Bedrijfsbezoek: Mavic ‘Textile Innovation Camp’

Om fietskledij van topkwaliteit te maken, investeert Mavic samen met enkele Franse textielfabrikanten in revolutionaire stoffen. Grinta! nam een kijkje achter de schermen.

16/04/2019 - Tekst: Bart Vandermaelen // Foto's: Mavic SAS / Michael Faiss

De kwaliteit van fietskledij ging er de jongste jaren enorm op vooruit. Ook Mavic innoveert gretig mee om de concurrentie een paar pedaalslagen voor te blijven. Dat mochten we dit voorjaar met eigen ogen ontdekken tijdens hun ‘Textile Innovation Camp’: een driedaagse tocht langs enkele indrukwekkende productielijnen en een kijkje achter de schermen bij één van de meest iconische merken uit de koerswereld.

Ardèche

Het is nog belachelijk vroeg wanneer een bont allegaartje van journalisten, bloggers en Instagrammers uit alle hoeken van Europa zich op de luchthaven van Lyon verzamelt voor het ‘Textile Innovation Camp’. Fransen blijven Fransen en dus haalt Mavic de mosterd voor z’n schoenen en outfits lekker chauvinistisch in de eigen achtertuin. Niet in Dijon, maar een stukje zuidelijker: er wordt nauw samengewerkt met een aantal textielfabrikanten in de Ardèche. De streek is vandaag vooral een toeristische hotspot, maar heeft blijkbaar een rijk verleden in de verwerking van zijde. En ook nu nog worden er revolutionaire stoffen gemaakt, onder andere voor Mavic. Niet alle (fiets)kledij komt dus uit Bangladesh? Da’s alvast een fijne gedachte om de dag mee te beginnen.

Verwerkt in een Allroad Pro schoen ziet Matryx er zo uit.

Net buiten het pittoreske dorpje Ardoix ligt textielfabriek Chamatex. Erg sexy ziet die er niet uit, al mag de omgeving er wezen. Eerst even de Alpen in de verte op het netvlies prenten en dan snel naar binnen, want hier rolt ‘Matryx’ van de weefgetouwen, de grondstof voor de nieuwe high-end fietsschoenen van Mavic. Sébastien Jarrot is bij Mavic verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie op vlak van fietsuitrusting. Tussen lange rijen oorverdovende en haast hypnotiserend werkende weefmachines, legt hij ons uit dat Matryx een revolutionaire combinatie is van Kevlar en polyamidevezels. Die worden met elkaar verweven tot het perfecte materiaal voor raceschoenen. Matryx is vederlicht, duurzaam en ademend. Je kan bijna daar de stof heen kijken en toch biedt ze je voeten de broodnodige steun wanneer je de wattages de hoogte injaagt. Dat is te danken aan de gigantisch hoge treksterkte van de Kevlarvezels. In het laboratorium wordt getoond hoe een stuk Matryx-stof bovenmenselijke krachten tot 3.000 Newton kan weerstaan, zonder ook maar een spatje vervorming. Dat is drie keer meer dan de synthestische stoffen waaruit doorsnee fietsschoenen worden gemaakt. Straf! Foto rechts: de enorme treksterkte van het weefsel is één van de grootste pluspunten van Matryx.

Kevlar en polyamide vormen de basis van Matryx. Links voor het weven, rechts op het weefgetouw. (Foto's: Chamatex)

Het prototype van Michael Woods

Mavic werkte dit jaar bij wijze van test voor het eerst met Matryx in z’n Allroad Pro-schoenen voor offroad gebruik, maar ondertussen hebben de Fransen ook de grote jongens aan het werk gezet. Jarrot: “Michael Woods en Pierre Latour waren de afgelopen maanden betrokken bij de ontwikkeling van een raceschoen waarvan de bovenschoen volledig uit Matryx bestaat.” Resultaat: de derde generatie Cosmic Ultimate SL-schoenen met een gewicht van amper 200 gram en een ongeëvenaarde rigiditeit en duurzaamheid. Wacht echter nog maar eventjes met je sprint naar de fietskledingwinkel want de nieuwe Mavic Cosmic Ultimate SL’s zullen pas begin 2020 op de markt komen. Vanaf het Criterium du Dauphiné in juni van dit jaar zullen enkele gesponsorde profrenners er op rondrijden.

