Zet Tom Boonen fietswereld op z’n kop met nieuwe versnellingstechnologie?

Rijden we binnenkort met nieuwe versnellingssystemen op onze (koers)fietsen? Wel als het aan Classified Cycling ligt. Het bedrijf heeft innovatieve technologie geïntroduceerd. Tom Boonen gelooft in de kracht en is een van de investeerders. “Ik kan me zeker drie koeren voor de geest halen waarin ik hoogstwaarschijnlijk had meegedaan voor de winst als ik dit systeem had gehad”, vertelt hij aan Grinta!.

14/08/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: Thomas De Boever

Bij het nieuwe schakelsysteem behoort de vertrouwde voorderailleur tot het verleden. Met behulp van een elektro-mechanisch systeem dat netjes weggewerkt zit in de naaf van het achterwiel heb je voldoende aan één kettingblad voor en elf tandwielen achter om toch een bereik van 22 versnellingen te hebben. Het draadloos schakelen bij deze ‘virtuele versnellingsbak’ gaat snel, ook als de belasting groot is.

Onder de indruk

De technologie van Classified Cycling neemt vele frustraties weg, zegt Tom Boonen. “We kennen het allemaal: een aflopende ketting, een ketting die valt tussen het voorblad en het frame. Met dit systeem is dat verleden tijd. Er zijn geen nadelen aan het systeem.”

De oud-renner raakte enige tijd geleden in contact met Classified Cycling. “Aanvankelijk vroegen de projectontwikkelaars alleen om mijn advies. Maar toen ik het de eerste maal had uitgeprobeerd, was ik zo onder de indruk dat ik meteen besliste om mee te investeren. Net omdat ik er zo hard in geloof.”

Ridley overtuigd

Inmiddels heeft Classified Cycling al een eerste zakelijke deal gesloten, met Ridley om precies te zijn. Het Belgische fietsenmerk voorziet een van zijn gravelbikes van de vooruitstrevende technologie. Classified Cycling is daar blij mee, vooral omdat gravel een relatief nieuw, snel groeiend segment is. Maar ook de markt van racefietsen en mountainbikes zal kennis gaan maken met de technologie, is men overtuigd.

De verwachting is dat er dit jaar zo’n duizend systeem aan de man gebracht worden. De assemblage wordt in Turnhout gedaan waar het bedrijf met tien medewerkers nu is gevestigd.

Geen concurrentie

Boonen rekent op snelle groei, vooral door de meerwaarde van het systeem. “Dit systeem is complementair met de bestaande onderdelengroepen van Shimano, Sram en Campagnolo. We willen geen concurrentie zijn. Wel integendeel, we vullen de bestaande systemen aan en verhogen de schakelperformantie en snelheid.”

Tags:

Gerelateerde artikels