Deel dit artikel:

Onderzoek: fietsers houden zich beter aan verkeersregels dan autobestuurders

Er wordt wel eens geroepen dat fietsers verkeersregels voortdurend aan de laars lappen en roekeloos zijn. Maar uit nieuw onderzoek blijkt de waarheid anders te zijn. Juist fietsers lopen gevaar door automobilisten en de wijze waarop de infrastructuur is ingericht. Dat stelt de Universiteit van Zuid-Florida.

De conclusie is getrokken na onderzoek in en rond Tampa, een stad in de Amerikaanse staat Florida. De experts verzamelden data van 100 fietsers. Hun tweewielers waren gedurende 2.000 uur uitgerust met sensoren, camera’s en GPS. Dit alles om de verkeersbewegingen goed te kunnen registreren.

Volgens de onderzoekers voldeden fietsers overdag in 88 procent van de tijd aan de verkeersregels. ’s Avonds en ‘s nachts was dat 87 procent. Automobilisten die op het pad kwamen van de groep testfietsers waren iets vaker in overtreding: zij voldeden in 85 procent van de gevallen aan de verkeersregels. Voor de avond- en nachturen werden er voor een conclusie te weinig acties van automobilisten geregistreerd.

Noemenswaardige incidenten
Eén keer kwam het tot een botsing. Een fietsster werd van achteren aangereden toen ze stond te wachten om linksaf te slaan. Het ongeluk gebeurde op een plaats zonder fietspad of gemarkeerde zone. De onderzoekers wijten het ongeluk aan de gebrekkige infrastructuur in combinatie met het rijgedrag en de onoplettendheid van de automobilist.

De studie laat ook zien dat automobilisten 19 keer te dicht op de fietsers reden bij een inhaalmanoeuvre. Ook in dit geval wijzen de onderzoekers met het vingertje naar de wegbeheerders, want in 14 van de gevallen was er geen fietspad. “Automobilisten en fietsers moeten hier de beperkte wegruimte delen. Dat kan tot conflicten leiden”, klinkt het.

Er deden zich nog drie noemenswaardige incidenten voor. Fietsers werden bijna van de sokken gereden door afslaande auto’s. In twee van de gevallen zaten de bestuurders verkeerd. Eén keer stak de fietser over op een voetpad zonder dat hij groen licht had.

Kanttekening
Het onderzoek laat zien dat fietsers lang niet altijd die ‘roekeloze wegpiraten’ zijn. Sterker nog: juist de autobestuurders zitten vaker mis. Een kanttekening is wel op z’n plaats, want dit onderzoek heeft betrekking op een Amerikaanse stad. En dus kunnen we de resultaten niet één op één naar onze situatie vertalen. Ook moeten we ons afvragen in hoeverre de sensoren, GPS en camera’s het gedrag van de testfietsers hebben beïnvloed.