Sneller fietsen? Drink koffie

Als het gaat over wielrennen en koffie lijkt één ding buiten kijf te staan: haast iedere renner houdt wel van een tas koffie. Het is niet alleen lekker, zo blijkt. De cafeïne heeft gunstige effecten op fietsers, maakt Zuid-Amerikaans onderzoek ons duidelijk.

07/07/2017 - Tekst: Redactie // Foto's: Rapha

Professor Bruna Gualano van de universiteit van São Paulo onderzocht in hoeverre cafeïne verschil kan maken in onze prestaties. De expert, zelf een fervent koffiedrinker, scheidde een stel competitieve fietsers in drie categorieën. Bij de eerste groep was de intake van cafeïne laag (minder dan één koffie per dag), bij de tweede gemiddeld (ongeveer twee koffies) en bij de derde hoog (drie of meer koffies per dag).

De fietsers kwamen in een week tijd driemaal naar een lab voor fysieke testen. Voor elke test kregen de fietsers een tablet. Bij de eerste proef ging het om een cafeïnetablet, bij de tweede om een placebo (met gelatine). In de afsluitende test kregen de fietsers geen tablet.

Het onderzoek liet zien dat vrijwel alle fietsers het best presteerden nadat ze een tablet met cafeïne hadden genomen. De gemiddelde snelheid lag bij de inname van zo’n pil 2,2 procent hoger in vergelijking met de resultaten bij de test met placebo’s en zelfs 3,3 procent hoger als er helemaal niets werd ingenomen. Goed om te melden: het onderzoek is uitgevoerd met enkel gezonde, getrainde mannen.

Laatste artikels