Ongeluksgetal 13 heeft La Machine alleen nog maar geluk gebracht

De wielerpassie uitdragen. Niet alleen op de fiets, maar ook voordat je opstapt en nadat je terugkomt. Dáár draait het om bij La Machine. Het Nederlandse bedrijf maakt internationaal (in 56 landen) furore met onder meer casual kleding en posters met wielerthema's. De nieuwe najaars- en wintercollectie is in aantocht.

19/08/2021 - Tekst: Redactie // Foto's: La Machine

La Machine begon in 2013. De naam verwijst naar de coureur die zijn benen laat malen. “Het is een prachtige, generieke naam. Je draait als een machine rond op de pedalen. Het heeft ook iets 'Fransigs’ in zich. Daarbij is het de bijnaam van Sylvian Chavanel. We wisten toen al: met zo'n catchy naam kunnen we veel kanten op”, zegt Rens Robroek van La Machine.

Robroek stond samen met Sander Tielen aan de wieg van La Machine. De twee reden indertijd al in dezelfde fietsclub. Tielen hielp Robroek met het ontwerp van een logo voor een wielerblog. “Buitenblad heette dat. Daar stonden artikelen over wielrennen op. Het was meer een hobby, ik zag al wel dat het niet echts groots kon worden. Maar dat logo was gaaf, ik was onder de indruk van het werk van Sander, die destijds voor een reclamebureau werkte.”

Live op televisie

De twee besloten niet veel later om samen een kledinglijn te ontwikkelen. Tielen: “Op een klassieke manier, op de achterkant van een bierviltje, zijn de eerste schetsen gemaakt. We zijn begonnen met drie T-shirts, waaronder het inmiddels bekende shirt met de omgekeerde 13. Dat thema voeren we nog steeds, dat hebben we zo'n beetje geclaimd. Je kunt het op veel dingen toepassen, het blijft mooi. En mensen herkennen en snappen het gelijk.”

De Nederlandse heren zagen hun business snel groeien toen ze bekende gezichten uit het wielermilieu benaderden, onder wie oud-renner en journalist Thijs Zonneveld. “We hadden hem gecontacteerd en voorzien van een shirt. Toen hij niet veel later het commentaar van de Amstel Gold Race deed, zagen we dat hij ons shirt droeg. Dat enthousiasmeerde ons om steeds verder te gaan en er nog meer werk van te maken. Ik studeerde nog, ik kon alleen maar winnen. Er was genoeg tijd die ik erin kon steken”, zegt Robroek.

Scherp designoog

Inmiddels is de collectie uitgedijd met onder meer shirts, sweaters, overhemden en polo's. Vermaard zijn ook de posters, bijvoorbeeld De Hoogmis (inspelend op de Ronde van Vlaanderen) en Champion de la Malchance (doelend op de vloek van de regenboogtrui).

“We groeien hard en blijven doorgroeien. Dat kan alleen maar door in de eerste plaats hard te werken. Mensen denken vaak: och, het is een online kledingmerk. Je maakt wat kleding, zet die in de webshop en dan hoef je niets meer te doen. Maar dat is pertinent onwaar. Het vraagt heel veel tijd en aandacht. Bepaalde business to development-processen moet je steeds weer zien te verbeteren. Je moet ook kansen signaleren , zegt Robroek.

“Onze echte kracht is het scherpe designoog. Vooral dat van Sander, hij is in de eerste plaats verantwoordelijk voor de ontwerpen. Het is niet zo van: we gaan een uurtje zitten en dan zijn er weer twee of drie designs, nee, dat is echt een heel proces. Je wikt en weegt, combineert kleuren, probeert je in de doelgroep te verplaatsen. We geven een twist mee aan iets uit de wielerwereld wat herkenbaar is voor velen. Het moet redelijk minimalistisch zijn; in het begin gebruikten we nog veel tekst. Als je op een feestje zit en je draagt dit shirt, dan moet de ander tegenover je – van wie je niet weet dat-ie ook een wielerliefhebber is – meteen denken: hé, dat is ook een wielrenner!”

La Machine, dat zijn producten nu nog hoofdzakelijk online verkoopt maar wel meer focus gaat geven aan het retailkanaal, is bezig het assortiment verder uit te breiden. “Om te kunnen groeien is een breder en dieper assortiment essentieel. Je wilt mensen iets bieden, en ook keuze geven. We vonden: als je mensen kunt kleden vóór en na het fietsen, dan moet het je ook lukken om fietskleding zelf te maken. We hebben er lang over gedaan om het perfecte wielershirt te maken. Je ziet veel kopieergedrag in de wielerkledingmarkt. Wij hebben de fit van onze performancekleding – in april van dit jaar gelanceerd – helemaal zelf gemaakt. Precies op de manier waarvan wij vinden dat het goed is. Die kleding loopt heel hard.”

Duurzame koers

Later dit jaar komt er voor de winter een casuallijn voor dames. “We hadden al kleding voor dames, alleen was dat beperkt. Nu komt er een volwaardige dameslijn. Met eigen prints, dus geen kopie van bestaande mannendesigns. Ze zijn ontwikkeld met behulp van vrouwen zelf: fietsgekken die kaas hebben gegeten van fashion. Ik durf er vanwege supply chain-perikelen nog geen lanceringsdatum op te plakken, maar de lijn met truien, T-shirts en meer gaat hoe dan ook komen.”

Een tweede innovatie voor komende winter is een multifunctionele trui, ontworpen vanuit de duurzaamheidsgedachte. Om de komst van de innovatie extra luister bij te zetten, werkt La Machine aan een speciaal lanceringsevent. Daarover maakt La Machine later dit jaar meer bekend.

Duurzaamheid is sowieso een belangrijk thema voor La Machine. Begin augustus maakte ze bekend samen te werken met Ecologi. Na elke order wordt er geld gedoneerd voor de planting van een boom, ergens op de wereld. Binnen een week werden er zo al 361 bomen geplant, op Madagaskar welteverstaan. Online is de teller te volgen. “Fietsen heeft een duurzaam karakter. De kledingbranche heeft die niet altijd. We willen laten zien dat we het goed hebben geregeld, in de breedste zin van het woord. Ook de sociale omstandigheden in onze fabrieken in Portugal en Polen zijn prima voor elkaar.”

  • Ga voor meer informatie naar de website

Tags:

Gerelateerde artikels