Weet wat je eet!

Heb je een rondje van een uur of zes in de Dolomieten achter de rug en niet op een bergpas meer of minder gekeken, dan sta je er van versteld hoeveel calorieën je verbrand hebt. Zonder goede brandstof (lees: goede sportvoeding en –drank) red je het op zo'n rit niet, maar je moet vooral ook weten wanneer je moet eten en drinken.

22/04/2018 - Tekst: CycleFeed // Foto's: David Stockman

Enervit heeft jaren ervaring met sportvoeding en de Italiaanse fabrikant pakt de zaken ook serieus aan. Zo kregen we niet alleen een massa poeders, repen en gels mee om de deelnemers aan de Dolomiti Experience optimaal te kunnen bevoorraden, Enervit vroeg ons ook de profielen van de verschillende ritten die er op het programma stonden. Met die ritinformatie als basis (afstand, hoogteprofiel,...) stelden de sportvoedingsdeskundigen van Enervit voor elke rit een 'voedingsplan' op. Al die informatie over wanneer je een gel moet innemen of energiereep moet eten kwam dan voor elke rit op een sticker die op de bovenkant van het bovenbuis van de fiets kon worden gekleefd: perfect binnen het blikveld zodat niemand zou vergeten om te eten of te drinken. Los van de discussie over smaken en kleuren (de ene vindt een energiereep met cacaosmaak de max, een andere vindt dat niet lekker) noteerden we geen enkele maag- of darmklacht en de man met de hamer kon opvallend weinig slachtoffers maken.

Vijf top tips van Enervit voor een lange rit in de Dolomieten:

1 Neem voldoende koolhydraten en vocht op in de uren voor de tocht zodat je energievoorraden maximaal gevuld zijn.

2 Voorkom uitdroging en probeer elke 15 minuten te drinken.

3 Denk na over welke producten je wanneer inneemt.

4 Eet voldoende en begin meteen na de start al te eten zodat je energievoorraden continu aangevuld worden. De man met de hamer is immers nooit veraf.

5 Vul na de rit de uitgeputte reserves binnen het half uur weer aan. In dat half uur neemt je lichaam aangeleverde voedingsstoffen het snelst op.

Tags:

Gerelateerde artikels