Deel dit artikel:

100% Getest: 9th Wave Bourne 29 AL

Wielen en banden kunnen een fiets maken of kraken en dat geldt ook keihard voor cross-country mountainbikes. Schreven we in de test van de Merida Big Nine XT nog dat deze fiets om een betere wielset schreeuwde, dan hebben we er meteen één voor gezocht én gevonden: de Bourne 29 AL wielset van 9th Wave.

Ben je een pure asfaltvreter, dan is je reactie meer dan vermoedelijk ‘9th watte?’. Opgericht in 2014 door de Nederlandse fanatieke mountainbikers Guido De Jong en Peter Wouters is 9th Wave een wielenmerk dat vooral in de mountainbikescene bekend is, niet in het minst omdat het eigen mountainbiketeam in zijn knal oranje outfits heel Europa rond reist om wedstrijden te rijden. Hoewel de focus aanvankelijk op mountainbikewielen lag, hebben de wielenbouwers uit Vaassen ook carbon wielsets voor veldrijders, gravel riders en wielrenners in het aanbod. Voornamelijk met carbon velgen, maar wat de remmen betreft is er keuze uit schijven en velgremmen. Voor de cross-country en marathon mountainbikers heeft 9th Wave twaalf wielsets in de aanbieding. Om de Merida Big Nine XT hardtail in functie van de 24 uur van Gits een upgrade te gunnen, stelde 9th Wave een paar Bourne 29 AL wielen ter beschikking. De test van de Merida Big Ning XT met standaard wielen lees je hier.

Prijs/kwaliteit

559 euro voor een paar ‘upgradewielen’ voor een fiets van 2.399 euro zoals de Merida Big Nine XT klinkt bijzonder interessant. Want daarmee koop je niet alleen een hoogwaardigere wielset dan wat er standaard in de fiets zit, tegelijk leg je geen beslag op het vakantiebudget van het hele gezin. Ga je immers voor carbon wielen, dan kan je voor 559 euro nooit ofte nimmer iets fatsoenlijks kopen. De wielen worden opgebouwd met twee identieke asymmetrische velgen met een hoogte van 20 mm en een binnenmaat van 24,5 mm. 9th Wave maakt de velgen tubeless met tubeless velglint en eigen ventielen waarbij zowel de velglinten als de ventielen bij de levering al netjes voorgemonteerd zijn. De velgen van 6061 aluminium zijn zwart geanodiseerd, de logo’s zijn met laser gegraveerd in functie van een optimale duurzaamheid.

Bouw maar in, alles past

De velgen worden zowel vooraan als achteraan met de naven verbonden via 28 DT Swiss Revolution spaken die aan beide kanten kruis over drie worden ingespaakt. De spaken haken met hun gebogen kop in 9th Wave naven waarvan de flenzen wat hoger zijn opgetrokken om het paraplu-effect tot een minimum te herleiden. De 9th Wave naven zijn in alle maten en inbouwbreedtes te krijgen, van 15×100 voor en 12×142 achter over Boost en Lefty-specifiek. Voor de cassettebodies is er keuze uit Shimano 10/11, Shimano 12speed MicroSpline en Sram XD, voor het binnenwerk van de naven kan je kiezen uit 9th Wave Zale en DT Swiss 240S. Of anders gezegd: aan keuze geen gebrek.

Afslankkuur

9th Wave claimt een setgewicht van 1.533 gram, maar die waarde is voor de Bourne 29 AL wielen met DT Swiss 240 naven en wij kregen een stel met de 9th Wave Zale naven in test. Inclusief tubeless velglint en tubeless ventielen tikte de Grinta! weegschaal af op 748 gram voor het voorwiel en 888 gram voor het achterwiel of 1.636 gram in totaal. Ruim honderd gram boven de fabrieksopgave dus (die voor de wielen met de 240 naven geldt, nogmaals), al is er met het gewicht helemaal niks mis. Onze collega’s van Vojo Mag testten recent de Bontrager Kovee Pro 30 TLR Boost mountainbikewielset met carbon velgen en hoewel die wieltjes 1.199 euro moeten kosten wegen ze acht gram méér dan de 9th Wave Bourne 29 AL wielen. Bonuspunten voor de 9th Waves dus. Standaard (met de Merida Expert CC wielen en Maxxis Ikon banden met binnenband) woog de Merida Big Nine XT inclusief pedalen en alle andere accessoires zoals bidonhouders en fietscomputer 11,20 kilogram. Met de 9th Wave Bourne 29 AL wielen en Specialized S-Works Fast Trak banden daalde dat rijklaar gewicht tot 10,80 kilogram.

Lijkt een gewichtswinst van vierhonderd gram op een complete fiets niet zoveel, dan is de impact in het echt veel groter dan wat de cijfertjes doen vermoeden. Want vierhonderd gram besparen op het roterend gewicht in je fiets, dat scheelt wel degelijk een slok op een borrel. Met de 9th Wave wielen er in accelereert de Merida een stuk kwieker, enerzijds omdat de wielen lekker stijf zijn, anderzijds omdat je minder roterend gewicht op gang moet slingeren. Ook in het veld gaat de bruikbaarheid van het totaalpakket er enorm op vooruit. Dankzij de bredere velgen en de tubeless setup kan je met een lagere bandenspanning rijden zonder dat de kans op stootlekken vergroot en tegelijk blijft het geheel uitermate stabiel aanvoelen. Indien je dat wil, kan je bij 9th Wave meteen ook remschijven bestellen die De Jong, Wouters en co gelijk voor je installeren. Scheelt je weer tien minuutjes! De 9th Wave Zale naven lopen heerlijk soepel en de cassettebody grijpt heel direct aan waardoor je bij het terug aanzetten na een bocht geen milliseconde verliest.

Conclusie

Wie een stel nieuwe wielen zoekt om zijn mountainbike een upgrade te geven, lonkt al snel naar alles wat carbon en blits is. Vaak kom je dan in de categorie ‘overkill’ terecht want voor een middenklasse mountainbike van het genre Merida Big Nine XT (pakweg elke ‘Laagland-MTB’ van twee- tot drieduizend euro) is een stel aluminium wielen als de 9th Wave Bourne 29 AL een stuk logischer. Sterk genoeg voor een dagje mishandeling in de Ardennen, licht genoeg om je fiets sneller te laten accelereren en sturen, nog altijd duurzaam omwille van het aluminium én betaalbaar. Als ‘doe maar gewoon, da’s al gek genoeg’ je levensmotto is, dan zijn de 9th Wave Bourne 29 AL wielen must haves.

Alle 9th Wave wielen vind je op de site.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE