AGU blaast 55 kaarsjes uit

AGU viert dit jaar haar 55ste verjaardag. Sinds de oprichting is de Nederlands fietskledingfabrikant onder zowel profs als wielertoeristen uitgegroeid tot een gewaardeerd merk.

08/06/2021 - Tekst: Redactie // Foto's: AGU

In 1966 fuseerden drie Alkmaarse grossiers: Kerkmeer (Willem Kerkmeer), GOMO (Foppe Bergsma) en Jako (Jaap van den Kommer). Zij richten samen de Alkmaarse Groothandels Unie (AGU) op. In de jaren die daarop volgden werd AGU bekend door de kwaliteit van regenkleding, fietstassen en fietskleding. De grootste zichtbaarheid scoorde de onderneming door als kledingpartner verbonden te zijn aan vermaarde ploegen als Panasonic, Rabobank en tegenwoordig Team Jumbo-Visma.

Bjorn Jeurissen, CEO van AGU: “We zijn er ongelofelijk trots op dat we zo’n rijke historie hebben. Daarom gaat traditie voor ons ook hand in hand met het ontwikkelen van de nieuwste, beste en ook de meest duurzame producten die we kunnen maken.”

Zo is het Original-regenpak, dat in 1976 door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat werd uitgeroepen tot het beste regenpak van Nederland, nog steeds een vast onderdeel van de collectie. “Natuurlijk is dit iconische regenpak verbeterd en verduurzaamd, maar nog steeds is het een bestseller”, aldus Jeurissen.

“Onze SIX6-heritagecollectie verbindt het verleden met de toekomst door een klassiek design uit te voeren met de beste premium materialen en constructiemethoden op de markt. Voeg daarbij de kennis en expertise die we hebben opgedaan door ons partnership met topploegen als Team Jumbo-Visma. Die gebruiken we bij de ontwikkeling van onze collecties. Daardoor krijg je de best beschikbare producten voor elke fietser.”

Teamsponsoring

AGU heeft haar relatie met topsport altijd gekoesterd. Al in 1977 stapte AGU de wereld van sportsponsoring in met de ondersteuning van viervoudig wereldkampioen Cees Stam. In 1983 bedankte Steven Rooks na zijn overwinning in Luik-Bastenaken-Luik AGU voor draaiende tv-camera’s, waarna AGU in 1984 begon met de sponsoring van het illustere Panasonic Team. Die teamsponsoring kende een ijzersterk vervolg met het partnership met het Rabobank-team tussen 1996 en 2012 en de verbintenis met Team Jumbo-Visma in 2019 (voor onbepaalde tijd).

Jeurissen: “Niet alleen zijn deze samenwerkingen een manier om sporters en teams te ondersteunen en te bewijzen dat AGU-producten van het hoogste niveau zijn, het is ook een manier om jaar na jaar te werken aan het innoveren en perfectioneren van onze collecties. We kunnen met vertrouwen zeggen dat we de beste producten voor de beste renners ter wereld maken. En het mooie is, dat iedereen daar mee kan rijden. Elke dag.”

Internationaal actief

Niet alleen is 2021 een jaar om terug te kijken op een rijke geschiedenis, maar ook om nadrukkelijk te kijken naar de toekomst. “Het gaat goed met AGU, we kennen een sterke groei in de Benelux. In 2021 zullen we daarnaast een verdere groei zien van onze internationale activiteiten. We zijn al enige tijd aanwezig op de Duitse markt bijvoorbeeld, maar gaan nu doorpakken in landen als Frankrijk, Spanje en Italië. We exporteren daarmee niet alleen onze producten met hun bewezen kwaliteit, maar ook de waardes van het Nederlandse fietsen dat als Nederlands merk in ons DNA zit.”

Tags:

Gerelateerde artikels