100% Getest: BH RS1 5.0

Een kruisbestuiving tussen aero en allroundfietsen of zelfs klimfietsen hadden we al gezien, maar de RS1 van het Spaanse BH is zowaar een aero comfortfiets. Is die aparte stijlmix genoeg om hoge ogen te gooien in de Verkiezing voor Racefiets van het Jaar 2021?

16/02/2021 - Tekst: Steven Kins // Foto's: David Stockman

Aero fietsen zijn vaak niet echt de meest toegankelijke racefietsen. Daar brengt het Spaanse BH verandering in met de nieuwe RS1. Die neemt een deel van het uiterlijk (en de aero snelheidsvoordelen) van de G8 aero racer over, maar verenigt dat met een geometrie waar ook iets minder gestroomlijnde renners op passen. Dat verschil zie je het beste als je de stack- en reach-cijfers naast elkaar legt. De RS1 is acht millimeter hoger en 4 millimeter korter dan een G8 in maat medium. Daarmee is hij ietsje minder ‘comfortgericht’ dan bijvoorbeeld een Trek Domane, maar kan je toch duidelijk een meer relaxte fietspositie aannemen dan bij een volbloed koersfiets.

Naast de aero buisvormen kwamen ook andere kwaliteiten van de G8 bij de RS1 terecht, met name de Hollow Core Internal Molding-technologie die elke onvolkomenheid in de carbonbuizen moet vermijden, de handige uitklapbare hendeltjes in de steekassen, en de Evo Monocoque-cockpit met ACR-balhoofdsysteem.

Integratie werkt

Dankzij dat ACR-systeem, dat ook door andere fietsfabrikanten wordt gebruikt, lopen de kabels binnendoor, zonder het onderhoud nodeloos ingewikkeld te maken. We hebben liever dat er wordt gekozen voor betrouwbaarheid dan voor een eigen, vaak ingewikkelder design. De cockpit heeft een wat aparte vorm met een nogal lompe knik in het stuurpengedeelte. Je kan je handen mooi rond het centrale gedeelte van het stuur plooien, maar de vorm is daar nogal hoekig, wat na een tijdje niet meer zo comfortabel aanvoelt. Straf vinden we het, dat BH die volledige kabelintegratie ook doortrekt tot bij het betaalbaarste model van 2699 euro. Daar zien we dan geen carbon cockpit, maar een FSA Energy-stuur dat is aangepast aan het ACR-kabelgeleidingssysteem.

In de plaats van de semi-geïntegreerde aero zadelpen van de G8 hanteert de RS1 een meer standaard aero carbon zadelpen in combinatie met een geïntegreerde zadelpenklem, waarvan het stelboutje onderaan de bovenbuis zit. Aanvankelijk leverde dat geen problemen op, maar bij een langere testrit moesten we het zadel een vijftal keer terug verhogen. Dat namen onze knieën niet in dank af. En ja, we hadden wel degelijk de zadelpenklem met een momentsleutel aangedraaid. Een goede dosis carbon montagepasta bracht soelaas.

Hoe komt het dan dat deze BH toch nog dicht bij het podium kwam? Wel, we genoten van de rijkwaliteiten van deze veelzijdige Spaanse aero racefiets: hij stuurt direct, maar is niet te nerveus of oncomfortabel. Dat betekent dat de meer comfortgerichte geometrie geen negatieve invloed heeft op het snelle karakter van de RS1. Dat lijkt haast het ideale compromis. Alleen het gewicht had voor deze prijs nog ietsje lager gemogen dan de 8,1 kilo die we nu aan de weegschaal zien hangen. Maar toegegeven, we merkten er niet veel van tijdens onze testritten over vals plat en met kleine hellingen.

Goed gekozen onderdelen

De Evo C38 Disc carbon wielen leveren een stevige bijdrage aan de totaalprijs van deze RS1 5.0, de topuitvoering van dit model. Apart kosten ze 1299 euro en ze kunnen pronken met moderne kenmerken zoals een interne velgbreedte van 20 millimeter (zodat banden van 25 millimeter en breder een mooie vorm met een wijde voetafdruk aannemen, red.), een laag gewicht van 1460 gram, en een tubeless ready velgbed. Daarmee is dit een wielset die niet meteen om een upgrade vraagt.

De Hutchinson Epsilon is een goede middenklasseband en gaat normaalgezien lang mee. In de breedte van 28 millimeter geniet je van een gezonde dosis demping. Mede door de laag aangezette staande achtervork en andere carbonmagie voel je duidelijk dat harde klappen gedempt worden en dat is uniek voor een aero racefiets. Wil je nog wat meer comfort, dan kan je banden tot 30 millimeter breed monteren. Geen klachten over het zitcomfort, want de Prologo Dimension is een aangename rustplek.

Uiteraard waren we blij met de Shimano Ultegra Di2-groep. De elektronische groep staat garant voor trefzeker schakelen en betrouwbaar remmen. Alleen de FSA-ketting en het carbon FSA SL-K Light-crankstel wijken af van de standaard. Die cranks draaien in het brede BB386EVO-bracket en bleken in elk geval stijf genoeg.

Conclusie

Ben je wel verlekkerd op de snelle looks van zo’n dikke aero bike, maar zie je de lage positie die daarmee gepaard gaat niet zitten? Dan is de BH RS1 een goede keuze. Bovendien doet hij haast geen toegevingen op het strakke, directe snelheidsgevoel dat met zo’n aero fiets gepaard moet gaan. En dat je niet elke klap rechtstreeks in je rug voelt, kunnen we bezwaarlijk een nadeel noemen. Naast de vijf normale designs, waaronder dit mooie metallic blauw, kan je het ontwerp van jouw fiets ook personaliseren. Prijzen starten vanaf 2.699 euro en deze RS1 5.0-topuitvoering kost 5499,90 euro.

+ Aero en comfort in één pakket
+ Goed gekozen onderdelen
+ Mogelijkheid tot customizen
+ Goede kabelintegratie
- Niet de lichtste
- Zakkende zadelpen vraagt carbon montagepasta

Tags:

Gerelateerde artikels