Bedrijfsbezoek rh+: KLEUR BEKENNEN

De meeste fietsers kennen het kleding-, helmen en brillenmerk rh+ wel, al weten slechts weinigen waar het merk vandaan komt en waar de merknaam voor staat. Grinta! trok naar het rh+ hoofdkwartier in Lentate sul Seveso in de buurt van Milaan om één en ander op te helderen.

17/10/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: rh+

“Het is de allereerste keer dat we journalisten een blik gunnen achter de schermen bij rh+”, zegt marketing manager Andrea Pizzi als we van de luchthaven van Milaan Malpensa in een half uurtje richting Lentate sul Seveso rijden en het mij opvalt dat er zo weinig fietsjournalisten zijn uitgenodigd. Slechts drie redacteurs van buitenlandse fietstijdschriften spotte ik op de gastenlijst die vooral wordt bevolkt door vertegenwoordigers van Italiaanse modebladen. Hmm, mode in Italië? Dat zou hier nog interessant kunnen worden…

Bloedgroep

In Lentate sul Seveso is Zero en zijn twintig medewerkers gevestigd in een gebouw van kledingfabrikant ISA. ISA is op zijn beurt onderdeel van de machtige Zegna Baruffa groep die uit zestien bedrijven bestaat. “Zero rh+ werd binnen de grote groep opgericht in 2001 en van in het begin was het de bedoeling om onze ervaring met innovatieve stoffen te koppelen aan ons gevoel voor mode. De jongste twee jaar hebben we de nadruk op dat tweede aspect nog vergroot door steeds meer ‘fashion’ in de fietscollectie te verwerken”, gaat Pizzi verder. Zero rh+ blijkt de universele bloedgroep te zijn waarmee iedereen die bloed nodig heeft, geholpen kan worden (ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord). “We begonnen het merk dus onder de naam ‘Zero rh+’ omdat we fietskleding, helmen en brillen willen maken waar elke fietser mee op weg kan. De nadruk ligt op de racefietser, maar we hebben ook spullen die prima op de mountainbike passen. Omdat de betekenis van de merknaam internationaal blijkbaar toch onduidelijk bleef, verdween in 2011 de ‘Zero’ van het merk en gingen we als rh+ verder, in kleine letters en dus niet met hoofdletters geschreven overigens. De rebranding was niet gemakkelijk want in sommige landen waren we eerder als ‘Zero’ dan als ‘rh+’ bekend en onze website is ook nog altijd www.zerorh.com. Maar we werken er aan”, zegt Andrea met de stijl die Italianen eigen is.

De Air XTRM is de opvolger van de Lambo helm.

We want Wanty!

Als Andrea door de 2019 collectie raast, valt het op dat de styling van de producten modern en de prijszetting heel ‘redelijk’ is. 139,99 euro voor de nieuwe Air XTRM helm die afgeleid werd van de Lambo waar de renners van Wanty – Groupe Gobert al twee jaar mee fietsen is beslist geen overdreven prijs. Innovaties in de producten zijn er ook, zo is de Z Alpha aero helm voorzien van een paneeltje dat je tijdens het rijden met één hand los kunt klikken om de frontale ventilatiesleuven te openen. “De samenwerking met de profwielrenners van Wanty - Groupe Gobert stelde ons voor uitdagingen, maar bood ons tegelijk nieuwe kansen. Zo hadden we geen specifieke tijdrithelm op de planning staan, maar het team had zo'n helm uiteraard wel nodig. Met de input van de renners konden we de Z Crono maken", nog volgens Pizzi waarna rh+ brand director Glen McKibben overneemt. Geen onbekende in de wielerbranche trouwens, die McKibben, want hij werkte eerder voor Sram, Mavic en Sportful. Vandaar dat de Amerikaan zich ook vlot in het Frans en Italiaans uitdrukt.

Het vizier van de Z Crono tijdrithelm kan je met de magneetbevestiging ook omgekeerd monteren.

Alberto

“In de wintercollectie maken we in verschillende kledingstukken gebruik van Polartec. In 2014 waren we de eerste kledingfabrikant die het lichte en sterk isolerende Polartec Alpha in onze truien verwerkte en daarvoor kregen we zelfs een innovatie-award. Met Polartec hebben we een bijzondere band, net zoals met Alberto Contador die in zijn loopbaan lang met rh+ brillen reed. En zoals je weet is de Alberto Contador Foundation de drijvende kracht achter het Polartec – Kometa wielerteam”, doet McKibben een aantal puzzelstukjes in mekaar vallen.

Aan sommige designs uit de Bike Fashion Lab lijn is het voor niet-modebewuste fietsers wel eventjes wennen...

Fashion

Nadat we het rh+ Supremo Air X shirt ontleed hebben in een groot aantal verschillende stoffen die elk op een doordacht gekozen plaats op het lichaam een heel specifieke taak vervullen, komen we tot de kern van het bezoek. “Omdat we de jongste jaren steeds meer fashion in onze fietskledinglijn introduceerden, hebben we besloten om de meest modieuze ontwerpen nu in een aparte Bike Fashion Lab lijn onder te brengen. Niet als een apart merk, maar als een label onder rh+. Opdat de fietsers zouden weten dat het niet zomaar een dertien-in-een-dozijn shirtje met een fraaie print is. Nee, alle Bike Fashion Lab kledingstukken zijn honderd procent rh+ en dus van hoogstaande kwaliteit, alleen kregen ze een extra schepje fashion mee”, verduidelijkt Glen McKibben. Het ‘reguliere’ rh+ gamma is opgebouwd uit drie gamma’s met de technisch meest verfijnde kleding in de Power Logic lijn. Daaronder vind je de Pro Logic en de Logic kledingstukken. “Kledingstukken uit de Power Logic lijn gebruiken als basis voor Bike Fashion Lab shirts of broeken heeft geen zin want wie rh+ Power Logic fietskleding koopt is honderd procent gefocust op prestaties en niet op mode. Vandaar dat alle Bike Fashion Lab producten gebaseerd zijn op Pro Logic en Logic kledingstukken: prima van kwaliteit, maar dan nu in een extra modieus jasje”, legt Pizzi uit. Handig is dat de Bike Fashion Lab designs telkens terugkeren in een shirt met korte mouw, een shirt met lange mouw, een broek, sokken en een pet of haarband zodat je in één stijl een volledige outfit kunt samenstellen.

Christina tekent en schildert de designs bij ISA nog met de hand. Waarna de kleuren geprint of zowaar manueel worden gereproduceerd.

Catwalk

Om ons duidelijk te maken dat mode bij ISA geen loos begrip is, krijgen we een unieke rondleiding in de fabriek waar de stoffen voor Stella McCartney, Jimmy Choo, Tom Ford en Pinko worden bedrukt. “Dat zijn geen standaard designs, want die worden allemaal door ons met de hand geschilderd om ze daarna te reproduceren”, klinkt het als we door de designstudio lopen. In de fabriek zelf is foto’s maken uit den boze want naast de labels van de eerder genoemde kledingmerken herken zelfs ik als niet-modebewuste mens de logo’s van een aantal top-top-top catwalkmerken. Sommige sjaaltjes die bij ISA gemaakt worden belanden straks met een prijskaartje van duizend euro in de duurste boetieks ter wereld, het personeel krijgt hier enkel na herkenning van hun vingerafdruk toegang tot het magazijn waar een fortuin aan kleding ligt opgestapeld. Ook de rh+ fietskleding ligt er klaar om verzonden te worden. In sommige landen (zoals in België) werkt rh+ met een distributeur (Action Sports uit Welkenraedt in ons geval), in andere landen worden de fietsenwinkels rechtstreeks vanuit het magazijn in Lentate sul Seveso beleverd. De fietskleding van rh+ wordt bij andere producenten in Italië en Oost-Europa gemaakt, zoals alle fietshelmen komen ook de exemplaren van rh+ uit China. “Maar dan wel met een onmiskenbaar Italiaans desing. Onze Lambo-helm heet niet toevallig zo want de vormen zijn gebaseerd op die van Lamborghini sportwagens. Kijk, in de voorkant van de helm herken je het radiatorrooster van een Lamborghini”, ratelt Andrea Pizzi gedreven. Italianen en mode, het blijft een bijzondere combinatie… www.zerorh.com

Tags:

Gerelateerde artikels