Weektip: houd je fiets pekelvrij

Door de gladheid waren de strooiwagens vannacht weer op diverse plaatsen op de weg. Gevolg voor de fietsers die vanochtend de baan op gingen: hun fietsen werden blootgesteld aan pekel. Onze (logische) weektip is dan ook om eens extra aandacht aan het onderhoud te besteden.

20/01/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: Morgan Blue

Strooizout is een vriend en vijand tegelijk. Een vriend, omdat het zout ervoor zorgt dat je ook bij gladheid kunt blijven fietsen, zonder een groot valrisico. Een vijand, omdat het zout slecht is voor je fiets en materiaal. Het zout bijt behoorlijk en zorgt ervoor dat vocht overal tussen kan komen. Als je dat allemaal toelaat door geen onderhoud te plegen, is de consequentie dat je ketting op den duur roest en de derailleur niet meer naar behoren functioneert. Met simpel onderhoud valt een hoop leed te voorkomen en bespaar je onnodige kosten voor vervangingsonderdelen.

Houd je aandrijflijn ingevet

Bij winters gebruik van je racefiets, mountainbike of gravelbike (eigenlijke alle fietsen met derailleur) moet je in opperste staat van paraatheid zijn. Strooizout hakt er behoorlijk in. Maar erger nog is de combi van pekel en water. Daardoor gaat het overal tussen, ook tussen de lagers en draaiende delen van de fiets. Het allerbelangrijkste: houd je aandrijflijn goed ingevet. Doe dat voorafgaand aan je rit. Je kunt dit natuurlijk eenvoudig zelf doen. Er zijn genoeg merken met goede onderhoudsproducten.

Spoel de fiets snel af met koud water

Naast zout en water heb je ook te maken met modder en zand. Voor alle vuiligheid geldt: spoel de fiets zo snel mogelijk na de rit af, zeker als er pekel is gestrooid. Als je te lang wacht heeft de zoutoplossing meer tijd om in te werken op de draaiende onderdelen van de fiets. Spoel bij voorkeur met koud water af, omdat warmer water het strooizout helpt oplossen. Daardoor kan het nog verder invreten in de ‘vergeten hoeken’ van de aandrijflijn. Na de spoelbeurt en reiniging met de ontvetter droog je de fiets en vet je de ketting wederom in.

Gebruik de juiste wet lube

In de zomer werken we veelal met een lichtere kettingwax of -olie. Het voordeel van een dunner goedje is dat de frictie vermindert en dat je minder vuil aantrekt. De prestaties zijn dus optimaal. In de winter heb je vaak te maken met natte omstandigheden. Door regen en opspattend water kan de kettingolie wegspoelen, waardoor je ketting niet of minder goed beschermd is. Kies daarom voor een speciale lube die waterbestendig is. De fietsspeciaalzaak kan je prima helpen om het juiste middel te kiezen.

Tags:

Gerelateerde artikels