Op Koers!: een extra shot motivatie om de winter door te komen

Grinta! organiseerde op zondag 13 oktober voor het eerst Op Koers!, een all-in fietsevent in het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx in Gent met infosessies en workshops. Blogster Joyce mengde zich onder de deelnemers en kwam met een wijzer hoofd, los gemasseerde benen en onderstaand relaas terug.

17/10/2019 - Tekst: Joyce Verdonck // Foto's: Ruth Wytinck

À la carte

Deelnemen aan Op Koers! is als gaan eten op restaurant en je vijf favoriete hoofdgerechten op de kaart zien staan. Je weet dat wat je kiest superlekker zal zijn, maar van de rest kan je niet smullen en die keuzestress weegt op je. Zo is het ook met Op Koers!. Op het keuzemenu staan zoveel interessante workshops en infosessies dat ik onmogelijk aan alles wat me interesseert, kan deelnemen. Ik heb enkele dagen op voorhand al mijn favoriete route uitgestippeld. Ik zal vooral gaan luisteren naar interessante infosessies rond voeding en een workshop over rollentraining volgen. Om niet last minute van gedachten te veranderen, heb ik zelfs mijn fietskledij voor buiten en mijn helm thuisgelaten.

Crossen in de bossen

Al meteen heb ik daar bij aankomst spijt van. Buiten staan rekken met fietsen te blinken. Crossfietsen van Canyon en gravelbikes van Cannondale die ter beschikking gesteld worden voor testritten. Voor een oktoberdag is het opmerkelijk warm en de zon komt er door. Een buitenmens als ik lijd dan hartzeer als ie weet de rest van de dag binnen te zitten. Bovendien loop ik later op de dag Rudy De Bie tegen het lijf. Die triomfeert hoeveel de deelnemers aan de cyclocrossworkshop op technisch vlak hebben bijgeleerd. Maar bon. Mijn eigen programma ziet er ook niet mis uit. Om te beginnen begeef ik me naar de rollentraining. Ik laat mijn pedalen op de fiets monteren. Zet me op het zadel.... en raak niet ingeklikt. Met mijn slaapkop heb ik de verkeerde pedalen uit de kast genomen. Komt ervan als je op je verschillende fietsen met verschillende systemen werkt en fietsschoenen met verschillende types schoenplaatjes hebt. Verdikke toch. De man die uitleg geeft over Zwift gaat in de catacomben van het wielercentrum op zoek naar reservepedalen. Als hij terugkomt, staan er al meer kandidaten dan dat er fietsen op rollen zijn. Ik beslis mijn plaats af te staan. Voor een stuk uit gêne, ik geef het toe.

Korte blokken op rollen

Ik slaag er wel nog in om een gesprek aan te knopen met coach Simon Van Langenhove van EnergyLab. Ik wil wel eens weten wat hij verstaat onder een goede rollentraining. Want eerlijk, ik haat binnen sporten. Simon geeft toe dat wel meer mensen het mentaal lastig hebben om langer dan een uur op rollen te trainen. Hij raadt hen aan om apps als Zwift te gebruiken om het dankzij de virtuele wereld wat aantrekkelijker te maken. Hoe dan ook knoop ik het in mijn oren dat je krachttrainingen op rollen zeer langzaam moet opbouwen om blessures te vermijden. In het begin niet meer dan drie blokken van drie minuten, waarbij je best onder je overslagpols blijft. En uiteraard wissel je die krachttrainingen best af met rustige duurtrainingen. Check! Eerste goede voornemen van de dag is gemaakt. Ik neem me voor deze winter toch eens wat meer op de rollen te kruipen zodat ik de voorjaarsklassiekers met meer power in de benen kan aanvallen.

Stijve harken

Nu ik mijn plaats op de rollen heb afgestaan, ga ik op zoek naar een andere activiteit. Geen helm mee, dus op de piste moet ik me ook al niet begeven. Wat een kieken ben ik toch. Het was het ideale moment geweest om op de piste te rijden. Er rijden constant Grinta!-lezers rond op het houten ovaal, maar het is vrij kalm. Veel rustiger dan op vaste trainingsdagen. Er rijdt zelfs een kind rond dat in alle veiligheid zijn vuurdoop als pistier beleeft. Ik zie dat Angélique Dupré net aan haar stabiliteitstraining gaat beginnen en neem een vrij matje in. Daarmee zijn alle plaatsen ingenomen. Er komt nog volk aanschuiven. Ik sta een deel van mijn matje af aan een andere deelnemer. Rondom blijven mensen luisteren. Mij moet je niet meer overtuigen van het nut van core stability in het kader van blessurepreventie. Als ik een tijdje geen oefeningen meer op mijn matje doe, dan kom ik vaker met lage rugpijn thuis na een lange fietstocht of duurloop. In een half uur jaagt Angélique er heel wat oefeningen door. Zelfs al ken ik de meeste oefeningen, ik leer toch nog bij over de uitvoering. De houding van mijn bovenlichaam en de stand van mijn knieën worden bijgestuurd. Rond me hoor ik gekreun. Voor de meeste deelnemers is deze ondersteunende training toch vrij nieuw. Bij de stretchoefeningen merk ik dat ik lang niet de enige ben die met gestrekte benen niet aan haar voeten geraakt. Te korte hamstrings is bij wel meer fietsers een probleem.

Werken aan een stabiele geest in een stabiel lichaam?

De pijnbank

Stiekem heb ik naar de massagetafels gelonkt die op het middenplein staan. Zou ik? Alle tafels zijn bezet en er vormt zich een wachtrij. “Precies zoals elke zondagmorgen bij de slager, daar moet ik ook een nummertje trekken,” zegt er iemand. De wachtenden raken aan de praat en delen hun interesses en sportverhalen. Op zich is dit alleen al een grote meerwaarde van Op Koers!. Net als op de themaritten leert de Grinta!-community elkaar nog beter kennen. Ik praat bij met oude bekenden Viviane, Nico en Bart en ontmoet nieuwe mensen. Tips voor interessante ritten en triatlonwedstrijden voor volgend jaar worden gedeeld. Er komt een tafel voor me vrij. Gisteren nam ik deel aan een sprintduatlon dus een beenmassage zal me deugd doen. Of eerder pijn. De masseur duwt stevig door op de verzuurde plekken. Op zijn voorhoofd parelen zweetdruppels. Hij wijst me op een aanhechting die ik in de gaten moet houden. En inderdaad, als hij erop duwt, kerm ik van de pijn. “Of ik eigenlijk wel genoeg drink?”, vraagt hij me. Neen dus. Een oud zeer. Echt elke masseur heeft me daar al op gewezen. Ook deze beste man voelt het vochttekort in mijn benen.

Versterking

Ook naast me hoor ik de masseurs goede raad geven. De jonge vrouw rechts van me moet meer stretchen. De man links me wordt op een schouderontsteking gewezen en krijgt de raad dringend rugversterkende oefeningen te doen. Het is duidelijk, iedereen gaat hier van de massagetafel met het advies om in de winter naast het fietsen werk te maken van zijn algemeen gestel en gezondheid. Omdat de masseur er zijn werk van gemaakt heeft, heb ik maar net genoeg tijd om snel een belegd broodje naar binnen te proppen. De infosessies starten stipt dus begeef ik me naar één van de twee binnenzalen. Er zijn een tiental infosessies van experts vandaag over onder meer vermogensmeting, trapfrequentie, trainen in de winter, op fietsvakantie gaan of pijntjes op de fiets. Ik kies voor een presentatie over gezonde voeding van sportdiëtiste Jolien Lewyllie van EnergyLab. Haar eerste uiteenzetting is voor de beginnende sporter. De zaal zit stampvol. Het maximale uit je voeding halen als sporter, is duidelijk een gegeerd onderwerp.

Elk pondje gaat door het mondje

Ik heb de hele uitleg over koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten wel al eerder gehoord. Maar omdat ik deze winter toch echt wel iets wil doen aan de paar kilo’s te veel, wil ik een opfrissing. Haar raad “Als je wil afvallen, doe het dan ruim op tijd en niet een paar weken voor je doel,” hakt er goed in. Nochtans is deze tijd van het jaar voor veel sporters het moment om de riem er eens goed af te gooien. Het zal zaak worden om die riemloze periode op tijd een halt toe te roepen. Wie in april nog vijf kilo wil afvallen voor de ritten in mei komt te laat. Ook al ken ik de basis over gezonde voeding al zo goed, ik leer nog altijd bij. Voedingsleer is een wetenschap in volle ontwikkeling en elk jaar komen nieuwe inzichten tot stand. Bijvoorbeeld het idee dat je eerst en vooral eiwitten moet aanvullen na je training is volgens Jolien achterhaald. In de eerste plaats eet je binnen het half uur na je training best koolhydraten. Je eiwitten aanvullen kan de hele dag door. En Jolien moet al helemaal niet weten van de typische shakes. Lap. Sta ik thuis met allerlei dozen vol poeders. Ik noteer vlijtig alle richtlijnen over hoeveel koolhydraten op een rustdag of op een trainingsdag aangewezen zijn en neem me voor om de komende weken toch eens wat grondiger verpakkingen te gaan lezen dan te koken uit de losse pols.

Rode bieten

Jolien geeft die middag nog een tweede sessie, eentje voor meer gevorderden, specifiek over supplementen en recuperatie. Het nut en de eventuele risico’s van producten als cafeïne, creatine, nitraat en Vitamine C passeren de revue. Ik leer ontzettend veel bij wat nuttig voor mij kan zijn als duursporter. Maar ik ben nooit het type geweest dat in volle rodebietensap hype de supermarkt ging plunderen. Ook al weet ik dat je een fractie van een procent op prestatieniveau kan winnen door allerlei producten, ik heb geen zin om veel pilletjes te slikken. Hoe dan ook gaat een nieuwe wereld voor me open en besef ik duidelijk maar half hoeveel supplementen in de sportwereld geslikt worden. Er bekruipt mij een gevoel de superamateur onder de amateurs te zijn. Ik train te eentonig, ik stretch te weinig, drink te weinig water, ik eet nog steeds niet gezond genoeg en ik laat allerlei nuttige supplementen aan me voorbijgaan. Deze hele dag is een schop onder mijn kont om sommige zaken toch een beetje ernstiger aan te pakken. Zeker als ik op een gezonde manier nog lang van mijn sport wil genieten. In het beste geval haal ik zo ook wat betere prestaties.

Klaar voor een winteroffensief

Deze hele Op Koers! dag is een ideaal event gebleken om de winter aan te vangen. Waar ik in het najaar soms wat zoekende ben en ook de trainingsgoesting wat laat hangen, heb ik nu ineens al mijn focus voor de komende weken. En goesting. Goesting in het nieuwe wielerseizoen. Wat mij betreft graag volgende herfst een Op Koers 2!.

Het veld, de baan of de rollen? Op Koers! bood alle winteralternatieven voor de racefiets.