100% Getest: BBB Maestro

BBB was twintig jaar geleden één van de eerste merken dat fietsenmakers een volledig gamma aan fietsaccessoires kon leveren. Van spatbordjes tot verlichting en van brillen tot overschoenen: BBB had en heeft het nog allemaal. Met als groot voordeel voor de fietsenmaker dat alle spullen in een uniforme verpakking zitten, wat de presentatie in de winkel alleen maar indrukwekkender maakt. Vorige zomer voegde BBB de Maestro helm aan zijn aanbod toe en die helm is een perfecte illustratie van de evolutie die BBB als merk de voorbije jaren doormaakte.

26/11/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: BBB, David Stockman (actiefoto's)

Alle kleuren van de Belgische vlag. En wit er bij als extraatje.

De mensen die de geschiedenis van BBB mee kleurden zullen het mij ongetwijfeld vergeven, maar in het begin van BBB blonken de producten niet meteen uit op vlak van creativiteit. De meeste spullen werden bij fabrikanten in het Verre Oosten aangekocht, er kwam een BBB-stempel op, de spulletjes gingen in een BBB-doosje en zo was er weer een ‘nieuw’ BBB-product geboren. Toen het van oudsher Nederlandse bedrijf met profsponsoring begon en onder andere de teams van Quick-Step en Vacansoleil van helmen en brillen voorzag, schakelde BBB een versnelling hoger met het in eigen beheer ontwerpen van kleding en accessoires. Met als belangrijkste doel: de BBB-producten hoger in de markt positioneren.

De Maestro -tijdens de voorbije zomer in de Tour de France voor het eerst gedragen door de renners van Wanty – Groupe Gobert- ziet er in zijn combinatie van fel rood en diep rood bijzonder chique uit en het minimalistische BBB-logo dat een beetje in de voorkant van de helm verzonken zit, zet dat extra in de verf. Jammer dat het BBB-logo op de zijkant van de helm een eenvoudig gekleefd exemplaar is, waarom de productcode BBB/BHE-09 zowaar op één van de kinriempjes moest worden gedrukt is mij een absoluut raadsel.

Wel chique, niet licht

Til je de Maestro op, dan voel je meteen dat het niet de lichtste fietshelm van het moment is, maar je voelt tegelijk ook meteen dat de helm meer dan degelijk is afgewerkt. Zowel de boven- als onderschaal is inmold met het EPS verbonden en qua looks houdt de helm het midden tussen een volledig geventileerde helm en een aerohelm. Voorop zitten er immers flink wat ventilatiesleuven terwijl er dat op het achterhoofd een pak minder zijn.

Dat de Maestro trouwens boven de driehonderd gram uitkomt lijkt mij een gemiste kans want de HaloGuard (een verstevigingsbeugel die over de voorkant van de helm loopt) werd precies toegevoegd om de helm sterker te maken waardoor er minder EPS moet worden gebruikt. Achterop de helm is één opening bruikbaar om een lampje in te monteren, de kinriempjes sluit je met een klassieke kliksluiting.

Hoofd de groot of helm te klein?

Om de helm stabiel op je hoofd te zetten, kan je de binnenomtrek van de helm met een draaiknop achterop de helm instellen. Dat het ‘retention system’ ook in de hoogte instelbaar, helpt om de pasvorm verder aan je hoofd aan te passen. Maar bij de eerste pogingen staat de helm alsnog te hoog op mijn hoofd, hoewel mijn hoofd een omtrek van 57 cm heeft en de Maestro in maatje medium aanpasbaar is van 55 tot 58 cm. En het duurt eventjes voor ik door heb dat het retention system links en rechts aan de zijkanten van de helm in een opening in het EPS is gedrukt. Maar er zitten twee van die nokjes in het EPS en afhankelijk van het nokje dat je gebruikt, creëer je in de helm veel meer of juist veel minder ruimte voor je hoofd. Omdat de nokjes onder de voering verstopt zitten, had ik dat aanvankelijk niet in de gaten. Met het retention system in de achterste twee gaatjes geklikt, past de helm meteen goed. Het enige waar ik moet op letten is dat ik het retention system niet te diep achter de kruin van mijn hoofd laat aangrijpen. Doe ik dat wel, dan zakt de helm te diep over mijn achterhoofd en krijg ik daar last van een drukpunt.

Met de helm in een iets hogere, neutralere positie heb ik helemaal niet het gevoel dat ik een helm van 312 gram op mijn hoofd heb. Het comfort van de vrij dikke voering is subliem en de pasvorm die meer naar het ovale dan naar het ronde neigt, komt perfect overeen met de vorm van mijn hoofd. Het retention system knikt achter de oren vrijwel meteen naar beneden, maar omdat de kunststof daar met een soort van gripvolle silicone is afgewerkt kan je brillen met lange en vlakke pootjes (Oakley dus) daar probleemloos overheen dragen. Over de ventilatie van de helm geen klagen want er wordt meer dan genoeg verkoelende wind naar binnen gezogen.

Conclusie

Dat BBB de Maestro voor minder dan honderd euro in de winkels kan hangen is zonder meer een straffe stoot. OK, er zitten geen exotische valsensoren of andere hippe MIPS-spulletjes in, maar voor 99,95 euro biedt de Maestro alle bescherming en draagcomfort die je maar wensen wil. Met een flinke dosis stijl en absoluut geen goedkope look als extraatjes er bovenop. Als je deze helm voor die prijs geen kans geeft, dan pas ben je op je kop gevallen.

Alle details op de website van BBB.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: BBB Maestro
26/11/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: BBB Maestro

BBB was twintig jaar geleden één van de eerste merken dat fietsenmakers een volledig gamma aan fietsaccessoires kon leveren. Van spatbordjes tot verlichting en van brillen tot overschoenen: BBB had en heeft het nog allemaal. Met als groot voordeel voor de fietsenmaker dat alle spullen in een uniforme verpakking zitten, wat de presentatie in de winkel alleen maar indrukwekkender maakt. Vorige zomer voegde BBB de Maestro helm aan zijn aanbod toe en die helm is een perfecte illustratie van de evolutie die BBB als merk de voorbije jaren doormaakte.