De e-bikemarkt groeit en groeit

Uit onderzoek van Velofollies onder de Belgische fietsvakhandelaren blijkt dat het marktaandeel van de elektrische fiets bijna de kaap van 50 procent inneemt. Ondanks de eerdere beroering rondom de nummerplaten en het al dan niet dragen van een fietshelm, zet de verkoop van elektrische fietsen zich dus gestaag verder.

15/01/2018 - Tekst: Redactie // Foto's: Gazelle

Met een lichte stijging van bijna 2 procent van het aantal verkochte fietsen blijft de verkoop van tweewielers bij de Belgische vakhandel vrij stabiel. Het aantal nieuwe fietsen dat afgelopen jaar zijn weg wist te vinden naar Belgische wegen klokte af op 485.168 exemplaren.

Met een marktaandeel van 45 procent is de elektrische fiets veruit de meest populaire tweewieler. Met de stadsfiets als mooie tweede. Dat type heeft een aandeel van 23,5 procent. De aankoop van racefietsen (10,7 procent) vervolledigt de topdrie van populaire tweewielers.

Wat het prijskaartje betreft steeg de gemiddelde verkoopprijs van een elektrische fiets met zo’n 3 procent. Waar deze gemiddeld €2.260,- kostte in 2016, ligt de gemiddelde aankoopprijs nu rond de €2.325,-.

De gewone e-bike is het meest populair. De speed pedelecs (ondersteuning tot 45 kilometer per uur) vinden momenteel nog niet echt een doorgang naar het grote publiek. Althans, niet als standaard fietsmodel. De e-MTB steekt dan wel weer de neus aan het venster.

Ladies first
Uit de Velofollies-fietsenquête blijkt ook dat het hoofdzakelijk damesfietsen zijn die vorig jaar over de toonbank gingen. In ruim 63 procent van de gevallen gingen het om een damesmodel. Meer dan driekwart van de verkoop van damesfietsen is elektrisch.

Laatste artikels