100% Getest: BH G8 Disc 7.0

Omdat je het allemaal niet ingewikkelder moet maken dan nodig, is de BH G8 de opvolger van de … G7. Aan het DNA werd niet gesleuteld zodat de G8 nog altijd een allround inzetbare machine moet zijn, maar de Spanjaarden scherpten het platform wel op een aantal cruciale puntjes bij. Dat volstond om de fiets hoog te doen eindigen in de eindafrekening van de Racefiets van het Jaar 2020 verkiezing, maar was net niet goed genoeg om de BH G8 Disc 7.0 op het podium te hijsen.

18/01/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: David Stockman

En eigenlijk hadden de meeste juryleden de BH G8 Disc 7.0 die podiumplek ook wel gegund, al was er één ‘lastigheid’ die de Spaanse allround racefiets uiteindelijk buiten de top-drie deed belanden. Maar daarover later meer, eerst maar even inzoomen op de technische kwaliteiten van de fiets. Want die zijn er in overvloed.

Om de kwaliteiten van de G8 Disc 7.0 te beoordelen, moet je eerst wel even door het lakschema kijken want de combinatie van fel rood, wijnrood en een wat bizarre zeepgroene staande achtervork doet niet meteen iedereen in katzwijm vallen van bewondering. Er is gelukkig wel een tweede kleurencombinatie beschikbaar, al oogt die combinatie van licht en donker grijs met een diepblauwe staande achtervork wat saaier. De G8 behield de grote lijnen van de G7, maar werd op een aantal essentiële punten opgewaardeerd. Zo werd de klemming van de zadelpen aangepast om meer instelmogelijkheden te bieden, de achtertrein werd breder uit mekaar gerekt en bredere banden toe te laten en het ACR-balhoofdsysteem opende de weg naar een volledige interne kabelgeleiding. Daarmee behield de G8 de herkenbaarheid van de G7 (rechte voorvork, opgebolde bovenbuis, ranke staande achtervork, hoog doorgetrokken zitbuis), maar dan wel met alle moderne extraatjes er bovenop. Want als de kabels tegenwoordig niet binnendoor lopen en je kan geen brede banden monteren, dan hoor je er eigenlijk niet meer helemaal bij.

Ultegra Di2 in combinatie met een fraai carbon crankstel, nette zadelpenconstructie en ruimte zat voor brede banden: op de afwerking van de G8 Disc 7.0 valt niks op te merken.

Duim omhoog

De G8 is het paradepaardje van de BH race line-up, vandaar dat de fiets er enkel nog in schijfremversie is en dat het aanbod beperkt blijft tot drie modellen. De G8 Disc 6.5 van 3.999 is het instapmodel, de G8 Disc 7.5 van 8.999 euro is het topmodel en de G8 Disc 7.0 van 5.999 euro blijft net één euro onder de prijslimiet voor de fietsen die worden toegelaten tot de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!. De afwerking en bouwkwaliteit van de fiets staan sowieso ver boven elke twijfel en de onderdelenmix is doordacht gekozen. BH koppelt het frame aan een EVO Disc E50 wielset, een Shimano Ultegra Di2 aandrijving met 11-30 cassette en een FSA SL-K Light carbon crank met 52/36 kettingbladen. Een carbon crankstel waar tester Pieter op zijn evaluatieformulier trouwens een dikke plus voor gaf. Rond de EVO wielen (wat het huismerk van onderdelen van BH is) leggen de Spanjaarden 28 mm brede Hutchinson Epsilon banden, ook voor het Prologo Dimension zadel ging Pieters duim trouwens de hoogte in. BH gaat voor 140 mm remschijven voor en achter, de hendels van de steekassen worden netjes in de steekassen zelf opgeborgen (prima systeem dat ook Bianchi al gebruikt!) en het rode stuurlintaccent op de stuuruiteinden zet de aandacht voor detail bij de afwerking extra in de verf. Alles samen goed voor 7,85 kilo, exclusief pedalen.

Sturen, klimmen, sprinten: de G8 Disc heeft nergens moeite mee.

Van alle markten thuis

Op vlak van rijgedrag leunt de BH G8 Disc 7.0 heel dicht aan bij de Look Huez 785 Disc zoals die vorig jaar door importeur Action Sports werd ingestuurd voor de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!. Een Look die puur omwille van zijn rijeigenschappen vorig jaar een eervolle vermelding kreeg van de jury wegens heel allround inzetbaar, messcherp sturend, kwiek accelererend én comfortabel. En dat geldt dus ook allemaal voor de BH G8 Disc 7.0 die je vanaf de eerste meters een heel vertrouwd gevoel geeft. De geometrie klopt, het frame is retestrak waardoor de acceleraties héél fluks verlopen en ook met de complete opbouw van de fiets is niets mis. “Op kasseien is de fiets wel vrij lawaaierig”, noteerde Eric als minpunt op zijn testformulier, maar één minpunt kwam jammer genoeg op alle testformulieren terug en dat kostte de BH zijn podiumplaats.

Roet in het eten

Want hoewel het frame strak en scherp stuurt, gooit het ACR-systeem (met twee 1,5" balhoofdlagers en interne kabelgeleiding) roet in het eten. De hele ACR-voorbouw zorgt er immers voor dat de fiets stug stuurt. En dat is zonde want hoewel de fiets zelf vlot de bocht door wil, moet je altijd wat meer input leveren om tegen de stroefheid van de kabels te vechten. Hopelijk kan BH daar nog een upgrade doorvoeren want als platform staat de G8 Disc er wel als een huis.

Conclusie

Voor 5.999 euro koop je een bijzonder complete fiets die indruk maakt met zijn afwerkingsgraad en allround inzetbaarheid. De looks zullen niet iedereen kunnen bekoren want zowel de framevormen als de gebruikte kleurtjes zijn vrij specifiek, al geeft dat de fiets ook wel een eigen karakter. Maar het grootste obstakel voor de populariteit van de BH G8 Disc 7.0 zijn een paar balhoofdlagers en een stel stroeve buitenkabels. Als BH daar een oplossing voor vindt (en dat moet toch echt wel mogelijk zijn), dan hebben de Spanjaarden pas echt goud in handen.

Alle details van de BH G8 Disc 7.0 vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: BH G8 Disc 7.0
18/01/2020 - Redactie

100% Getest: BH G8 Disc 7.0

Omdat je het allemaal niet ingewikkelder moet maken dan nodig, is de BH G8 de opvolger van de … G7. Aan het DNA werd niet gesleuteld zodat de G8 nog altijd een allround inzetbare machine moet zijn, maar de Spanjaarden scherpten het platform wel op een aantal cruciale puntjes bij. Dat volstond om de fiets hoog te doen eindigen in de eindafrekening van de Racefiets van het Jaar 2020 verkiezing, maar was net niet goed genoeg om de BH G8 Disc 7.0 op het podium te hijsen.

Getest 100% Getest: Mavic Allroad Pro schoenen
16/09/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Mavic Allroad Pro schoenen

Dat ze bij Mavic de gravelscene au serieux nemen blijkt uit het feit dat de Franse wielenbouwer en kledingfabrikant al twee jaar op rij een specifieke perspresentatie van gravelproducten op poten zette. Ook wel een beetje omdat de mannen van Mavic zelf bijzonder graag met de gravelfiets rijden, maar minstens evenzeer omdat het gamma gravelproducten van Mavic boomt. De Allroad Pro schoenen konden we na het gravel perskamp half juni meenemen voor een duurtest en hebben ondertussen een paar duizend kilometer op de teller.