Deel dit artikel:

Weektip: zo klim je beter

Ga je binnenkort (voor het eerst) een serieuze berg beklimmen? In deze weektipserie aandacht voor hoe je dat het beste doet.

Het juiste verzet

Zorg vóór vertrek dat je racefiets picobello in orde is. Want er is niets vervelender dan dat je wél goed getraind bent, maar het materiaal tegenwerkt. Monteer in ieder geval een cassette en crankstel waarmee je die ene lange klim in de Pyreneeën of Alpen gemakkelijk(er) kunt volhouden. Je moet tijdens het klimmen voldoende mogelijkheden hebben om lichter te schakelen. Wat het ideale verzet is, is voor iedereen verschillend. Met een 50/34 crankstel en 11/34 cassette kun je doorgaans prima uit de voeten op een berg van het kaliber Galibier en Mont Ventoux.

Soepele tred

Probeer soepel te blijven draaien. Idealiter zakt je cadans niet onder de 80 omwentelingen per minuut. Kent de klim de nodige haarspeldbochten? Neem daar dan de buitenkant en snijd de bocht niet af. De buitenbocht is altijd vlakker, waardoor je de tred gemakkelijker soepel kunt houden.

Staan of zitten?

Je klimt bij voorkeur zittend. Ga je en danseuse tegen de bergflank op, dan kost je dat pakweg 5 procent meer energie. Op het zadel schuif je iets naar achteren, zodat je maximaal druk op de pedalen kunt zetten. Voor een korte break is het prima om af en toe uit het zadel te komen. Dit ontlast je rug enigszins. Soms is staand klimmen onvermijdelijk, bijvoorbeeld als de passages zeer steil zijn. De cadans is dan zelfs in het lichte verzet zo laag, dat je wel op de pedalen moet gaan staan. Als je dat doet, doe het dan wel zo rustig mogelijk en zwier met het lichaam niet alle kanten op. Dat kost te veel energie.

Zorg voor ritme

Een helling in eigen land kunnen we soms prima op de macht beklimmen. We gaan twee minuten (diep) in het rood en komen daarna wel weer op adem. Bij een echte klim van circa 15 kilometer is het uiteraard niet wenselijk dat je jezelf (vroegtijdig) opblaast. Zorg dus dat je op weg naar de top onder je omslagpunt blijft. Blijf diep en ontspannen ademhalen en creëer een prettig ritme. Als je nog voldoende reserves hebt, kun je tegen het einde altijd een lichte versnelling plaatsen.

Ontspannen houding

Houd de ellebogen licht gebogen. Zo verspil je geen onnodige energie. En door de armen wat verder uit elkaar te zetten, ademt het prettiger. Rijd met de handen losjes en comfortabel op het stuur.

Geniet

Last but not least: klimmen is afzien. Maar klimmen is ook genieten. Je komt vaak door de mooiste landschappen. En vanaf hoogte heb je meestal prachtig zicht op naastgelegen bergen en over valleien. Geef je ogen de kost aan al dat moois.