Deel dit artikel:

Weektip: verklein de kans op een lekke band

Er is niets zo vervelend als lekrijden tijdens een training of fietsrit. Een platte band helemaal voorkomen is onmogelijk, maar je kunt de kans daarop wel verkleinen. In deze weektip besteden we daar aandacht aan.

Vervang je banden

Houd de kwaliteit van je buitenband goed in de gaten. Is die ondermaats, ga dan over tot vervanging. Veel racefietsbanden hebben een markering die je kan helpen om vast te stellen of het al tijd is om een nieuwe buitenband te leggen. Bij deze markering gaat het om kleine gaatjes in het loopvlak van de band. Zodra ze zijn afgesleten en dus (vrijwel) niet meer zichtbaar zijn, weet je dat het tijd wordt om naar de fietsenzaak te gaan en een nieuwe te kopen.

Bij aanschaf van een band is het zaak om op de mate van lekbestendigheid te letten. De ene band heeft een betere lekbescherming dan de andere band van een merk dat meer nadruk legt op grip of rolweerstand. Kies voor een band met een goede anti-leklaag als je liever niet stil wilt komen te staan tijdens het fietsen.

Naast je buitenband moet je ook de binnenband zo nu en dan vervangen. Het rubber slijt op den duur. Houd als stelregel aan dat je bij vervanging van de buitenband automatisch ook de binnenband vernieuwt, tenzij je kort daarvoor de binnenband al hebt vervangen.

Loop je band na

Maak de bandencheck automatisch onderdeel van je onderhoudsbeurt na een fietsrit. Loop na thuiskomst je banden na en kijk of er scherpe steentjes of glasdeeltjes in het rubber zijn gekomen. Als dat het geval is, peuter je ze eruit. Als ze erg vast in het rubber zitten, is het slim om wat lucht uit de band te laten lopen. Op die manier gaat dit schoonmaakkarwei een stuk gemakkelijker.

Een extra tip die in het verlengde hiervan ligt: smeer de band voor de fietsrit in met azijn. Gebruik daarbij een oude doek. Op die manier blijven steentjes, scherpe stukken en ander vuil niet of minder goed aan je band plakken. De kans op lekrijden verkleint zo.

Check de druk

Zorg dat je een pomp met manometer in huis hebt en check regelmatig de bandendruk. De druk mag niet te hoog of te laag zijn, want in dat geval vergroot je de kans op lekrijden. Hoeveel lucht (bar) je in de band laat, hangt veelal af van het type band. De trend is dat er tegenwoordig met steeds bredere banden wordt gereden (28 millimeter en nog breder). Hoe breder de band, hoe lager de druk kan zijn. Dit verhoogt het comfortniveau.

Rijd tubeless

In mountainbikeland is het al heel gewoon om tubeless te rijden. De laatste tijd zie je dat ook steeds meer racefietsers voor tubeless gaan (in koersen wordt er ook al mee geëxperimenteerd). Hierbij rijd je niet meer met een binnen- en buitenband, maar heb je een speciale buitenband. De velg en buitenband vormen een afgesloten kamer. Daarbinnen zit latex. Rijd je door glas, dan vult vloeibare latex automatisch het ontstane gat in het rubber.

Er is nóg een voordeel van tubeless: omdat je met enkel een buitenband rijdt, kan er geen wrijving meer ontstaan tussen binnen- en buitenband. De rolweerstand is hierdoor lager, je rijdt minder snel lek. Je kunt ook met een lagere bandenspanning rijden, waardoor het algehele comfort toeneemt.

Niet plakken

Sommige fietsers kiezen ervoor om een lekke binnenband te plakken voor hergebruik. Vanuit een duurzaam perspectief is dit uiteraard een hele goede keuze. En ook lijkt dit een goedkoop alternatief. Maar de schijn bedriegt: er komen bij het fietsen zulke grote krachten vrij, dat je sneller dan je lief is opnieuw met een platte band kunt komen te staan. Kies daarom voor vervanging. Onderweg kan je uiteraard gebruikmaken van de set met bandenplakkers. Beschouw dit dan als een tijdelijke oplossing en leg na thuiskomst een nieuwe band.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE