100% Getest: Basso Palta

Het wedstrijdreglement van de verkiezing ‘Racefiets van het Jaar’ stelt dat deelnemende fietsen voorzien moeten zijn van een gebogen stuur, waarmee het reglement de fabrikanten de vrijheid biedt om ook met een crossfiets of gravelbike deel te nemen. Het inspireerde Basso om de nieuwe Palta in te zenden.

10/01/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Eén gravelfiets tussen vijftien racefietsen: het is een apart gegeven in de verkiezing van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!. Maar het geeft wel aan dat Basso (toch een pure racefietsenfabrikant) gelooft in het potentieel van de Palta en in het verleden beweest Ridley met zijn X-Trail dat je met een gravelbike wel degelijk een eervolle vermelding van de jury in de wacht kunt slepen bij een verkiezing van de racefiets van het jaar.

Een echte Basso

Ook al is de Palta Basso’s eerste experiment in de gravelscene, de Palta is instant herkenbaar als een Basso. Met dank aan de lage kop, de ovalen balhoofdspacers, de opmerkelijk geknikte stuurpen en de vlakke bovenbuis met interne wigklemming voor de aero zadelpen. De vloeiende overgang tussen de bovenbuis en de fraai open buigende staande achtervork is om duimen en vingers bij af te likken. De knik in de kroon van de voorvork vereist enige gewenning, waarom Basso nog voor een post mount bevestiging van de remklauw op de voorvork koos is een raadsel want de rest van de fietsindustrie is ondertussen al op de flat mount standaard overgestapt.

Typische Basso stuurpen, fraai naar buiten waaierende staande achtervorkpoten om de 40 mm banden alle ruimte te laten.

Iemand nog een bidon?

Uiteraard is de geometrie op gravel gericht met een langere wielbasis, staan de vorkpoten wijd genoeg uit mekaar om banden tot 40 mm breedte toe te laten en kan de fiets zowel in 1x configuratie als met voorderailleur gereden worden. Op de bovenkant van de onderbuis zitten drie gaten om een bidonhouder te monteren zodat je de drinkbus zowel hoog als laag kunt monteren, dat laatste is gunstig voor het zwaartepunt van de fiets en maakt ook het gebruik van een frametas gemakkelijker. Op de zitbuis kan je nog een bidonhouder kwijt, net als aan de onderkant van de onderbuis. Wie echt van plan is om te gaan bikepacken kan opteren voor een voorvork met op elke vorkpoot een stel nokken voor de montage van een drinkbushouder. In optie is een ‘Palta Endurance Pack’ beschikbaar waarbij de voorkant van de fiets met een 20 mm spacer wordt verhoogd om het comfort op lange afstanden te vergroten. De ‘Mudfest Kit’ bestaat dan weer uit een voor- en achterspatbord.

Fraaie bescherming van de bracketpartij voor het geval de ketting er eens zou af vliegen. En flinke sloffen, die WTB Nano's...

Strade Bianche

Afgemonteerd met een Sram Force 1 aandrijving, een stel Miche Race wielen met daar omheen de 40 mm brede WTB Nano banden komt de Basso Palta op 3.180 euro en 8,98 kilogram. Daarmee ligt de prijs in lijn met wat de concurrentie aanbiedt, het gewicht zit er een beetje boven. De 40 mm WTB banden bieden op gravel heel veel grip en dempen een pak trillingen, maar desondanks voelt de Palta nog altijd een beetje stug aan. Zodat de Palta meer een Strade Bianche fiets voor laagvliegers en krachtpatsers lijkt dan een comfortbike voor bikepackers die er dagen aan een stuk mee willen rijden. Sram Force 1 schakelt snel en precies, maar vergt vooral bij het lichter schakelen wat meer input, de Sram hydraulische schijfremmen zijn niet (meer) het beste wat er op de markt te koop is.

Conclusie

Het siert Basso dat ze het als ‘die-hard’ racefietsmerk aandurfden om voor de verkiezing van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! toch hun eerste gravelbike in te sturen. Als enige gravelfiets tussen veertien andere koersfietsen is het lastig om de Basso Palta te beoordelen, vooral omdat je op vlak van comfort en aerodynamica toch over twee uitersten spreekt. De Palta lijkt ons in eerste instantie een gravelbike voor wie ook op slecht wegdek competitief wil zijn, op vlak van comfort gooit de Italiaan wat minder hoge ogen. En nog dit: mocht je je afvragen waar de naam van de fiets vandaan komt, ‘Palta’ betekent in het Noord-Italiaans dialect ‘modder’. Zo, dat is nog eens een weetje waarmee je in de kroeg kunt opscheppen.

Alle details van de Basso Palta vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS
03/04/2019 - Bart De Schampheleire

Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS

Sinds het najaar van 2018 reden al enkele profrenners op prototypes van Srams nieuwe 12-speed onderdelengroep, op dat moment nog met afgeplakte logo’s. Ondertussen is de RED eTap AXS al een poosje gelanceerd. En hoewel we ons wel degelijk aan een budgetvriendelijkere Force eTap AXS variant verwachtten, hadden we niet gedacht dat die al zo snel op de RED zou volgen. Maar vanaf vandaag is Force eTap AXS commercieel beschikbaar en Grinta! kon er al mee testen in en rond Girona.

Getest 100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9
01/03/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9

Mocht je onder internationale fietsjournalisten een enquête houden naar de racefietsen waarmee ze het liefst rijden of gereden hebben, dan mag je er zeker van zijn dat de merknaam Focus een aantal keer zal vallen. Toen Focus nog Team Gerolsteiner sponsorde was hun Izalco al een belachelijk goede, allround inzetbare racefiets waarna AG2R - La Mondiale de vederlichte en superstrakke Izalco MAX ter beschikking kreeg. En nu, nu is er de nieuwe Izalco MAX Disc…