Granfondo del Po: het Scheldepeloton op z'n Italiaans

De Granfondo del Po is een nog recente granfondo die in het voorlaatste weekend van maart in de regio Emiglia Romagna wordt gereden. Uitvalsbasis Ferrara ligt iets ten noorden van Bologna en is vooral bekend als universiteitsstad die rijk is aan kunst en cultuur, met het kasteel Estense als grote blikvanger.

15/04/2019 - Tekst: Erwin De Clercq // Foto's: Erwin De Clercq / Alejandro Ventura (organisatie)

Een streepje retro op zaterdag

Daags voor de granfondo werd verreden, was er op zaterdag al een mooi evenement voor retrofietsers: La Furiosa. De ruim honderd piekfijn uitgedoste deelnemers reden een mooie toertocht van iets meer dan 56 km in en rond Ferrara. Met op het einde van de retrorit een rijkgevulde tafel met wijn, brood, kaas en olijven in de catacomben van het kasteel als smakelijke uitsmijter. De renners fietsten ook langs de rommelmarkt waar je oude koersattributen zoals zadels, Campagnolo versnellingsapparaten en retro truien kon bewonderen en kopen.

Granfondo del Po

Op zondag was het dan menens met de start van de granfondo del Po. Om 9 uur werd het startschot gegeven voor deze wedstrijd die gereden wordt in de valleien van de rivier de Po. Eigenlijk kan je deze Po-omgeving een beetje vergelijken met de Schelde bij ons. Deze 135 km lange tocht gaat dus vooral over vlakke wegen. Je kan er ook kiezen voor een kortere versie van 82 km. Zoeken de meeste organisatoren van granfondo’s de bergen en heuvels op om hun evenement wat lastiger te maken, dan is de Granfondo del Po een wedstrijd voor de snelle jongens. De lange versie vertrekt in Ferrara en gaat via Pontelagoscuro, Polessella, Guarda Veneta, Crespino, Villanova Marchesana verder naar Papozze, Corbola, Ariano nel Polesine, Ariano Ferrarese, Berra, Guarda en Ro Ferrarese terug naar Ferrara. Dit jaar was de wedstrijd pas aan zijn vijfde uitgave toe. Nadat de eerste editie in 2015 een vijfhonderdtal deelnemers mocht ontvangen, liep het aantal deelnemers telkens verder op tot 1.400 dit jaar.

Professionele begeleiding

De unieke startplaats vlakbij het kasteel, de stralende zon en de aangename temperatuur zorgden er voor dat ik met veel goede moed aan de startlijn stond. Mede omdat ik tijdens de granfondo zou kunnen terugvallen op een persoonlijke assistent: ex-prof Alessandro Malaguti, die nog voor Androni, Vini Fantini Nippo en Unieuro Willier reed. Met een tiental begeleidende wagens, twintig mobiele seingevers op motoren en seingevers op alle kruispunten hoef je je tijdens de Granfondo del Po geen zorgen te maken over de veiligheid waardoor je je honderd procent op de prestatie kunt focussen. In totaal beschikt organisator Simone Zannini op de dag van de Granfondo over een driehonderdtal medewerkers, best wel indrukwekkend.

The final countdown

Net voor de start klonk the Final Countdown van Europe door de muziekboxen, ideaal om de zenuwen nog wat strakker op spanning te brengen. Met resultaat, want vanaf de start werd er volgas gereden en zag ik de snelheid op mijn kilometertellertje zelden onder de vijftig per uur zakken. De hartslagwaarden waren trouwens ook niet mis… Na enkele kilometers was ik mijn teamgenoten al kwijtgespeeld. Zij waren niet echt gewoon om wat te wringen in een groot peloton en zakten verder en verder weg. Ikzelf kon me goed vooraan handhaven en reed constant in de eerste vijftig, belangrijk om een goed overzicht te kunnen behouden en vooral om eventuele valpartijen te vermijden. Gelukkig bleef het peloton hier grotendeels van gespaard. Er werden achteraf amper een drietal valpartijen gemeld. De wedstrijd zelf bleef ondanks de hoge snelheid lange tijd gesloten. Er stond ook weinig of geen wind en dat maakte het niet gemakkelijk voor eventuele vluchters.

Keisse op kop

De kilometers vlogen voorbij. De ene keer reden we op mooie, brede wegen waar de snelheid de hoogte in schoot, de andere keer reden we op smallere dijken waar het tempo een beetje zakte. Van genieten van de omgeving was helemaal geen sprake. We raasden maar door en ik had het gevoel mee te fietsen in het Scheldepeleton, maar dan wel met een pak renners meer. Soms vroeg ik me af: “wie daar nu op de kop aan het rijden is, dat moet een heel sterke kerel zijn.” Waarschijnlijk de Italiaanse versie van Iljo Keisse. Toen we aan het keerpunt kwamen en over de brug van de Po rivier reden, had ik toch eventjes de tijd om het mooie landschap in mij op te nemen. Het leek wel of we door een stukje van het Zwin fietsten, een aanrader dus om er eens terug te keren, maar dan aan een wat normaler fietstempo.

Niks van dat tijdens de Granfondo del Po waar de snelheid bleef bijzonder hoog bleef. Na het keerpunt waren we nog met een 160-tal overgebleven renners en vanaf dan werd er ook heel wat gedemarreerd. Na negentig kilometer kon er zich uiteindelijk een kopgroep van een tiental renners vormen die er echter niet in slaagde om de voorsprong uit te diepen tot meer dan een halve minuut. De laatste twintig kilometer gingen vooral over mooie brede wegen, maar niemand in het peloton kon nog de sprong naar de leiders maken. Diep in de finale kwam mijn compagnon de route me nog vragen of we in de laatste vijf kilometer een uitvalspoging zouden wagen, een voorstel waarvoor ik feestelijk bedankte want ik was al lang blij dat ik nog mee was in de eerste groep. Ik voelde me nog wel goed, maar in een groep volgen of wegrijden uit een groep is toch nog een groot verschil. Uiteindelijk eindigde ik op plaats 101. We reden wel voor de elfde plaats, maar ik kwam toch liever veilig over de aankomstlijn en liet me op het laatst gewoon wat meedrijven op een rustige plaats in het peloton. Deze granfondo werd uiteindelijk afgehaspeld aan een gemiddelde snelheid van maar liefst 43,5 km, heel vergelijkbaar dus met het Scheldepeloton dat van Gent naar Oudenaarde en weer terug dendert.

Pasta party

Na deze granfondo wedstrijd konden we met z'n allen genieten van de pasta party die plaatsvond net naast het mooie kasteel Estense van Ferrara. Daar werd nog heel wat nagepraat over van alles en nog wat. De een zijn verhaal was wat straffer dan de ander, maar uiteindelijk was iedereen heel tevreden over deze mooie granfondo en piekfijne organisatie.

Zelf ook deelnemen? Alle info vind je hier.