Fietsherstellers weigeren internetfiets: 'Eigen fiets eerst!'

Heb je een fiets via internet of bij een bouwmarkt gekocht? Dan is de kans steeds groter dat hulp geweigerd wordt als je voor onderhoud en reparatie aanklopt bij de fietsenzaak. De tweewielerwinkels geven liever voorrang aan klanten die fietsen bij hen hebben gekocht.

13/08/2017 - Tekst: Redactie // Foto's: Grinta!

De keten iBike, met zeven filialen de grootste van Antwerpen, weigert fietsen die bijvoorbeeld in de supermarkt of online zijn gekocht te herstellen. De mensen van iBike hebben te veel ander werk en bovendien valt er te weinig eer te behalen. En dus krijgen eigen klanten voorrang. “Het is intussen een wijdverspreid fenomeen”, zegt een woordvoerder van Test-Aankoop tegen Het Nieuwsblad.

“Ik geef toe dat het geen populaire maatregel is, maar we kunnen niet anders”, zegt Marc Groven, zaakvoerder van iBike. “Fietshersteller is een knelpuntberoep geworden. Er is een tekort aan techniekers. Als je dan je goeie krachten moet laten sleutelen aan een fiets van een supermarkt, is dat puur tijdverlies. Van minderwaardige kwaliteit kan je onmogelijk een goeie fiets maken. Daar halen onze mensen weinig eer uit.”

Juridisch gezien kan het, al is de maatregel allesbehalve consumentvriendelijk. “De uitbater mag voorrang ­geven aan fietsen die hij zelf verkocht heeft of aan merken waar hij zelf mee werkt. Autogaragisten doen dat ook. Alleen moeten ze daar, volgens het economisch recht, duidelijk over communiceren. De consument moet het op voorhand weten”, zegt de woordvoerder van Test-Aankoop.

Kijk ook naar service
iBike is bij lange na niet de enige die een voorkeursbehandeling voor eigen klanten hanteert. Ook in Nederland komt het fenomeen voor. Eugen Uppelschoten van Bikeshop Amersfoort tegenover RTL: “Ik weiger geen klanten. Maar vaste klanten, die hier hun fiets kochten, gaan echt voor. Als iedereen zijn fiets online of bij de bouwmarkt koopt, wie doet dan straks het onderhoud? Wie bij ons een fiets koopt, krijgt er een servicepakket bij: extra garantie en een snellere reparatieservice. Klantenbinding is ons bestaansrecht.”

Uppelschoten weigert enkel klanten met een inferieure fiets. “Die zijn niet te repareren, dan staan ze er volgende week weer. Dat is zinloos.” De fietsondernemer vindt dat mensen bij aankoop niet alleen naar de prijs moeten kijken, maar ook naar de service en dienstverlening van de winkel. “Iedereen kan een fiets uit een doos trekken, maar als je hem echt rijklaar maakt en op iemand afstelt, fietst die stukken beter en gaat die ook nog eens drie jaar langer mee.”