Wie het hoofd koel houdt, verbetert zijn prestatie

Het is hoogzomer. Veel van onze fietsritten leggen we daarom of onder een brandende zomerzon. Als sporter kun je je prestatie in de hitte verbeteren door het hoofd af en toe nat te maken, blijkt uit onderzoek. Dat vermindert het gevoel van warmte en vermoeidheid, waardoor je langer of intensiever kunt sporten. Het is niet nodig om de temperatuur van het hele lichaam omlaag te brengen voor een beter resultaat.

19/07/2018 - Tekst: Redactie // Foto's: Grinta!

Bij veel sporters vermindert de prestatie bij hitte. Hoe dat komt? Sporten in een warme omgeving verhoogt de temperatuur van de huid en ook die van het lichaam. Als de kerntemperatuur, dus de temperatuur binnen in het lichaam, te veel oploopt, kunnen de prestaties achteruitgaan.

Wat helpt is om voorafgaand aan de inspanning de kerntemperatuur omlaag te brengen. Dat kan door het lichaam te koelen. Op deze manier duurt het iets langer voordat je tijdens de wielerrit boven een kritische waarde uitkomt. Op zulke momenten kun je iets langer of net wat intensiever sporten, zonder dat dit ten koste gaat van de prestatie.

Uit onderzoek, afkomstig uit Qatar en Australië, is gebleken dat sporters hun resultaat ook kunnen verbeteren zonder dat ze de kerntemperatuur laten dalen, maar wel hun huid of hoofd koelen. Het effect van zo’n aanpak met mid-cooling, zoals het koelen tijdens de inspanning wordt genoemd, is aangetoond nadat de onderzoekers twintig studies over dit onderwerp hadden geanalyseerd.

Het zou een goed idee zijn om bij hitte water over het hoofd te gieten of het gezicht nat te maken. Deze lokale verkoeling is voldoende voor een beter resultaat. Het is de vermindering van het gevoel van warmte en vermoeidheid dat ervoor zorgt dat sporters beter uit de verf komen. De studies hebben enkele betrekking op amateursporters, of profs er ook voordeel bij hebben is onbekend.

Tags:

Gerelateerde artikels