Weektip: zo beperk je hooikoortsklachten

Een fietsrit is voor sommige mensen in deze tijd van het jaar niet altijd prettig. Waarom? Omdat ze hinder ondervinden van hooikoorts. In deze aflevering een aantal praktische tips die de situatie wat draaglijker kunnen maken.

27/04/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: Grinta!
  • Er zijn apps voor op je smartphone die aangeven welke planten wanneer in bloei staan en per regio voorspellen in welke mate je last zult ervaren van de desbetreffende pollen. Zijn de voorspellingen heel slecht? Stel een trainingsrit dan even uit.
  • Is er een regenbui op komst? Bereid je dan voor op een training. Tijdens en kort na een bui is de concentratie pollen lager.
  • Als je wilt gaan fietsen, doe dit bij voorkeur vóór 10.00 uur. In de rustige atmosfeer is de hoeveelheid pollen nog redelijk beperkt. Door zonopwarming ontstaan na tienen wervelingen in de lucht en daardoor neemt de hoeveelheid pollen in onze leefomgeving toe. Mensen die er gevoelig voor zijn, zullen meer klachten ervaren.
  • Heel simpel: zet tijdens de training een sportbril op je hoofd. Die zorgt er namelijk voor dat veel pollen weg van je ogen blijven. Belangrijk is het wel dat de bril je ogen goed afsluit. Je kunt ook vaseline rond de neus smeren, zodat een deel van het stuifmeel blijft plakken. Het proesten zal een stuk minder zijn.
  • Kies je routes zorgvuldig. Als je gevoelig bent voor graspollen is het natuurlijk niet verstandig om langs weilanden en grasvelden te fietsen. Daar bloeien de grassen en is de concentratie pollen een stuk hoger. Kun je juist niet tegen boompollen, mijd dan de bossen. Als je al langer hooikoortspatiënt bent, weet je zelf vaak heel goed waar je lichaam wel en niet op reageert.
  • Als je na afloop van een tocht je fiets terug in de garage hebt gezet, doe je er goed aan meteen een frisse douche te nemen en je kleding te wassen. De pollen hechten zich aan het zweet op je huid en kleding. Na opdroging kunnen de pollen weer vrijkomen en je opnieuw klachten bezorgen.
  • Als je zo nu en dan koersen rijdt en ook medicijnen gebruikt, doe je er verstandig aan te controleren of het medicijn is toegestaan.
  • Kijk naar je dieet. Het belang van een goed gebalanceerd menu mag niet onderschat worden. Zorg er met name voor dat je voldoende omega 3-vetzuren binnenkrijgt. Die kunnen je allergische reactie fors beperken. Je vindt omega 3-vetzuren onder andere in vette vis, walnoten en lijnzaad.

Tags:

Gerelateerde artikels