Deel dit artikel:

100% Getest: Assos Dyora RS-collectie

Assos claimt al langer optimaal zitcomfort aan te bieden. Met de nieuwe Dyora RS-collectie wil het Zwitserse kledingmerk de competitieve dames nog meer op hun wenken bedienen. Maken ze de belofte van een minimum aan zitproblemen en irritatie waar?

Mannen die op vlak van fietskledij de lat hoog leggen, konden bij Assos al terecht voor de Equipe S9-collectie. Met de knowhow van die collectie werd ook geknutseld aan een nieuwe toplijn voor dames. Dyora RS is het resultaat. In de eerste plaats is de collectie bedoeld voor racende dames. Ook recreanten kunnen er uiteraard mee op pad, maar weet dat je dan een strak pak aanschaft. De broek en het shirt kleven als een tweede huid aan je lijf. Hou je liever van een iets losser zitten shirt, dan zal deze Dyora RS je minder bevallen.

Pijnvrij fietsen

Wie Assos zegt, zegt in de eerste plaats: topzeem. Het merk staat bekend voor kwalitatieve broeken en die lijn wordt met de Dyora RS doorgetrokken. Allereerst zijn er de hoge shockdemping en een optimale ventilatie voor zweetafvoer. Dat ik helemaal geen pijntjes gevoeld heb, zal ik nu al ontkrachten. Na de meeste ritten stapte ik pijnloos van het zadel, maar na een rit van 200 km had ik toch geen babyzachte billetjes meer. Maar welke broek maakt die belofte wel helemaal waar? Deze Assos-broek scoort qua rijcomfort absoluut een hoge onderscheiding. Geen schuurplekken, geen wondjes, dat is bij veel broeken wel anders na een dagtocht. Alleen een beetje onvermijdelijke drukpijntjes.

De zeem maakt zoals bij eerdere Assos-broeken gebruik van de GoldenGate-technologie. Vooraan en achteraan zit de zeem vast gestikt in de broek, maar niet in het midden. Dat geeft de zeem de vrijheid om bij elke beweging je lichaam mee te volgen en niet te zitten schuren in je broek. De minimale bewegingsvrijheid voel je als fietser op zich niet bewust. Wat je wel merkt, is dat je nauwelijks de neiging hebt om aan je boek te zitten wriemelen om alles terug op zijn plaats te steken tijdens je rit. En dat komt net omdat de zeem bewegingsvrijheid heeft. Door de zeem in het midden niet vast te naaien, reduceert Assos het aantal naden en elimineert zo ook de kans op irritatie in de schaamstreek.

Move forward please!

Ook als je niet koerst, rij je misschien graag eens stevig door, plat op je fiets. Die positie levert meer druk op je schaambeen op. Assos heeft speciaal daarvoor de zeem iets meer vooraan in de broek gepositioneerd, zodat je ook met je handen onderaan de beugels, extra comfort hebt. Op zich voel ik dat verschil van plaatsing niet zo heel erg. Maar mijn schaamstreek kan het extraatje zeker appreciëren.

De broekspijpen blijven mooi op hun plaats zitten door een antislipband onderaan. In combinatie met veel zweten en een lange rit, hield ik aan de kleefband éénmalig wel een lichte huidirritatie over.

Vaste bretellen

Verrassend is dat de Dyora RS-broek geen afneembare bretellen heeft. Assos heeft hier bewust voor gekozen met het idee dat racende dames toch geen sanitaire stop maken. Als recreant die af en toe wel eens achter struiken moet hurken, zit er voor mij niks anders op dan mijn shirt elke keer uit te trekken. Het is jammer dat Assos slechts één model van broek in deze collectie op de markt brengt. Twee modellen, waarbij je als fietser de keuze hebt voor al dan niet losklikkende bretellen, zouden sommige competitievere dames zeker op prijs stellen. Ik denk maar aan dames die granfondo’s of gelegenheidskoersen rijden en wel af en toe een pitstop maken. Voor afneembare bretellen kan je wel terecht in eerdere collecties van Assos.

De gekruiste bretellen zitten opvallend laag aan de broek vast. Daardoor zou alles beter op zijn plaats moeten blijven zitten bij elke bruuske beweging, zwaar optrekken of klimmen op de trappers bijvoorbeeld. Ik heb inderdaad niet de indruk dat mijn broek rond mijn taille mee in het rond zit te dansen. Anderzijds voel je de bretellen wel wat op je schouders trekken als je de broek aan doet. Eenmaal op de fiets, verdwijnt dat gevoel. Visueel is het wel even wennen. Het onderste deel van de bretellen piept vanonder je shirt. Een ideale marketingzet als Assos zijn bretellentechnologie extra in de verf wil zetten, maar ik kan me inbeelden dat niet elke vrouw ervan houdt dat de bretellen opvallend in beeld komen.

Kort shirt

Het shirt beviel mij. Al moest ik wel een maatje groter vragen dan normaal omdat het anders wel heel erg kort aan de buik kwam. Hoe dan ook is het shirt aan de voorkant vrij kort, zoals bij de meeste teamkledij bedoeld om mee te racen. De achterkant van het shirt is langer en ligt mooi op je onderrug. Het shirt blijft ook perfect zitten, geen enkele keer moest ik het naar beneden trekken tijdens het fietsen. De elastische mouwtjes zijn zonder boord, elastiek of zoom afgewerkt. Ze sluiten prima aan rond je armen zonder te knellen of te snijden. Als je je shirt uren later uittrekt, blijft er geen afdruk van een rekker achter. Een heel fijne ervaring.

Het shirt is gemaakt van een 3D-stof die in alle richtingen stretcht. Alleen op de rug is de stof verticaal iets minder elastisch, zodat, wanneer je je zakken propvolt, je shirt geen vijf centimeter langer gaat doorhangen. De stof is zeker niet de zachtste op de markt, maar zit comfortabel en ventileert goed. De zakken zijn ruimer dan ik had verwacht voor een getailleerd shirt. Aan plaats geen gebrek voor een daglading energiebars en een regenjasje.

Kortom, een prima outfit voor fietsende dames die op zoek zijn naar een hoogkwalitatieve tenue voor langere of intensieve tochten. Uiteraard hangt er wel een hoger prijskaartje aan vast. Voor de broek betaal je 200 euro en is er alleen in zwart. Het shirt kost 170 euro. Daarin heb je de keuze tussen een paars shirt of eentje in hoofdzakelijk zwart met enkele paarse accenten. Sober, maar toch vrouwelijk. Wie het helemaal af willen hebben, kan nog een bijpassend petje en assorti sokken kopen.

Meer info vind je op de website van Assos.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE