Deel dit artikel:

Fietsverbod op de trein in spitsuur: goed of slecht?

Er wordt wisselend gereageerd op de plannen van de NMBS om de regels voor fietsvervoer in de trein op de schop te gooien. In de loop van volgend jaar is het niet meer toegelaten om met een gewone fiets op de trein te stappen. Dat geldt voor de spitsuren.

Het gaat voor alle duidelijkheid niet om vouwfietsen. “Die zal je kunnen blijven meenemen”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols in de kranten van Het Mediahuis. “Wat de gewone fiets betreft: het aantal reizigers groeit en we kunnen treinen niet langer maken. Daarom moeten we keuzes maken. Fietsen nemen plaats van reizigers af. Ook bij de veiligheid van fietsen aan de deuren kan je je vragen stellen.”

Verschillende partijen zijn sceptisch over de plannen van de NMBS, zo ook de Fietsersbond. Daar wijst men erop dat er op dit moment niet heel veel pendelaars hun gewone, niet-inklapbare fiets meenemen op de trein. “Het probleem is zo klein dat je nu vooral de vele treinfietsers eigenlijk schoffeert”, is het verweer. De Fietsersbond denkt aan andere ingrepen: investeren in grotere treinen, fietsstallingen en deelfietsen.

Nu zijn de regels nog zo dat je 5 euro betaalt voor als je samen met de fiets per trein van punt A naar B wil reizen. Wanneer je dat een hele dag in heel België wil doen, kost dat 8 euro. Er gelden echter wel restricties. Nu is het al verboden om in erg drukke stations zoals Brussel-Centraal fietsen in- of uit te laden. Helemaal nieuw is de beperking dus niet. De veralgemening daarvan echter wel.

Er liggen meer maatregelen in het verschiet die alle deel uitmaken van een breder fietsplan van de NMBS. Zo wil men stations toegankelijker maken voor fietsers, de abonnementskaart Mobib ook toepasbaar voor fietsen maken en meer reizigers prikkelen om met de fiets naar het station te komen. Daarom wil de NMBS het aantal fietsstallingen tegen 2025 met de helft verhogen. Nu zijn het er nog 100.000, straks moeten het er 150.000 zijn.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE