E-biker raakt ernstiger gewond bij ongeval dan gewone fietser

De e-bike is ongekend populair. Toch is het niet alleen hosanna als het om de elektrische fiets gaat. Wat blijkt: e-bikers raken bij een fietsongeluk vaker ernstiger gewond dan mensen op een gewone fiets. Brokkenmakers op een elektrische fiets hebben twee keer zo vaak meervoudige verwondingen, vaker ernstig schedelletsel en liggen twee keer zo lang in het ziekenhuis.

22/05/2017 - Tekst: Redactie // Foto's: Cube

Dit wordt duidelijk in onderzoek van Groningse artsen onder zo’n vijfhonderd patiënten. Zij belandden op de eerste hulp van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) in Nederland.

De onderzoekers willen daarom meer preventieve maatregelen. Eén daarvan is het verplicht dragen van een helm op een elektrische fiets, zowel op de ‘gewone’ e-bike als de snelle speed pedelec. Volgens de artsen loopt circa de helft van de e-bikers ernstig schedel- en hersenletsel op bij een ongeval. Een helm kan dat risico beperken, stellen zij. De artsen baseren zich daarbij op eerder onderzoek.

Sinds drie jaar registreert het UMCG gegevens van mensen die zijn behandeld na een fietsongeluk. In het onderzoek analyseerden de artsen de data van 475 patiënten. Er zaten 107 e-bikers tussen. Van 92 normale fietsers en evenveel e-bikers werd een vergelijking gemaakt. De onderzoekers pasten een correctie toe voor verschillen als de leeftijd en ziektegeschiedenis. Dit om het letsel goed te kunnen vergelijken. Oudere fietsers op een e-bike zijn immers kwetsbaarder dan mensen op een gewone fiets zonder ondersteuning.

De vergelijking laat zien dat van de gevallen e-bikers 20 procent ernstig letsel opliep. Bij de mensen op een gewone fiets was dat 10 procent. E-bikers overlijden niet vaker. Volgens de onderzoekers kunnen we daar niet zomaar conclusies aan verbinden, want het aantal sterfgevallen in het onderzoek was klein. Om een eenduidige conclusie te kunnen trekken, moet het onderzoek groter zijn.

De Groningse artsen hebben niet onderzocht wat de exacte oorzaak is van de fietsongevallen. Ze pleiten wel voor een e-biketraining. Volgens experts is dat best een goede zaak, alleen is het zonder de oorzaak te kennen lastig om duidelijk te krijgen op welke vaardigheden moet worden getraind.

Tags:

Gerelateerde artikels

dossiers Meer werkgevers zetten in op vitaliteit personeel met elektrische bedrijfsfietsvloot
Meer werkgevers zetten in op vitaliteit personeel met elektrische bedrijfsfietsvloot
31/07/2018 - Cyclefeed

Meer werkgevers zetten in op vitaliteit personeel met elektrische bedrijfsfietsvloot

Steeds meer werkgevers sporen hun personeel aan om op de fiets naar kantoor te komen. Dat doen zij op allerlei manieren. Bijvoorbeeld met douches op het werk, afgesloten fietsstallingen en laadmogelijkheden voor de e-bikes. Deze stimulans is goed voor de vitaliteit van het personeel, maar loont ook voor de werkgever. Hij geniet fiscaal voordeel (120 procent aftrekbaar, 100 procent op speed pedelecs).

dossiers Fietsen naar het werk is de trend van het moment
Fietsen naar het werk is de trend van het moment
29/06/2018 - Cyclefeed

Fietsen naar het werk is de trend van het moment

Waar heel veel mensen ’s ochtends en ’s avonds aansluiten in de file en daar allesbehalve blij mee zijn, ziet een steeds groter deel van werkend België een fijn alternatief: fietsen naar het werk. Met allerlei initiatieven wordt dit ondersteund. Bedrijven promoten de fiets door douches te installeren, commuters genieten fiscale voordelen en de overheid investeert de laatste jaren in fietsostrades en nieuwe mobiliteit.