Zo zal de Cosmic Ultimate SL 2020 er uitzien. Vanaf de Dauphiné te zien in het peloton, vanaf het voorjaar van 2020 in de winkels. (Foto's: Bart Vandermaelen)

Op de tweede dag van het perskamp trekken we nog iets dieper de Ardèche in voor een rondleiding bij toeleverancier Payen. Tijdens een productieproces in drie verschillende vestigingen spinnen zij met lycra en nylon een elastisch garen voor onder andere zwemkledij, lingerie, het tijdtritpak van de maillot jaune in de Tour en … fietsbroeken van Mavic. Het garen wordt hier gesponnen op eindeloze rijen van identieke, oorverdovende machines.

Van links naar rechts: eindeloze rijen spinmachines, gesponnen garen  en kwaliteitscontrole op de spoelen (Foto's: Payen)

Een echt topproduct dus, made in France, al houdt het productieproces wel enkele uitdagingen in. Zo is er eerst een gigantische machine nodig die tienduizenden draadjes van het elastisch garen op een metersbrede rol spant. En dat met slechts fracties van millimeters ruimte ertussen. Zo maken ze een ‘schering’ waar een weefmachine dan aan een verschroeiend tempo de ‘inslag’ doorheen jaagt. Het is bizar om te zien wat voor technologie er schuilgaat achter iets dat we zo vanzelfsprekend vinden: de stof van onze koersbroek.

Meer rijcomfort met merino

Genoeg innovatie voor vandaag? Nope! Mavic houdt de coup de pédale er stevig in en heeft tot slot nog een primeur voor ons: de Ultimate Merino bibshort. Die wordt op dezelfde manier geproduceerd als de Cosmic Ultimate SL, maar dan met 35% merino in het garen aan de binnenkant van de broek. Anne-Lise Arbez: “Deze nieuwe uitvoering voelt enorm comfortabel aan, maar biedt ook de nodige ondersteuning aan je spieren, isoleert prima tegen de kou én werkt warmte- en vochtregulerend.” De Ultimate Merino bibshorts is dus een hebbedingetje voor de tussenseizoenen en komt uit als deel van de collectie voor de herfst en winter van 2019. Toch verwende Mavic ons al met een exemplaar dat op de laatste dag van het ‘Textile Innovation Camp’ goed van pas kwam. In alle vroegte stond een groepsrit langs de zonovergoten Gorges de l’Ardèche gepland. Heerlijk! Maar het vertrek bij een temperatuur van zo’n 5°C was even tandenknarsen. Want of je nu hier fietst of in het Zuiden van Frankrijk: 5 graden blijft belachelijk koud voor een korte broek. Al bleek de isolerende Ultimate Merino tijdens deze rit een heel prettige compagnon de route. En ook het parcours zelf deed ons de kou snel vergeten.

Ons minipeloton, uiteraard geflankeerd door twee gele Mavic-wagens, baande zich een weg omhoog langs het ravijn van de Ardèche. Het ene vergezicht na het andere doemde op, maar nog mooier: midden maart ligt deze anders zo toeristische streek er nog heerlijk verlaten bij. Geen kat op de weg dus. Enkel een verdwaalde berggeit die zich vast afvroeg of er van haar vacht ook een koersbroek kan worden gemaakt. Misschien een ideetje voor de volgende innovatie van Mavic? Een uitgebreid testverslag van de Ultimate Merino bibshort lees je binnenkort in een 100% getest.

Alle Mavic-producten vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels