Opleiding Campagnolo H11: WINTERTRAINING

Tijdens de wintermaanden zijn de wielrenners niet de enigen die op training vertrekken, het is ook voor de fietsenmakers en mecaniciens de ideale periode om zich bij te scholen door technische trainingen te volgen. Grinta! trok naar een opleidingsdag van Campagnolo rond de montage en afstelling van hydraulische schijfremmen.

11/01/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Bart De Schampheleire, Filip Sport

Eerst misschien nog even de theorie rond de Campagnolo schijfremmen opfrissen. Want hoewel Campagnolo als laatste van de drie grote onderdelenfabrikanten met schijfremmen voor de racefiets op de proppen kwam, had die achterstand tegelijk ook een interessant voordeel voor het Italiaanse bedrijf. De introductie van schijfremmen op de racefiets is immers een lastig verhaal omdat er in het begin helemaal geen standaard was. De eerste koersfietsen met schijfremmen klemden de wielen nog met gewone snelsluitingen in de voor- en achtervorken en niet eens zo lang geleden werden alle remklauwen via Post Mount nokken op een frame en vork gezet. Heel die ellende kon Campagnolo overslaan want de Italiaanse spullen zijn er enkel voor Flat Mount nokken, enkel met steekas en zelfs over de schijfdiameters zijn de Italianen duidelijk: 160 mm vooraan is de enige mogelijkheid, achter is er keuze uit 160 en 140 mm rotors.

Een topframe als het Titici Flexy Road kader smeekt om hoogwaardige onderdelen zoals een Campagnolo Super Record EPS H11 groep. En ja, er ligt voor veel geld op het karretje...

Omdat Campagnolo geen MTB-onderdelen heeft en dus geen ervaring had met schijfremmen, ging het Italiaanse bedrijf voor de ontwikkeling van de Road Disc onderdelen een samenwerking aan met Magura. “Al hebben we niet alles zomaar overgenomen, er was een nauw overleg en verschillende onderdelen en onderdeeltjes zijn specifiek naar de wensen van de Campa-ingenieurs in het ontwerp verwerkt”, zegt Wim Drieghe die als Service Manager bij ICC (de Benelux-importeur van Campagnolo) de workshop in het Nederlandse Terneuzen verzorgt. Wat de Road Disc onderdelen bij Campa betreft wordt er een complete Potenza groep met schijfremmen aangeboden. Voor Super Record (mechanisch en EPS), Record (mechanisch en EPS) en Chorus (enkel mechanisch) zijn er H11 kits te koop. Deze H11 kits bestaan uit de Ergopower rem/schakelgrepen met hydraulische hoofdremcilinder, de remschijven, de remklauwen en een H11 specifiek crankstel. “Omwille van de remschijf in het achterwiel is de hele bouw van het achterwiel anders waardoor de kettinglijn vergeleken bij die van een fiets met velgremmen anders is. Zeker op fietsen met een heel korte achtertrein kunnen de extreme kettinglijnen dan problemen geven, vandaar dat hiervoor een specifiek H11 crankstel werd ontwikkeld”, duidt Drieghe voor we aan de slag gaan met het Titici Flexy Road frame van Filip Sport waar een Campagnolo Super Record EPS H11 groep op moet komen.

De flat mount nokken vlak frezen is een precisieklusje dat je best niet op een maandagochtend doet.

Essentieel voor de goede werking van de schijfremmen is dat de flat mount bevestigingsnokken op frame en vork perfect vlak zijn. “Is dat niet het geval, dan zal de remklauw nooit honderd procent mooi op de remschijf werken en krijg je gegarandeerd last van trillingen”, legt Wim Drieghe uit vooraleer hij met de ingewikkelde Park Tool frees de nokken op de linker liggende achtervork onder handen neemt. De bevestiging van de voorste remklauw op de voorvork is een standaardprocedure en dus eenvoudig, voor de montage van de remklauw op de liggende achtervork moeten de juiste bouten gekozen worden, in functie van de dikte van de liggende achtervork. Campagnolo biedt deze bouten aan in 19, 24, 29, 34, 39 en 44 mm lengte. Het 3T carbon stuur heeft gaten om de remleidingen en derailleurkabels doorheen te leiden, al blijkt al snel dat het een verhaal van ‘of’ wordt in plaats van ‘en’. Voor de olieleiding én de derailleurkabels is er niet genoeg plaats en dus wordt beslist om de dikke olieleidingen wel doorheen het stuur te leiden en de dunne stroomdraden vanaf de Ergopower rem/schakelgrepen onder het stuurlint weg te werken. Om de olieleidingen gemakkelijk door een stuur en een frame te kunnen trekken, heeft Campagnolo op het uiteinde van de leidingen een nokje voorzien waar je de kop van een derailleurkabel in kunt haken om met de derailleurkabel (en eventueel een geleidingsmagneet) de leiding door de framebuizen te trekken. Gemakkelijker gezegd dan gedaan bij het Titici frame waar de fraai gemaakte afdichtingskappen van de in- en uitgangen van de olieleidingen in het frame niet zo gebruiksvriendelijk blijken.

Ergonomisch dik in orde en ruim instelbaar, die H11 rem/schakelgrepen.

De H11 Ergopower rem/schakelhendels zijn acht millimeter hoger dan de Ergopowers voor velgremmen, maar hebben wel een identieke ergonomie. Voor mensen met kleinere handen is het mogelijk om het remhendel met een kleine inbussleutel traploos tot vier millimeter dichter bij het stuur te plaatsen. Plaats je het remhendel van een H11 Ergopower voor mechanisch bediende derailleurs dichter bij het stuur, dan moet je ook de schakellepel achter de remgreep bijstellen om te voorkomen dat deze klem komt te zitten achter het remhendel. Dankzij het Campagnolo AMS (Adjustable Modulation System) kan je met een kleine inbus bepalen hoe direct en agressief de remmen aangrijpen: S (short) voor een direct aangrijpende rem of L (long) voor wat meer slag op het remhendel en meer dosering en gevoel. Belangrijk bij het ontluchten van de remmen is dat dit in Short modus gebeurt.

Het bleeden gaat gemakkelijk.

Met twee grote spuiten en twee koppelstukken (één flexibele voor de remklauw en één korte, starre voor de rem/schakelgreep) wordt het ‘bleeding-proces’ voltooid en haal je alle lucht uit de minerale olie zodat het remsysteem correct werkt. Ultra handig is dat de remblokken in de remklauwen gemonteerd kunnen worden als de schijven er al in zitten. In plaats van de schijfremblokken met klassieke veren (die vuilgevoelig zijn) te laten terugkeren opteerde Campagnolo immers voor een systeem met magneten. Campagnolo levert voor zijn schijfremsystemen enkel organische remblokken die onderaan een beetje afgeschuind zijn zodat de remschijf bij de plaatsing van het wiel gemakkelijker haar plekje vindt tussen de remblokken. Bovenop de compound zit een ietsiepietsie mini-mini slijtage-indicator, op de achterkant van de remblokken zit een stripje rubber om trillingen meteen te dempen.

Goed te zien: geen veren over de remblokken en dus een minder vuilgevoelig systeem...

De montage van de Super Record EPS H11 groep op het Titici Flexi frame neemt uiteindelijk veel meer tijd in dan voorzien, wat bewijst dat elk frame anders is en dat elke combinatie van frame en onderdelen veel meer is dan ‘gooi het er maar tegenaan’. En een goed geschoolde mecanicien het verschil kan maken voor een fietsenhandel.

Afgewerkt staat netjes: de Titici Flexy Road met Campagnolo Super Record EPS H11 van Filip Sport.

  1. Vijf redenen volgens Wim Drieghe om voor Campagnolo schijfremmen te kiezen.
  1. 1. Betere remeigenschappen in alle omstandigheden.
  1. 2. De mogelijkheid om de ergonomie in te stellen, los van de remwerking. De remhendels kunnen dichter bij of verder van het stuur geplaatst worden zonder dat dit een invloed heeft op de werking van de remmen.
  1. 3. Met het AMS heb je de mogelijkheid om de remwerking op jouw rijstijl aan te passen.
  1. 4. De ergonomie en esthetiek van Campagnolo.

5. Door een aantal gepatenteerde technologieën zoals de samenstelling van de remblokken en schijven en de rubberlaag op de achterkant van de remblokken is een Campagnolo schijfremsysteem stiller dan die van de concurrentie en geeft het minder trillingen.

Tags:

Gerelateerde artikels