Weektip: trap niet in deze valkuilen bij onderhoud schijfremmen

Meer en meer fietsers kiezen voor schijfremmen, vooral vanwege de optimale remprestaties. Goed onderhoud is ook hier belangrijk. In deze weektip hebben we daarvoor aandacht. Trap niet in deze valkuilen.

28/09/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: Scott, David Stockman

Knoei niet met olie op remschijven en -blokken

Poets je het frame en gebruik je daarbij een spray? Of breng je olie op de ketting aan? Zorg er te allen tijde voor dat je deze goedjes niet op de remschijven en remblokken morst. De kans is dan groot dat dit ten koste gaat van de remprestaties. Komen er toch oliën of vetten op de schijven, haal dan het wiel uit de fiets en reinig de schijven met alcohol en een schone doek of met een speciaal daarvoor ontwikkelde reiniger. Onder meer Muc-Off heeft hiervoor een product in het gamma. Zijn er vloeistoffen op de remblokken terechtgekomen, dan is het beter om deze te vervangen. De kans is namelijk groot dat de vloeistoffen in het materiaal zijn getrokken.

Om dezelfde reden als hierboven vermeld, is het verstandig om met je handen van de remschijven te blijven. Mogelijk heb je vuile of vette vingers, waardoor je de werking van de schijfremmen negatief kunt beïnvloeden. Vergeet ook niet dat remschijven warm kunnen worden, zeker na een lange afdaling. Ook om die reden is het verstandig om niet (direct) naar de schijven te grijpen.

Rij niet door met versleten remblokken en -schijven

Een groot voordeel van schijfremmen is dat ze relatief weinig onderhoud vragen. Het voornaamste aandachtspunt bij onderhoud is de slijtage van remblokken. Soms slijten ze behoorlijk snel. Als het remoppervlak van het remblokje dunner is geworden dan circa 0,5 millimeter, dan is het de hoogste tijd om te vernieuwen.

Op diverse remschijven staat omschreven wat de minimale dikte is die nodig is om goede remprestaties te bieden. De meeste schijven zijn doorgaans toe aan vervanging zodra deze nog maar 1,5 millimeter dik zijn. Rij niet te lang door met een te dunne schijf, want als je daarmee langdurig remt tijdens bijvoorbeeld een steile afdaling, dan brengt dat onnodige risico’s met zich mee.

Metallic of organic remblokken?

Als je nieuwe remblokken koopt, is het zaak ervoor te zorgen dat deze de juiste compound hebben. Anders gezegd: ze moeten van het juiste materiaal gemaakt zijn. Op de markt vind je sintered (metallic) en resin (organic)? Er zijn diverse blokken met verbeterde eigenschappen verkrijgbaar. Elk materiaal heeft zijn eigen voor- en nadelen. Weet je niet precies welke blokken je moet hebben voor jouw systeem, laat je dan informeren bij de tweewielerspecialist.

Knijp je remhendel niet in zonder wiel in het frame

Heb je het wiel uit de fiets gehaald? Pas dan op dat je de remhendel niet (te hard) inknijpt zonder dan er een scheidingsblok tussen de remblokken is gepositioneerd. Doe je dat wel, dan kunnen de remblokken elkaar raken en bestaat het gevaar dat ze daarna niet meer voldoende terug in de oude stand gaan. Vervolgens past de schijf er niet meer tussen. Gebruik daarom bij onderhoud een scheidingsblok.

Voorkom dat je verkeerde remvloeistof gebruikt

Niet geheel onbelangrijk bij het onderhoud van een hydraulische schijfrem is het gebruik van de juiste remvloeistof. Kies je voor DOT-remvloeistof terwijl het systeem een minerale olie verlangt, dan haal je onnodige problemen op de hals. Check vooraf altijd welk type olie (DOT 4, DOT 5, DOT 5.1, minerale olie) je nodig hebt.

Ga niet zonder ingeremde schijven van huis

Schijfremmen werken pas goed als ze zijn ingeremd. Voor elk type geldt een inremprotocol. In de meeste gevallen doet de tweewielerspecialist dat werk voor jou bij aflevering van de fiets. Daarvoor gebruikt de winkel vaak een inremsysteem (onder andere Cyclon heeft ze in het gamma). Doe je het onderhoud zelf thuis, dan zul je zelf het inremprotocol van de fabrikant moeten volgen.

Tags:

Gerelateerde artikels