Rein4ced start de productie van onbreekbare fietsframes in België

We berichtten op deze site al eerder over de Belgische start-up Rein4ced en de manier waarop het bedrijf de fietsbranche op zijn kop wil zetten. Intussen staat het project stevig in de steigers, wordt vanaf volgende week de productielijn geïnstalleerd en wil Rein4ced volgend jaar twintigduizend high-end carbon fietsframes produceren in België.

05/07/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: PHNX Agency

Vijf jaar na de start

Ook al lijkt Rein4ced nagelnieuw, feit is dat mede-oprichter Michaël Callens al in 2010 begon met de materiaalontwikkeling en dat Rein4ced als spin-off van de KU Leuven reeds in januari 2015 werd opgericht. Dit is dus niet zomaar ‘een projectje’ van één of ander vriendengroep ingenieurs want Rein4ced stelt momenteel al tien vaste en acht freelance personeelsleden te werk (bijna allemaal ingenieurs) en kan rekenen op de financiële steun van het Gemma Frisius Fonds, het Finindus Fonds en het Innovation Fonds.

Draaide het in de eerste berichtgeving over Rein4ced vooral over het revolutionaire ‘onbreekbare carbon’ dat het Belgische bedrijf had ontwikkeld, dan is dat eigenlijk slechts een deel van het verhaal.

Alles komt terug (maar dan beter)

“Carbon is een licht, sterk en stijf materiaal, ideaal dus om fietsframes mee te bouwen. Een eigenschap van carbon is evenwel dat het materiaal heel bruusk kan breken, met alle mogelijke veiligheidsrisico’s van dien”, verduidelijkt Callens. Rein4ced zocht en vond een oplossing door af te stappen van thermoset composiet (noem het ‘klassiek’ carbon) en terug te grijpen naar thermoplast composietmateriaal als basis. “Hmm, dat hebben we twintig jaar geleden toch al eens geprobeerd want de frames van de Cannondale Raven (zie foto) en de GT LTS en STS mountainbikes waren ook van thermoplast gemaakt? En die stonden nu niet meteen bekend voor hun sterkte…”, zouden de iets oudere fiets- en techniekfreaks onder u kunnen denken. Callens heeft een antwoord op die terechte opmerking: “De kwaliteit van de thermoplasten is de voorbije jaren enorm verbeterd, er kan nu een veel grotere hoeveelheid vezels in één laag verwerkt worden.”

Rein4ced gebruikte het momentum van de Tour de France in Brussel om deze week een plechtige opening te organiseren.

Betonijzer

De Rein4ced frames worden opgebouwd uit lagen thermoplast carbon van Toray waartussen laagjes fijne, door Rein4ced ontwikkelde staalvezels worden verwerkt. Dat in een composiet fietsframe naast carbon ook andere vezels worden gebruikt is niet nieuw, de toepassing van staalvezels is zowel nieuw als vernieuwend. “Dyneema, vlas, kevlar: er worden al verschillende andere vezels aan carbon toegevoegd, maar dat zijn allemaal thermoplastische vezels die nauwelijks structurele sterkte en impactbestendigheid aan het eindproduct toevoegen. De staalvezels doen dat wel”, legt ingenieur Dave Luyckx uit. Vergelijk het met beton. Als je daar touwen in verwerkt, dan creeër je wel een structuur die bij een impact niet zo snel uit mekaar zal vallen, maar de touwen voegen geen structurele sterkte toe. Verwerk je staaldraden in het beton, dan zullen die de boel samenhouden bij een impact én tegelijk de structuur versterken. Het resultaat is dat fietsframes en/of onderdelen die met Rein4ced zijn gemaakt, na een impact niet uit mekaar zullen vallen. “Daarenboven is het een stuk gemakkelijk om de schade aan een fiets te beoordelen. Ben je gevallen met een fiets waarvan het kader is vervaardigd door Rein4ced en er is schade, dan zal die schade aan de buitenkant van het frame zichtbaar zijn. Is er niks van schade te zien, dan is er ook geen enkel veiligheidsrisico”, aldus Luyckx.

Recycleren kan je leren

Een bijkomend voordeel van het gebruik van thermoplast carbon als basismateriaal is dat het product gerecycleerd kan worden. Bij de thermoset carbon frames is dat niet mogelijk zodat 99% van de kapotte carbon fietsframes op de schroothoop belanden. Minstens even revolutionair als het basisproduct zelf is het feit dat Rein4ced er in geslaagd is om de productie van de fietsframes volledig te automatiseren. En dat opent een massa deuren. “Wil een profwielrenner een extreem stijf frame, dan is dat voor ons slechts een kwestie van de robot die de prepregs in de mal positioneert anders te programmeren. Zo kunnen we in een paar uur tijd probleemloos verschillende versies van één frame bouwen”, verduidelijkt Dave Luyckx. Dankzij de geautomatiseerde productie is het mogelijk om carbon frames in grote aantallen in België te produceren.

Zo moet de geautomatiseerde productie van fietsframes er gaan uitzien. (Idealiter te bekijken met een VR-bril.)

20.000 frames per jaar

“We zijn momenteel al volop bezig met prototype frames te maken bij de fabrikanten van onze machines. De productielijn in Winksele wordt vanaf volgende week opgebouwd en nog voor het einde van dit jaar moeten we volledig operationeel zijn. Tegen eind 2020 moeten we dan op onze kruissnelheid van twintigduizend frames per jaar draaien. Dat productievolume zullen we realiseren met 40 tot 45 personeelsleden. Vergelijk je dat met een fabriek in Azië, dan merk je dat ze daar achthonderd tot duizend man personeel moeten inzetten om jaarlijks twintigduizend frames te kunnen produceren”, legt Callens uit. De geautomatiseerde productie bij Rein4ced maakt het dus mogelijk om terug in België fietsframes te produceren en daar hebben de fietsfabrikanten wel oren naar. Momenteel zijn ze immers afhankelijk van de productie in het Verre Oosten en moeten ze rekening houden met lange bestel- en levertermijnen. Door weer dichter bij de Europese markt frames te gaan bouwen, kunnen de fietsenmerken veel flexibeler inspelen op de vraag.

Rein4ced zal in eerste instantie als onderaannemer voor fietsmerken frames produceren, al bestaat de kans dat de gaatjes in de productiecapaciteit zullen worden opgevuld met frames onder eigen merknaam. Op langere termijn zien Callens en co ook mogelijkheden buiten de fietsbranche. “We focussen ons nu op de markten waar er al carbon wordt gebruikt met als eerste de fietsbranche. Later kunnen we ook naar andere sectoren uitbreiden, bijvoorbeeld de luchtvaart of de automotive industrie”, besluit Michaël Callens, CEO van Rein4ced.

Meer info over Rein4ced? Check hun site.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9
01/03/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9

Mocht je onder internationale fietsjournalisten een enquête houden naar de racefietsen waarmee ze het liefst rijden of gereden hebben, dan mag je er zeker van zijn dat de merknaam Focus een aantal keer zal vallen. Toen Focus nog Team Gerolsteiner sponsorde was hun Izalco al een belachelijk goede, allround inzetbare racefiets waarna AG2R - La Mondiale de vederlichte en superstrakke Izalco MAX ter beschikking kreeg. En nu, nu is er de nieuwe Izalco MAX Disc…