100% Getest: Apex Ronin met Shimano XT aandrijving

Een maandje geleden kregen we de vraag van Shimano Benelux of we geen zin hadden in een duurtest van de nieuwe XT M8100 onderdelengroep. Een overbodige vraag, uiteraard. Ondertussen hebben we met de groepset en de Apex Ronin waarop we de spullen lieten monteren al een paar honderd offroad kilometers soldaat gemaakt en is het tijd voor de eerste indrukken.

08/08/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Thomas De Boever

Krijg je een complete testfiets in handen, dan is het voor de journalist in kwestie eenvoudig: pedalen monteren, zadel afstellen en rijden maar. Krijg je enkel de onderdelen ter beschikking, dan moet er uiteraard eerst een fiets opgebouwd worden. Bij Cycle Center 53-11 in het Nederlandse Zaltbommel zagen ze ons projectje wel zitten en de familie Van Tuyl stelde met plezier een ‘testplatform’ ter beschikking. Concreet: Shimano Benelux stuurde de XT M8100 groep naar Cycle Center 53-11 en een kleine twee weken later mochten we de testfiets in Zaltbommel ophalen. “De opbouw van deze fiets duurde iets langer omdat we jullie een speciale framekleur wilden aanbieden”, aldus Joan Verstegen die bij Cycle Center 53-11 de marketing verzorgt.

Wat. Een. Fiets

Doorgaans heb ik het niet zo voor blind dates, maar als ik de Apex Ronin in zijn volle glorie voor het eerst te zien krijg valt mijn bek open van verbazing. Een Facebookvriend heeft mij onlangs nog verzocht om in geval van opperste verbazing dat niet te laten merken door elk woord van een zin te onderbreken door een punt. Maar voor de Apex Ronin verval ik graag in mijn oude, slechte gewoonte. Wat. Een. Fiets!

Glansprestatie

Afhankelijk van de lichtinval varieert de framekleur van goudachtig/roestbruin tot een tint die naar fuchsia of paars neigt. Voor deze unieke lak vraagt Apex 250 euro extra, maar die som zou ik met de glimlach betalen mocht het mijn fiets worden. Want waar ik ook met de Ronin testfiets opduik, overal ben ik het mannetje zonder dat ik voor patser versleten word. Subliem.

Bouwpakket

De familie Van Tuyl kent al jarenlang de weg in de Aziatische fietsindustrie en weet dus waar ze goede frames kunnen laten maken. Het grote voordeel van Apex is dat de frames in Zaltbommel ‘bruut’ op stock liggen zodat de klant (jij dus, de fietser) zelf de framekleur kan kiezen. Voor de afmontage kies je uit een Performance niveau (Shimano XT-M8000 + RockShox Reba voor 2.699 euro), Pro (Shimano XT-M8100 + RockShox SID voor 2.999 euro) of Race (Shimano XTR of Sram XX1 Eagle + FOX Factory voor 4.699 euro), maar aangezien de fietsen toch van de grond af worden opgebouwd in Zaltbommel is alles bespreekbaar. En zo krijg je dus echt een fiets naar jouw wensen.

De verloopbussen zijn niet mooi, maar helpen wel om lakschade te voorkomen. En zo'n lak, die wil je toch niet beschadigen...?

Functioneel

Het carbon frame is heel slooping zodat je in geval van nood gemakkelijk voet aan de grond kunt zetten, de bidonhoudernokken zijn redelijk laag opgesteld om in de relatief kleine hoofddriehoek van het frame nog twee bidons te kunnen monteren. De kaarsrechte aluminium zadelpen wordt met een eenvoudige, maar betrouwbare externe klem vast geklemd. De kabels lopen netjes binnendoor en voor wie nog met een voorderailleur zou willen rijden zijn ook de goten en interne geleiders voorzien. De liggende achtervork is heel fors uitgevoerd, de staande achtervork dan weer vrij rank. De verloopbussen waar het bracket in draait zijn minder fraai, al zit er wel een functioneel kantje aan. Als de ketting er vooraan af vliegt, leidt dat niet tot lakschade aan de onderbuis of bracketschaal want de ketting komt op de verloopbussen terecht. De Apex Ronin wordt op Pro-niveau vooraan ondersteund door een RockShox SID Select voorvork met 100 mm veerweg en DebonAir demper. De vork heeft trouwens een inbouwbreedte van 110 mm en de poten van de achtervork staan 148 mm uit mekaar, BOOST dus.

Uit eigen huis

Naast Apex als fietsenmerk heeft Cycle Center 53-11 ook een eigen label voor wielen en accessoires: Quasar. De Quasar QM22 wielen worden samengesteld met DT Swiss 350 naven en ultra brede (30 millimeter aan de buitenkant gemeten!) tubeless ready aluminium velgen. Mooi aan de DT Swiss 350 naven is dat er spaken met rechte koppen in gaan en dat maakt de wielen net dat tikkeltje sjieker.

Rond de velgen monteert Apex standaard Schwalbe Racing Ralph/Racing Ray banden in maatje 2.25”, maar die banden heb ik meteen vervangen door de nagelnieuwe Hutchinson Skeleton 2.15 brede rubbers. En om het testwerk op lange duur meteen nog wat nuttiger te maken heb ik de voorband tubeless gezet met Magic Milk Hi-Fibre van OKO, een witte sealant met blauwe partikels die heel stroperig aanvoelt. Om de achterband tubeless te zetten gebruikte ik de heel vloeibare Tubeless Sealant van Orange Seal. Benieuwd welke van de twee lekdichtende middelen op de lange termijn de beste resultaten zal geven. De bijzonder gebruiksvriendelijke tubeless ventielen zijn ook exemplaren van Orange Seal, dat je voor de ventielmoeren uit verschillende geanodiseerde kleurtjes kunt kiezen is simpelweg übercool.

De aluminium zadelpen, stuurpen en het aluminium stuur komen uit het Cycle Center 53-11 magazijn en dragen dus allemaal het Quasar logo. Het Selle San Marco zadel verwisselde ik meteen voor een nagelnieuw Syncros Belcarra zadel dat bij de duurtest betrokken wordt. Het Belcarra zadel volgt met zijn beperkte lengte en brede neus de trend van de powerzadels. Een paar grijze handvatten van ESI werkt het geheel in stijl af.

12 kroontjes op het achterwiel, van 10 tot 51. De maximaal uitgefreesde grote kronen komen het gewicht en de functionaliteit ten goede.

Ziet er goed uit

Alle technische details van de Shimano XT M8100 groep hadden we op onze site al eens gepubliceerd (dat verhaal lees je hier), maar de eerste keer dat je de nieuwe spullen kunt gebruiken is toch altijd weer spannend. Aangezien de twee laatste kronen van de 10-51 12-speed cassette in het zwart zijn uitgevoerd, ziet de cassette er al bij al nog redelijk compact uit en zeker bij de grote kransen valt op hoeveel materiaal Shimano uit elke krans heeft weg gefreesd. Handig om het gewicht naar beneden te krijgen én om er voor te zorgen dat modder zich zo weinig mogelijk in de cassette ophoopt. De achterderailleur ziet er robuust en elegant tegelijk uit, de cranks met enkel 32T kettingblad ogen dan weer heel geraffineerd. De remgreepjes liggen perfect in de hand om met één of desnoods twee vingers te bedienen, daar kom ik straks nog op terug. De rubber inlay op de afschakelknop zorgt voor beduidend meer gevoel in de schakelknop, op de linker stuurhelft staat de lock-out van de RockShox vork. De remklauwen zijn de vierzuiger exemplaren die meer voor enduro en all-mountain bedoeld zijn dan voor cross-country, maar de eerste persoon die ooit klaagde over te veel remkracht moet ik nog tegenkomen. De voorste remschijf heeft een diameter van 180 mm, de achterste remschijf is een 160 mm exemplaar.

Nieuw lief

Sorry voor de vergelijking, maar de eerste rit met een nieuwe fiets valt te vergelijken met de eerste rit met je nieuw lief. Heb je een bloedmooie meid versierd, dan is het altijd bang afwachten naar die eerste rit. Want kan ze wel sturen en zal ze bergop een beetje kunnen volgen? Je weet dat vooraf niet hé… Qua looks en identiteit was ik al na twee seconden helemaal verzot op de Apex Ronin en na de eerste rit moet ik er het woord ‘euforie’ bij halen om mijn rijsensaties te beschrijven…

Bergaf, vlak of steil bergaf: maakt de Apex Ronin niks uit...

Gaan met die glimmende banaan

Standaard weegt de Apex Ronin (Grinta! weegt altijd exclusief pedalen) 10,65 kilo, door andere banden en een ander zadel te monteren zakte het gewicht naar 10,45 kilogram. Van bij de eerste trap op de pedalen valt de stijfheid van het frame op. Op licht hellende stroken kan je verduveld hard naar boven knallen zonder dat het kader ook maar een krimp geeft. En dat werkt best verslavend.

Op lange gravelpaden is de fiets lekker stabiel en ondanks de relatief rustige balhoofdhoek van 70,25 graden laat de Ronin zich met bijzonder weinig moeite een technisch pad naar beneden jagen. De fiets geeft je instant vertrouwen en het gevoel dat je naar hardtail-normen alles aankunt. Dat gevoel van vertrouwen komt niet alleen van het frame, maar ook van de lekker stijve RockShox SID voorvork die dankzij de DebonAir luchtveer over de volledige veerweg bijzonder soepel en consistent werkt. Zodat je de 100 mm veerweg zo goed als volledig kunt opgebruiken zonder dat je aan het einde van de veerweg de vering extreem hard voelt worden.

Band + velg

Nog een belangrijke factor in het vertrouwenwekkende rijgevoel van de Apex Ronin zijn de brede velgen. Die zorgen er voor dat je het volledige profiel van de Hutchinson Skeleton 2.15 veel beter kunt benutten waardoor er beduidend meer grip aanwezig is. De Skeleton banden zelf zijn met hun 620 gram lekker licht, met hun skinwall flanken zien ze er bijzonder sexy uit en op droge ondergrond is de rolweerstand laag en de grip hoog.

Na een paar honderd kilometer is wel al duidelijk dat de banden een relatief beperkte levensduur zullen hebben en van zodra de omlopen wat vettiger liggen zal er een ander profiel aan te pas moeten komen. Bij de keuze van de volgende bandenset zal ik wel een beetje naar de breedte van de achterband moeten kijken want de ruimte tussen de achterste slof en de liggende achtervork is niet gigantisch.

Onder druk

Op de schakelprestaties van de nieuwe Shimano XT onderdelen valt geen letter kritiek te geven. Schakelen gaat snel en precies, ook onder belasting. Met het amper 32 tellende kettingblad is de afstand tussen de ketting en de rechter liggende achtervork beperkt, dus schakel je de Shadow+ functie van de achterderailleur maar beter in. Daarmee verhoog je de spanning op de achterderailleur wat het geklapper van de ketting vermindert. Vroeger was er een duidelijk verschil voelbaar in de achterderailleur: met de Shadow+ knop op ‘On’ schakelde de achterderailleur merkbaar stroever dan met de knop op ‘Off’. Dat verschil is nog altijd een beetje voelbaar, maar veel minder prominent dan voorheen. De rubber inlay op de duimschakelaar om lichter te schakelen is een bijzonder fijne ingreep en om zwaarder te schakelen kan je de kleine schakelknop met je duim (drukken) of wijsvinger (trekken) bedienen. ‘Multi-release’, heet dat bij Shimano. Ik heb de shifter zodanig afgesteld dat ik met mijn hand op het stuur met de knokkel van mijn rechter duim kan schakelen. Dat ziet er misschien wat onorthodox uit, maar het werkt wel! De vierzuiger remklauwen neigen op een cross-country fiets naar overdaad, al ben je in werkelijkheid al na de eerste afdaling van de massieve remkracht en de fijne doseerbaarheid van de remmen. Hebbbbbeuuuh!

