Kufsteinerland: speeltuin voor fietsers

Beschermd door de dikke muren van een imposante burcht ontwikkelde Kufstein zich sedert de Middeleeuwen tot een rijk handelsstadje. Het is nog altijd erg in trek bij dagjesmensen die houden van shoppen in een historisch kader. Door vooral te focussen op het culturele erfgoed bleef één toeristische troef lang onderbelicht: de ligging. Dankzij de vlakke vallei centraal tussen de Brandenberg Alpen en het Kaisergebergte, is de omliggende regio een natuurlijke speeltuin voor fietsers die het trippelverzetje graag afwisselen met de grote plateau. Kufsteinerland en de fietser, een prille maar veelbelovende vrijage.

19/03/2018 - Tekst: Luc Verdoodt // Foto's: Ruth Wytinck

Bergbewoners leven met het weer. Van jongs af aan leren ze de klimatologische signalen van hun omgeving te herkennen, in geografisch ruwe streken kan dat van levensbelang zijn. Het zit de fietsers in Kufsteinerland daardoor ingebakken hun tochten uit te tekenen in functie van de barometerstand. Niet alleen wanneer ze de hoogte opzoeken, maar ook voor ritten langs de Inn.

Op de oever van die zijrivier van de Donau ligt de Innradweg, een fietspad van haast 500 kilometer dat het Zwitserse Maloja verbindt met het Duitse Passau. Het verkeersluwe segment tussen Kufstein en Innsbruck is grotendeels voorzien van een smetteloos wegdek enkent over een afstand van ongeveer 80 kilometer een verval van slechts 100 meter. Kortom, een uitnodiging voor een zorgeloze extensieve duurtraining. Ware er niet die ene meteorologische eigenaardigheid: de wisselende windrichting. 's Ochtends waait de wind vanuit het westen naar het oosten, van Innsbruck richting Beieren. Door de opwarming van de bergflanken ontstaan er andere luchtcirculaties en nog voor de noen, tegen elf uur, draait de wind 180 graden.

De Innradweg is voor Vlamingen en Nederlanders om nog een andere reden een surrealistisch fietspad. Tussen Kufstein en Ebbs roept het associaties op met de jaagpaden langs de Antwerpse Schelde of op de Zeeuwse oevers. De brede wegen zonder auto's, vlakbij een wijde waterpartij die de wind vrij spel geeft, voelen vertrouwd aan. De backdrop met hoog priemende toppen en een mozaïek van ontelbare kleurschakeringen die hier aan de horizon is opgehangen, komt daardoor erg bevreemdend over bij laaglanders. Het landschap blijft fascineren en zorgt voor extra pigment tijdens de rit.

Eens je in Kufsteinerland de vallei verlaat moet de ketting onherroepelijk naar het binnenblad. Dat zullen ook de wielerprofs merken wanneer ze vanuit het stadscentrum aan het WK van 2018 beginnen. De beklimming naar de Sint Niklauskerk in Ebbs behoort tot de eerste categorie. Het witte torentje is een baken die boven de bomen uit priemt en fietsers aanzuigt om ze dan genadeloos een ferme draai om de oren te verkopen. De totale lengte is minder dan anderhalve kilometer maar uitputtend genoeg om op de top, bij de drie kruisen, van een kleine calvarie te mogen gewagen. Vooral de laatste hectometers die zich tot voor de kerkpoort slingeren, hakken er brutaal in. Wie op zoek is naar een krachtmeting van een hogere orde laat het kerkje letterlijk links liggen en rijdt via het meer van Walchsee en Kössen naar Kitzbühel. Daar, op 737 meter boven zeeniveau, ligt de voet van de Kitzbüheler Horn, in de volksmond: de Alpe d'Huez van Oostenrijk. De Kitzbüheler Horn is de steilste befietsbare col van Oostenrijk.

Toch hoeft een fietsvakantie in Kufsteinerland niet het einddoel te zijn van maandenlang labeur. Op de website van de regionale toeristische dienst staan een twintigtal routes uitgetekend met heel uiteenlopende belastingniveaus. De diversiteit aan opties laat toe dat iedereen met een behoorlijke basisconditie er plezier kan beleven aan het fietsen of er een opstapje kan maken naar een betere vormcurve. De relatief vlakke Kaiser-Runde laat zich bijvoorbeeld perfect koppelen aan het traject van de lokale Granfondo. De Runde rijgt de mooiste panorama's aan elkaar en laat ruimte voor een pauze bij de stoeterij waar de Halfinger-paarden worden gekweekt, of op een terrasje in een bergdorp. Ze is een prima opwarmer om een dag later te knallen op het tiental hellingen van de Radmarathon. Tenzij je een explosievere voorbereiding verkiest. Op de vooravond van de prestatietocht wordt namelijk de Festungssprint georganiseerd, een korte tijdrit waarvan de aankomstlijn op de binnenplaats van de burcht is getrokken.

PRAKTISCHE INFO
Deelstaat Tirol ligt in het westen van Oostenrijk en grenst aan de buurlanden Duitsland, Zwitserland en Italië. Kufsteinerland, Alpbachtal en Innsbruck liggen in het noorden vanTirol, elk op ongeveer 900 kilometer rijden van Brussel. Osttirol ligt op ongeveer 1050 kilometer.

ERNAARTOE
De vier regio's zijn goed bereikbaar met de wagen, maar hou er rekening mee dat op de Oostenrijke snelwegen een autovignet verplicht is. Een vignet voor tien dagen kost negen euro en kan worden aangeschaft in tankstations of bij de grensovergangen. Voor enkele wegen en tunnels geldt een bijkomende tolheffing. Met het vliegtuig kan ook. Tuifly verzorgt rechtstreekse vluchten naar Innsbruck vanuit Antwerpen, Transavia doet hetzelfde vanuit Eindhoven. Tijdens de zomermaanden wordt de kleine stadsluchthaven echter niet bediend vanuit de Lage Landen. Met tussenlandingen in Wenen of Frankfurt gaat de beoogde tijdswinst deels verloren. Vliegen via München is een andere optie. Vanuit Nederland en België zijn er dagelijks meerdere rechtstreekse verbindingen en vanaf de Beierse luchthaven spoor je in anderhalf uur naar Innsbruck, met de huurwagen mag je op twee uur rekenen. Voor wie Osttirol als bestemming heeft, zijn de luchthavens van Venetië en Ljubljana het overwegen waard. Beiden liggen op een autorit van zo 'n twee uur van Lienz.

VERBLIJF
De diversiteit aan hotels is schier onuitputtelijk in Tirol. Ook het aanbod aan fietsvriendelijke hotels neemt overhands toe. Hotel Postwirt **** in Ebbs (Kufsteinerland) richt zich expliciet op sporters en organiseert zelf fietsarrangementen, inclusief degelijke racefietsen met fiets-GPS. Na de rit staat een Spa- en relaxruimte ter beschikking. Het hotel zal tijdens het WK van 2018 dienst doen als een officiële team-accommodatie. * www.hotelpostwirt.at

FIETSVERHUUR
In Tirol is de racefiets duidelijk nog niet de koning onder de tweewielers. Het gros van de verhuurbedrijven heeft meer e-bikes, mountainbikes (al dan niet met hulpmotor) en downhill fietsen in voorraad. Vooraf reserveren is daarom de boodschap, al is er beterschap merkbaar. Zo zal Crazy Bikez uit Innsbruck vanaf het voorjaar van 2018 het gamma racefietsen van een hogere kwaliteit fors uitbreiden. * www.crazybikez.com

Tags:

Gerelateerde artikels