Ook bij koude temperaturen is het noodzaak te blijven drinken

Ook tijdens trainingen in de winter is het belangrijk om je vocht- en energieniveaus op het juiste peil te houden. Koude temperaturen zorgen ervoor zorgen dat je minder snel dorst krijgt en dat je transpiratie minder snel op gang komt. Je hebt dus al gauw de neiging om minder te beginnen drinken.

10/12/2017 - Tekst: Redactie // Foto's: Enervit

De koude, droge lucht die je inademt moet echter verwarmd en bevochtigd worden waardoor je veel vocht en energie verliest. Wanneer je je warm aangekleed hebt zal je transpiratie toch toenemen naarmate je inspanning vergroot. Bovendien zorgt de koude ervoor dat je meer moet plassen. Al deze factoren tonen dus aan dat je ook bij koud weer veel vocht verliest, wat een grote impact heeft op je prestaties. Zo verminderen je fysieke prestaties al met 10 tot 30 procent bij een vochtverlies van slechts 2 procent. Omdat je in de winter minder snel dorst krijgt, is het gevaar dat je vergeet te drinken en dehydrateert dan ook groter.

Om voldoende gehydrateerd te blijven is het dus noodzakelijk om tijdens je training voortdurend te blijven drinken en niet te wachten tot je dorst krijgt. Op dat moment geeft je lichaam immers aan dat er te weinig vocht in je lichaam zit en kan het zijn dat je prestaties al een aantal procenten verminderd zijn. Het is dan ook belangrijk om een drank te vinden die je aanmoedigt om te drinken. Een drank die dus lekker smaakt en een aangename temperatuur heeft. Enervit Sport heeft daarom een isotone sportdrank ontwikkeld die eens niet mierzoet is en daarnaast de juiste verhouding koolhydraten, zouten en mineralen bevat die je nodig hebt tijdens je trainingen.

Tags:

Gerelateerde artikels