Uber zet in op zelfrijdende fietsen

Uber ziet het helemaal zitten met zelfrijdende technologie. De onderneming lijkt die nu ook te gaan doorvoeren bij zijn dochterbedrijf Jump dat aan verhuur van elektrische deelfietsen en steps doet.

09/02/2019 - Tekst: Redactie // Foto's: YouTube

Jump, dat vorig jaar werd overgenomen door Uber, zet in op autonome tweewielers. Het idee is dat voertuigen binnenkort zelfstandig, dus zonder mensenhulp, terug naar een laadpunt rijden zodra de accu leeg raakt of het einde van de verhuurperiode nadert. Met robottechnologie kan het bedrijf een pak efficiënter werken. Nu nog maken medewerkers een ophaalronde.

De grote vraag die wij, en met ons velen, hebben is natuurlijk: hoe gaat dit precies in zijn werk? En waar rijden de autonome fietsen in de (nabije) toekomst: op het fietspad of op de weg? En is dit allemaal veilig? Zeker die laatste vraag is relevant in tijden waarin er veel te doen is over de (on)veiligheid van Uber. Het zijn echter allemaal vragen waarop Uber nog geen antwoord kan of wil geven.

Er wordt in ieder geval wel serieus aan de voorbereidingen gewerkt, want er is inmiddels een nieuwe bedrijfstak opgericht: Micromobility Robotics. Deze moet de technologie in de zelfrijdende tweewielers inbouwen, opdat de geavanceerde fietsen en steps binnen afzienbare tijd de weg op kunnen. Naar verluidt zijn de eerste technici voor deze divisie in de tussentijd aangenomen.

Tags:

Gerelateerde artikels

dossiers Fietsen naar het werk is de trend van het moment
Fietsen naar het werk is de trend van het moment
29/06/2018 - Cyclefeed

Fietsen naar het werk is de trend van het moment

Waar heel veel mensen ’s ochtends en ’s avonds aansluiten in de file en daar allesbehalve blij mee zijn, ziet een steeds groter deel van werkend België een fijn alternatief: fietsen naar het werk. Met allerlei initiatieven wordt dit ondersteund. Bedrijven promoten de fiets door douches te installeren, commuters genieten fiscale voordelen en de overheid investeert de laatste jaren in fietsostrades en nieuwe mobiliteit.

dossiers LONG READ: Op de gravelbike naar Straatsburg
26/07/2018 - Bart De Schampheleire

LONG READ: Op de gravelbike naar Straatsburg

Deze zomer zet Belgian Cycling Factory het merk Eddy Merckx opnieuw in de markt. Met bestaande modellen in een nieuwe look én compleet nieuwe fietsen. We haalden een Strasbourg 71 gravelbike op bij de fabrikant in Paal-Beringen en reden er in drie dagen mee van het Grinta! kantoor in Oudenaarde naar Straatsburg. Op zoek naar het echte gravelgevoel. Op zoek naar de kwaliteiten van de Eddy Merckx Strasbourg 71. En op zoek naar de wielerbaan waar de Kannibaal in de Tour van 1971 aartsrivaal Roger De Vlaeminck klopte. Allez hop, en route voor een kilometertje of 570.