Deel dit artikel:

Weektip: zo bescherm je je hoofd maximaal

Een helm dragen op de racefiets of mountainbike is tegenwoordig niet meer dan normaal. De helmplicht in het (prof)peloton werd vanaf 2003 (gefaseerd) ingevoerd. Een helm reduceert de kans op blessures en hersenletsel bij een valpartij aanzienlijk, mits correct gebruikt. In deze weektip gaan we in op de do’s en don’ts bij helmgebruik.

De juiste pasvorm

Een helm zit goed wanneer hij stevig, maar ook comfortabel (zonder drukpunten) op zijn plaats wordt gehouden. Als je je hoofd heen en weer beweegt, mag de helm bijvoorbeeld niet over je hoofd schuiven. Een goede pasvorm is essentieel, dus dat betekent meten. Helmen worden verkocht in verschillende maten. De meeste types zijn verkrijgbaar in S tot en met L, maar er zijn ook helmen met een zogenaamde universele maat en een extra kleine (XS) of extra grote maat (XL). Om tot de juiste afmeting, en dus maat, te komen meet je je hoofdomtrek. Die correspondeert vervolgens met een maat.

Riempjes afstellen

Maak de gespen open. Zet de helm op en schuif de riempjes door de gespen tot ze op de juiste plaats zitten. Zorg dat er geen ruimte tussen de riempjes zit, als de gespen op de juiste plaats zitten. Sluit en vergrendel de gesp. De riempjes van de voorkant en van de achterkant komen bij elkaar net onder en voor de oren, maar mogen deze niet bedekken.

Sluiting

Draag de helm altijd met de gesp van het kinriempje vastgemaakt en met het riempje zelf aangetrokken. Plaats het riempje altijd achteraan tegen de keel, niet op de punt van je kin. Zorg dat het loshangende einde van het riempje door de rubberen ring wordt gehaald, dat staat netter en zorgt dat de sluiting niet los kan komen.

Achterhoofd

Helmproducenten gebruiken verschillende systemen om de helm passend te maken aan je achterhoofd. Stel het zo af dat het passysteem stevig, maar niet oncomfortabel strak zit. Lazer heeft bijvoorbeeld een aantal helmen voorzien van het Advanced RollSys-verstelsysteem, dat een veilige en comfortable 360-graden-sluiting garandeert. Ook zijn de meeste Lazer-helmen voorzien van een hoogteverstelling van het sluitsysteem, waardoor de helm aan het hoofd kan worden aangepast in plaats van andersom.

Paardenstaart

Bij helmen van de meeste merken worden paardenstaarten vaak onder of door het gat van het verstelsysteem aan de achterkant van je helm gedragen. Niet iedere helm biedt de ruimte om dit comfortabel te doen. Houd daar dus rekening mee bij de aanschaf. Bril Volgens de ongeschreven wielerwetten gaan de pootjes van je bril altijd over de helmriempjes. Hierdoor sluiten de riempjes goed aan en kan de bril bij een valpartij los schieten zodat hij je gezicht niet beschadigd.

Juiste positie

Draag je helm aan de voorkant altijd laag, vlak boven de wenkbrauwen, om het voorhoofd te beschermen. Schuif hem nooit naar achteren op je hoofd om het voorhoofd vrij te maken. Gebruik hiervoor ook de hoogteverstelling aan de binnenkant van de helm.

MIPS

Een optionele veiligheidstoevoeging aan moderne helmen is het zogenaamde MIPS (Multi Directional Impact Protection System) systeem. MIPS is een binnenschaal, geïntegreerd in de helm. Bij een val kan het MIPS-systeem in de helm bewegen. De druk wordt zo verdeeld waardoor de energie die bij een val vrij komt niet op één plek op het hoofd is gefixeerd. Tijdens het dragen van de helm, merk je niets van MIPS buiten het iets hogere gewicht, maar bij een val kan het systeem hoofdletsel aanzienlijk beperken.

Accessoires

Tegenwoordig zijn er ook handige accessoires verkrijgbaar die de helm een extra dimensie geven. De Belgische helmproducent Lazer is bekend om haar innovaties op dat gebied. Zo is er een aeroshell waarmee je je helm in een handomdraai omtovert tot een aerodynamische tijdrithelm. De LifeBEAM plaats je in een Lazer-fietshelm om continu je hartslag te meten waardoor een borstband is niet meer nodig is. Tot slot zijn er verschillende mogelijkheden om je zichtbaarheid te verhogen door verlichting in de helm te integreren – de techniek staat voor niets.

HELMEN DO’S

1. Bedenk voor je de helm koopt wat voor jou belangrijk is: snelheid, comfort, gewicht, vormgeving en/of koeling.

2. Pas een helm voordat je hem koopt. Zorg ervoor dat de helm bij jouw hoofd past, zodat jouw hoofd zich niet aan de helm hoeft aan te passen.

3. Draag je helm vooraan laag, vlak boven de wenkbrauwen, om het voorhoofd te beschermen.

4. Maak de gesp vast, haal het kinriempje aan en draai het verstelsysteem aan.

5. Controleer de afstelling van je helm voor iedere rit.

6. Vervang je helm na een valpartij, ook al zie je geen schade.

7. Laat je helm drogen in een geventileerde ruimte en bewaar hem op een koele en droge plek.

8. Vervang je helm om de drie jaar, langdurige blootstelling aan zonnestralen kan plastic verzwakken.

HELMEN DON’TS

1. Draag nooit een helm waarmee je een ongeluk hebt gehad, ook al zie je geen schade.

2. Draag nooit de helm van iemand anders.

3. Draag nooit een helm zonder dat de gesp is vastgemaakt.

4. Draag nooit je helm naar achteren met je voorhoofd onbedekt.

5. Stel je helm niet langdurig bloot aan hoge temperaturen, bijvoorbeeld in de kofferbak van een auto.

6. Maak je helm nooit schoon met chemische reinigingsmiddelen.

7. Neem nooit onnodige risico’s, ondanks dat je een helm draagt.

8. Een fietshelm is niet ontworpen voor het gebruik op een bromfiets.

9. Breng geen wijzigingen aan de helm aan. Breng geen verf, vernis of stickers aan.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE