Weektip: wanneer moet je de ketting vervangen?

Een ketting slijt door gebruik. Hoe snel is afhankelijk van diverse factoren, denk aan de belasting, het vermogen en het weer. In deze weektip laten we je zien hoe je helder krijgt of je ketting aan vervanging toe is.

25/05/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: BBB

Er zijn genoeg fietsers die denken: zolang de ketting werkt, kijk ik er niet naar om. Pas als hij helemaal op is, ga ik over tot vervanging. Maar of dat slim is? Waarschijnlijk niet. Want als je hem tijdig vervangt, voorkom je slijtage aan de tandwielen. Wacht je te lang, dan moet je ook aan een nieuwe cassette geloven. Kies je in zo'n situatie alleen voor een nieuwe ketting, dan zal de nieuwe ketting doorslaan op de oude tandwielen. Ook zal de slijtage van de gloednieuwe ketting aanzienlijk sneller gaan.

Hoe weet je nu of het tijd wordt om een nieuwe ketting te monteren? Er is niet zoiets als een maximum aantal kilometers. De slijtage is per fietser verschillend. Als de belasting groter is, zal ook de slijtage een pak sneller gaan. Gelukkig zijn er methodes om inzichtelijk te krijgen of je aan een nieuwe ketting toe bent.

Manier 1: op het grootste blad

Er is een ouderwetse manier om te achterhalen of de ketting toe is aan vervanging: leg de ketting op het grootste kettingblad voor. Probeer deze aan de voorzijde op te lichten. Kun je de ketting gemakkelijk zo’n 3 millimeter van het blad krijgen, dan is het de hoogste tijd voor vervanging.

Manier 2: met een schuifmaat

Je kunt ook een schuifmaat gebruiken. Schuif deze uit tot 145 millimeter, steek de maat tussen de schakels van de ketting en schuif hem uit zodat hij klem zit tussen de schakels. Bij een nieuwe ketting blijft de schuifmaat op 145 millimeter. Als hij uitschuift tot 146,5 millimeter, is de ketting nog niet versleten. Daarboven is het raadzaam om over te gaan tot aanschaf van een nieuwe.

Manier 3: met een slijtagemeter

Een specifiek alternatief is de kettingslijtagemeter (partijen als BBB en Birzman bieden zoiets aan). Je plaatst de slijtagemeter op de ketting. Op basis van het gegeven hoe ver de meter tussen de schakels zakt, valt de staat van de ketting na te gaan. Zakt hij er niet tussen, dan is hij nog tiptop in orde.

Bonustip

Het kost je misschien wat meer (onderhouds)tijd in de garage, maar effectief is het wel: zorg dat je twee kettingen gereed hebt voor gebruik. Je wisselt ze regelmatig af. Op die manier slijten de kransjes niet op één ketting. Je verlengt de houdbaarheid van je totale drivetrain.

Tags:

Gerelateerde artikels