In de voorband zit OKO Magic Milk, in de achterband Orange Seal.

Comfort met kleine 'C'

Valt er dan op de Apex Ronin met Shimano XT M8100 helemaal niks aan te merken? Bijna niet, nee, op twee ‘dingetjes’ na dan. In de eerste plaats is er het matige comfort van de fiets. Bij Apex weten ze dat zelf ook wel want bij de beoordeling van wendbaarheid, stijfheid, comfort, acceleratie en klimfiets op hun website scoort de Ronin het minst op vlak van comfort. Met de soepele vering en de prima banden vlak je dat wat stugge karakter van de Ronin een beetje uit, al volstaat dat niet om een rijgevoel te geven dat in de buurt komt van een zwevend tapijt. Zelf til ik daar niet zo zwaar aan, voor mij draait het bij een hardtail immers vooral om een laag gewicht en een hoge stijfheid zodat de prestaties vanzelf moeten volgen. Wil je comfortabel mountainbiken, dan moet je investeren in een full-suspension. Een tweede mini-minpuntje is de duurzaamheid van de ESI handvatten. Die bieden weliswaar massa’s grip en comfort, de eerste 'zachte aanrijding' met een weidepaaltje volstond om een stuk uit het schuimrubber te slaan. Jammer…

Met deze eerste test is de toon gezet, maar het werk verre van voltooid. De komende weken en maanden gaan we intensief met deze fiets aan de slag. De redactie zal door toertochten (en ook een paar wedstrijden?) te rijden proberen om op korte tijd zo veel mogelijk offroad testkilometers te maken. Kwestie van te zien of de Apex Ronin en de Shimano XT onderdelen hun glans behouden…

Alle details van de Shimano M8100 groep vind je hier.

Alles over de Apex Ronin lees je hier.

Outfit check

Helm: Uvex Quatro - Bril: Ekoï E-tint - Shirt: Specialized SL Pro - Handschoenen: GripGrap Vertical - Short: Specialized Demo Pro shorts - Sokken: Shimano S-Phyre  Schoenen: Specialized Recon

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Shimano XTR 12-speed
24/12/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Shimano XTR 12-speed

Nadat Sram in 2016 met de Eagle 1x12 aandrijving voor mountainbikes op de proppen kwam kon je al met je ellebogen aanvoelen dat 12-speed zowel off-road als op de weg de nieuwe norm zou worden. Campagnolo heeft zijn 12-speed racegroepen al in het peloton en ook Sram heeft een prototype 12-speed onderdelengroep op de weg. Shimano heeft voor de wielrenners nog niet in zijn 12-speed kaarten laten kijken, maar stelde eind mei wel zijn XTR 12-speed mountainbikegroep voor. En die hebben we eens flink aan de tand gevoeld.

Getest 100% Getest: PRO Discover tassen
20/11/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: PRO Discover tassen

Ook bij Shimano hebben ze in het snotje dat gravelriding en bikepacking booming business is en dus halen de Japanners de zware middelen boven. Met GRX ontwikkelde Shimano een aantal onderdelen dat specifiek voor deze nieuwe vorm van fietsen werd bedacht terwijl Shimano’s submerk PRO een hoop accessoires en tassen op de markt brengt. Tijdens een meerdaagse roadtrip door Engeland testten we onlangs drie items uit het PRO Discover tassenaanbod.