De e-bikemarkt groeit en groeit

Uit onderzoek van Velofollies onder de Belgische fietsvakhandelaren blijkt dat het marktaandeel van de elektrische fiets bijna de kaap van 50 procent inneemt. Ondanks de eerdere beroering rondom de nummerplaten en het al dan niet dragen van een fietshelm, zet de verkoop van elektrische fietsen zich dus gestaag verder.

15/01/2018 - Tekst: Redactie // Foto's: Gazelle

Met een lichte stijging van bijna 2 procent van het aantal verkochte fietsen blijft de verkoop van tweewielers bij de Belgische vakhandel vrij stabiel. Het aantal nieuwe fietsen dat afgelopen jaar zijn weg wist te vinden naar Belgische wegen klokte af op 485.168 exemplaren.

Met een marktaandeel van 45 procent is de elektrische fiets veruit de meest populaire tweewieler. Met de stadsfiets als mooie tweede. Dat type heeft een aandeel van 23,5 procent. De aankoop van racefietsen (10,7 procent) vervolledigt de topdrie van populaire tweewielers.

Wat het prijskaartje betreft steeg de gemiddelde verkoopprijs van een elektrische fiets met zo’n 3 procent. Waar deze gemiddeld €2.260,- kostte in 2016, ligt de gemiddelde aankoopprijs nu rond de €2.325,-.

De gewone e-bike is het meest populair. De speed pedelecs (ondersteuning tot 45 kilometer per uur) vinden momenteel nog niet echt een doorgang naar het grote publiek. Althans, niet als standaard fietsmodel. De e-MTB steekt dan wel weer de neus aan het venster.

Ladies first
Uit de Velofollies-fietsenquête blijkt ook dat het hoofdzakelijk damesfietsen zijn die vorig jaar over de toonbank gingen. In ruim 63 procent van de gevallen gingen het om een damesmodel. Meer dan driekwart van de verkoop van damesfietsen is elektrisch.

Tags:

Gerelateerde artikels

dossiers Meer werkgevers zetten in op vitaliteit personeel met elektrische bedrijfsfietsvloot
Meer werkgevers zetten in op vitaliteit personeel met elektrische bedrijfsfietsvloot
31/07/2018 - Cyclefeed

Meer werkgevers zetten in op vitaliteit personeel met elektrische bedrijfsfietsvloot

Steeds meer werkgevers sporen hun personeel aan om op de fiets naar kantoor te komen. Dat doen zij op allerlei manieren. Bijvoorbeeld met douches op het werk, afgesloten fietsstallingen en laadmogelijkheden voor de e-bikes. Deze stimulans is goed voor de vitaliteit van het personeel, maar loont ook voor de werkgever. Hij geniet fiscaal voordeel (120 procent aftrekbaar, 100 procent op speed pedelecs).