Leren klimmen op het vlakke?

Veel fietsers willen in de zomerperiode een col als de Mont Ventoux of Alpe d’Huez beklimmen. Bij gebrek aan cols in de Lage Landen rijst dan ook de vraag of je op vlakke wegen kan leren klimmen. Of moeten we toch echt naar de Ardennen of Nederlands-Limburg?

22/07/2017 - Tekst: Redactie // Foto's: Grinta!

De aanhangers van de stelling dat het perfect mogelijk is om te ‘leren’ klimmen op het vlakke volgen meestal de volgende redenering. Stel dat je een col zou beklimmen aan een constant vermogen van ongeveer 300 watt, dan kan je ‘leren’ klimmen door op het vlakke blokken te trainen aan 300 watt. Op zich klinkt deze redenering zeer logisch, 300 watt is 300 watt. Dus qua vermogensbelasting kan je perfect dezelfde belasting trainen op het vlakke als op een helling. Toch spelen er bij het klimmen andere factoren mee waardoor het aangewezen is om specifiek op hellingen te trainen om te leren klimmen.

Cadans
Op een vlak parcours rijden vele renners vlot met een cadans van 90 tot 100 omwentelingen per minuut. Op lange, steile hellingen daalt de trapfrequentie vaak naar 70 tot 80 omwentelingen per minuut, ondanks het feit dat er vaak nog mogelijkheden zijn om nog lichter te schakelen.

Vanuit wetenschappelijk oogpunt is het niet helemaal duidelijk waarom een fietser op een helling spontaan voor een lagere trapfrequentie kiest. De keuze voor deze lagere trapfrequentie heeft wel een direct effect op de spierwerking. Aangezien het vermogen het product is van je kracht op de pedalen vermenigvuldigd met je trapfrequentie, zal je met meer kracht op de pedalen duwen bij een lagere trapfrequentie om je vermogen constant te houden. Hierdoor moeten de spiervezels nog meer kracht produceren.

Houding
De houding van je lichaam op de fiets op het vlakke is ook anders dan tijdens het klimmen. Op het vlakke pas je de positie van je lichaam aan in functie van een lagere luchtweerstand. Je neemt bijvoorbeeld het stuur onder in de beugels vast om meer op de fiets te liggen. De snelheden tijdens het klimmen liggen natuurlijk een stuk lager waardoor het effect van de aerodynamica veel kleiner is. Tijdens het klimmen nemen vele renners spontaan een meer rechtzittende houding aan met de handen boven op het stuur. Door deze andere lichaamshouding is de werking van de spieren alweer iets anders.

Hartslag
Tijdens het klimmen wordt het stuur stevig vastgenomen en werken de meeste renners vaak ook met het volledige lichaam om voldoende kracht te kunnen geven op de pedalen. Door meer met het volledige lichaam te werken liggen de hartslagen tijdens het klimmen ook hoger dan op het vlakke. Verder zijn er nog enkele belangrijke factoren waarmee je rekening moet houden. Indien je bijvoorbeeld de Mont Ventoux gaat beklimmen, weet je dat je afhankelijk van je niveau een continue inspanning zal moeten leveren van anderhalf tot twee uur. Op een vlak parcours is het moeilijker om gedurende langere tijd een continue inspanning te leveren. Je moet al eens stoppen aan een kruispunt of aan een verkeerslicht. Op het vlakke kan je ook perfect de benen even stilhouden zonder veel snelheid te verliezen, iets wat op een steile helling niet tot de mogelijkheden behoort.

Hou je rekening met alle bovenstaande factoren, dan is het aangewezen om steeds bergop te gaan trainen om beter te leren klimmen. Dus als je jezelf specifiek wil voorbereiden op de beklimming van een Alpencol zijn fietstochten in de Ardennen of Nederlands-Limburg aangewezen. Aandacht voor een soepele trapfrequentie is aangewezen om minder kracht te moeten leveren op de pedalen met je spieren. Voorafgaand aan deze specifieke klimtrainingen kan je wel al intensievere blokken inlassen op het vlakke om het lichaam wat voor te bereiden op deze zwaardere inspanningen.

Laatste artikels