100% Getest: BH UltraLight Evo 8.5

‘Met deze fiets maak je het verschil’, meldt BH Bikes op zijn website bij de UltraLight Evo die een opfrissing kreeg. Daarbij werden de vroegere karakteristieken behouden en zelfs nog extra in de verf gezet.

16/03/2021 - Tekst: Frederik Backelandt // Foto's: David Stockman

In 2017 hadden we de toenmalige versie van de BH UltraLight Evo al eens in test. Dat was toen reeds een update van de oorspronkelijke UltraLight uit 2011. Het testverslag lees je er hier nog eens op na. De voornaamste conclusies van toen waren dat het om een lichte, vinnige en ietwat nerveuze fiets ging die zich tegelijk wilde profileren als een polyvalente en alominzetbare racefiets. De keuze van de onderdelen van de testfiets die we toentertijd hadden, riep hier en daar wat vragen op maar door de band genomen liet de UltraLight Evo een meer dan bevredigende indruk na.

We zijn vier jaar later en intussen lanceerden de Basken dus een doorontwikkeling van de UltraLight Evo. Een frame doorontwikkelen of updaten kan op twee manieren. Ofwel steek je het in een nieuw jasje en voeg je er een marketingsausje aan toe – maar is er in wezen weinig of niets veranderd – ofwel wordt wel degelijk ingezet op technologische verbeteringen die het overall rijgedrag ten goede komen – en dan wordt een ‘update’ een echte ‘upgrade’. Je hebt echt het gevoel dat dit laatste is gebeurd met de UltraLight Evo. De globale looks, vrij minimalistisch met die sloping geometrie als voornaamste eyecatcher, zijn intact gebleven. En toch merk je aan heel wat dat op dit frame is ‘gewerkt’.

Hoogste klasse

Het frame is nog lichter geworden. In 2011 vormde een <800 gram-frame de basis van de fiets, in 2015 sprak men over <750 gram, tegenwoordig zijn er nog wat grammetjes afgepietst. Het frame is dus ‘ultralicht’ maar zeker niet minder stijf. Want, lezen we op de BH-site: “Dit is een fiets die als doel heeft om elk greintje energie die je op de pedalen overbrengt, om te zetten in pure watts. Een fiets om het verschil mee te maken.” Wat we ook lezen op diezelfde website is dat de UltraLight Evo in de hoogste klasse speelt. Het frame wordt dan ook gebruikt door het Burgos BH Team.

Van een racefiets die profrenners van dienst moet zijn, verwacht je een laag gewicht, een hoge stijfheid en een agressieve geometrie en dito rijgedrag. Dat was zo in 2017 en dat is nog steeds zo vandaag. Het enkelwandige UltraLight Evo frame combineert Toray T800 koolstofvezel en carbon Pitch Fiber in de kritieke zones. De wanddiktes zijn aangepast op de kritieke plekken van het frame. De techniek die wordt toegepast bij het vervaardigen van het frame is Hollow Core Carbon Technology, een productieprocédé dat de stijfste, gaafste en beste structuur moet garanderen.

Geometrie en afmontage

De ‘driehoek’ die gevormd wordt door de zitbuis, de staande en de liggende achtervork, werd nog wat kleiner gemaakt dan voorheen, waardoor BH een nog reactiever rijgedrag garandeert. Het komt de stijfheid alleen maar ten goede al brengt dat de fiets misschien wat uit balans. Het is heel subtiel maar de stijfheid van de achtertrein lijkt niet meer in verhouding te staan met die van balhoofd en cockpit. Ik kreeg soms het gevoel dat, bij het hard optrekken en wegsprinten, de voorzijde van de fiets wat stuiterde en dat je soms ook net iets minder gecontroleerd of precies de bochten neemt. Het aandraaien en afstellen van de zadelpen verloopt nu functioneler dan voorheen door het nieuwe geïntegreerde klemsysteem.

In tegenstelling tot het vorige model zijn de kabels nu volledig weggewerkt in het frame. Een logische upgrade die de UltraLight Evo er eensklaps zoveel beter doet uitzien. BH doet daarvoor beroep op de ACR-technologie van FSA. Het aerostuur, het EVO Monocoque ACR stuur, oogt redelijk plomp op de toch ranke buisvormen maar hoe meer je ermee fietst, hoe meer het ook went. De aandrijving op onze 8.5-testfiets bestaat uit (immer voortreffelijke) Shimano Ultegra Di2 componenten en een FSA SLK crankset (in 52/36 combinatie). De huismerkwielen zijn 38 mm hoog en lijken wel gemaakt voor dit frame. Een multitool hoef je niet bij te hebben om je wiel te demonteren bij een lekke band. Via een eenvoudig Quick Lever-systeem kan je de steekassen makkelijk verwijderen. De bandjes zijn van Franse makelij: Huthinson (Epsilon). 30 mm brede bandjes kunnen overigens passeren langs het frame. Het zadel is van Prologo (Dimension): geen kwaad woord over te zeggen. De lakking en afwerking van het frame zijn ‘spot on’. Wie wil, kan kiezen voor een custom lakking van zijn BH UltraLight Evo. Via ‘BH Unique’ zijn maar liefst 32.000 designcombinaties mogelijk. Op die manier creëer je je eigen ‘unieke’ racebolide.

Conclusies

Ondanks zijn rijke geschiedenis – BH is een Baskisch merk dat al tijdens het interbellum begon met fietsen te vervaardigen – is de naam van BH misschien minder sprankelend dan die van Specialized, Scott, Cervélo, Trek en andere Cannondales (die elk ook claimen een top allround racefiets te hebben), toch hoeft deze UltraLight Evo geenszins zomaar de duimen te leggen. De UltraLight Evo is een fiets met véél potentieel, waar je als fietser veel plezier aan zal beleven. Al moet je weten wat je koopt: als je een gezapig toerder bent die niet wakker ligt van splijtende demarrages of explosieve jumps bergop, dan is deze racebolide niks voor jou. Wil je koersen, hou je van een ietwat nerveuze fiets of wil je een licht vehikel om mee te klimmen in de cols, dan is deze fiets wél jouw ding. De BH UltraLight Evo doet me denken aan de nieuwe Trek Emonda met een gelijkaardige marktpositionering en een analoog rijgedrag. De BH UltraLight Evo 8.5 is te koop voor € 6.299.

  • Meer informatie vind je hier
+ Gewicht
+ Afwerking
+ Mooie onderdelen
- Nerveuze springveer (niet voor iedereen weggelegd)
- Aerostuur blijft wennen

Tags:

Gerelateerde artikels