getest

Getest 100% Getest: Merida Scultura Disc 5000
04/02/2020

100% Getest: Merida Scultura Disc 5000

Drie jaar geleden werd de Scultura 5000 uitgeroepen tot ‘Racefiets van het Jaar’. Voor deze lange duurtest schoven de Taiwanezen de 2020-versie van die laureaat onder onze bips. Ondertussen is er aan het frame en de afmontage in essentie weinig veranderd. Deze endurance-fiets is er nog steeds voor wielertoeristen die langere tochten in alle comfort willen afwerken én daar geen megabudget voor overhebben. Al schoot de prijs wel een flink stuk de hoogte in: van 1.999 euro in 2017 naar 2.499 euro vandaag. Wij fietsten zo’n 1.500 kilometer met de Merida op variabel terrein én in variabel winterweer, om te ontdekken of de Scultura Disc 5000 dat extra paarse bankbiljet waard is.

Getest 100% Getest: BH G8 Disc 7.0
18/01/2020

100% Getest: BH G8 Disc 7.0

Omdat je het allemaal niet ingewikkelder moet maken dan nodig, is de BH G8 de opvolger van de … G7. Aan het DNA werd niet gesleuteld zodat de G8 nog altijd een allround inzetbare machine moet zijn, maar de Spanjaarden scherpten het platform wel op een aantal cruciale puntjes bij. Dat volstond om de fiets hoog te doen eindigen in de eindafrekening van de Racefiets van het Jaar 2020 verkiezing, maar was net niet goed genoeg om de BH G8 Disc 7.0 op het podium te hijsen.

Getest 100% Getest: Giant Propel Advanced Pro 1 Disc
08/01/2020

100% Getest: Giant Propel Advanced Pro 1 Disc

2020 mag dan al het seizoen zijn waarin de grote merken vooral vernieuwe allround racefietsen voorstellen, de pure aeroracers hebben de voorbije seizoenen als zoete broodjes verkocht en zullen het straatbeeld nog een poos kleuren. De Giant Propel Advanced Pro 1 Disc is ongetwijfeld één van de meest aerodynamisch verfijnde bolides van het moment en ook wat de looks betreft is er unanimiteit: wat is dit een verbluffend mooie machine.

Getest 100% Getest: Van Rysel 940 Ultra RCR
06/01/2020

100% Getest: Van Rysel 940 Ultra RCR

Dat vorig jaar een racefiets met velgremmen er in slaagde om de titel ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ in de wacht te slepen, zorgde binnen de branche voor flink wat controverse. Maar gezien de prijs van de winnende fiets viel die keuze voor velgremmen perfect te verantwoorden. Inmiddels is de schijfrem echt wel de standaard geworden in racefietsland en was de Van Rysel 940 Ultra RCR Dura-Ace dit jaar nog de enige deelnemende fiets met velgremmen.

Getest 100% Getest: Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX
04/01/2020

100% Getest: Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX

De verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! staat open voor alle racefietsen, gravelbikes of crossfietsen met een krom stuur en een maximumprijs van 5.999 euro. Basso stuurde vorig jaar de Palta gravelbike in, Cannondale leverde voor de verkiezing van dit jaar de Topstone Carbon Ultegra RX aan. De Basso Palta won vorig jaar niet, dit jaar wint ook de Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX niet. Al wil dat niet zeggen dat we daarom iets tegen gravelbikes hebben...

Getest 100% Getest: Chamois Butt'r Original en Eurostyle
02/01/2020

100% Getest: Chamois Butt'r Original en Eurostyle

Geen idee hoeveel potten broekvet, uiercrème en andere ‘poepzalf’ ik er al doorheen joeg in de 28 jaar dat ik op de fiets zit, maar de jongste jaren zag ik mijn verbruik spectaculair dalen. Met dank aan de verbeterde kwaliteit van de zemen in de fietsbroeken en de zadels die je kan kiezen in functie van je lichaamsbouw en rijstijl, had ik de voorbije jaren steeds minder last van irritatie van het zitvlak. En toch liet ik mij verleiden tot een dubbeltest van de Chamois Butt’r Original en Eurostyle.