Fietsverlichting Sigma Sport krijgt extra keurmerk

De fietsverlichting van Sigma Sport heeft nu ook het Nederlandse RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) gekregen. Het gaat om de Aura-koplampen en de achterlichten Nugget II en Blaze.

01/10/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: Sigma Sport

Fietslampjes zijn overal verkrijgbaar, maar het verschil in kwaliteit is vaak groot. Goede fietsverlichting is essentieel voor de verkeersveiligheid. Dat begint natuurlijk bij gezien worden door andere verkeersdeelnemers. Maar ook zelf de weg en de omgeving kunnen zien is van groot belang.

Hulp bij keuze

De Nederlandse verkeerswetgeving kent daarbij slechts minimale regelgeving voor fietsverlichting en ook van Europese normering is geen sprake. Zodra een fietser aan de voorzijde enige vorm van wit en aan de achterzijde rood licht voert, is dat voor de wet voldoende. Waarbij wel geldt dat de fietsverlichting niet mag verblinden, dit brengt andere weggebruikers in gevaar. Dat licht moet ook ononderbroken branden; het mag dus niet knipperen.

Om fietsers te helpen bij het maken van de juiste keuze voor fietsverlichting heeft RAI Vereniging het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) ontwikkeld. Dit is geïnspireerd op de strenge Duitse STvZO goedkeuring. Het RKF biedt handvatten om de verschillen duidelijk te maken. Goedgekeurde verlichting is te herkennen aan het RKF-logo.

Aura-koplampen, Nugget II en Blaze

De Aura-koplampen en de achterlichten Nugget II en Blaze dragen nu ook het keurmerk RKF. Deze lampen voldeden al aan de Duitse wetgeving en hadden goedkeuring van de STvZO. Belangrijkste features zijn dat deze lampen een niet-verblindende lichtbundel hebben, mooi op de weg schijnen en continu branden (zonder knipperstand).

De Aura-serie beschikt over krachtige lampen. De Aura 80 Lux schijnt bijvoorbeeld tot wel 90 meter ver. Dat is ideaal voor de sportieve racefietser of intensief gebruik tijdens de woon-werkrit.

De Blaze is uitgerust met twee noviteiten: dagrijstand en geïntegreerde remlichtfunctie. Een geïntegreerde bewegingssensor herkent het remmen van de fietser en geeft dit aan met een krachtig lichtsignaal. In de dagrijstand herkent de lichtsensor het omgevingslicht. Indien nodig schakelt deze automatisch het achterlicht aan. Dat is prettig als je bijvoorbeeld door een tunnel of over een donker bospad rijdt.

Tags:

Gerelateerde artikels