100% Getest: Bianchi Oltre XR4 Disc Ultegra Di2

Wout Van Aert zullen we in 2021 niet meer in actie zien op de Oltre XR4. Het is nu aan Michael Matthews en zijn collega’s van Team BikeExchange om dit celeste raspaardje als eerste over de meet te gooien. Maar vooraleer het zover is, deed onze jury er een rondje mee om uit te maken of deze Bianchi in aanmerking komt voor de titel van Racefiets van het Jaar 2021.

22/01/2021 - Tekst: Bart Vandermaelen // Foto's: David Stockman

Is het nu groen of blauw? Wie zal het zeggen… Feit is: het iconische ‘celeste’ van Bianchi doet als vanzelf denken aan legendes als Fausto Coppi of Marco Pantani. Niet iedereen is er even dol op, maar geef toe: net zoals een Ferrari rood moet zijn, is ‘celeste’ dé kleur waaraan je een Bianchi meteen herkent. Ook de Oltre XR4 springt dus onmiddellijk in het oog wanneer hij samen met de andere testfietsen voor de verkiezing van Racefiets van het Jaar 2021 in een rijtje staat opgesteld. Ook de vrij wulpse, haast organische buisvormen helpen daarbij. Er is geen rechte lijn of hoek te bespeuren aan het frame van de Oltre XR4. Als je naar de Canyon Aeroads en Merida Reacto’s van deze wereld kijkt, zou je haast kunnen stellen dat dit soort aerovormen een beetje passé zijn. Want de Oltre XR4 bestaat wel al een hele poos in de vorm zoals we hem vandaag kennen en de toevoeging van schijfremmen aan het platform dateert intussen ook al van zo’n jaar of twee geleden. Anderzijds claimt Bianchi niet dat de Oltre XR4 een volbloed aeroracer is, maar wel een allround raket waarmee je op elk terrein flink gas op de lolly kan geven. Mensen als Primoz Roglic en ‘onze’ Wout Van Aert hebben dat de afgelopen jaren ook uitvoerig gedemonstreerd.

Knappe details

De fiets die Bianchi voor onze testrondjes heeft opgestuurd, weegt 8,04 kilo in maat 57 en is afgemonteerd met een Shimano Ultegra Di2 11-speed-groepset met 160mm rotors, een 52/36-crankstel en een 11-28-cassette. Een tandwielcombinatie die op een wedstrijdgerichte racefiets als deze klopt als een bus. Ideaal voor tempobeulen. De aluminium Fulcrum Racing 418 DB-wielen zijn dat dan weer iets minder. Die zijn niet van de lichtste, noch de stijfste, waardoor je bij een splijtende versnelling toch het gevoel hebt dat je net dat tikkeltje meer moeite moet doen om op kruissnelheid te komen. Ook de Vittoria Rubino Pro-banden - vooraan 25 en achteraan 28 mm breed - zijn niet de allersnelste rubbers van de Italiaanse bandenfabrikant. Het Fizik Arione-zadel is aan de harde kant, maar dat hoeft zeker niet voor iedereen een nadeel te zijn. De aero zadelpen wordt met een netjes weggewerkte zadelpenklem in het frame vastgezet en heeft een omkeerbare kop. Daardoor kan je kiezen tussen een offset van 25 mm of -10 mm, waardoor je zadel dus een flink stuk naar voren staat. De hendeltjes om de steekassen los te draaien, zijn ‘inklapbaar’ en verdwijnen naadloos in de assen zelf.

What you see is – niet altijd – what you get

‘Last but not least’: de ultrastijve, volledig geïntegreerde Vision Metron 5D-cockpit met FSA ACR-systeem dat ervoor zorgt dat alle kabels en leidingen naadloos door de stuurpen in de balhoofdbuis van het frame verdwijnen. Prijskaartje van dit alles: 6990 euro. Oeps… Flink boven onze prijslimiet van 6000 euro die we fabrikanten opleggen om te kunnen deelnemen aan dit concours. Maar Bianchi sprong creatief met de regels om: voor 5999 euro koop je immers een identieke Oltre XR4 zonder Metron-cockpit, maar met een niet-geïntegreerde alu stuur- en stuurpencombinatie van het merkeigen Reparto Corse. Die fiets werd dus ingeschreven voor de verkiezing, maar konden we niet testen. Jammer, want een cockpit van dit kaliber heeft toch een grote impact op de rijervaring én de looks. Zo wordt het moeilijk om een eenduidig oordeel te vellen en tot een goede vergelijking te komen met de andere kandidaten.

Een topframe mag wat kosten

Al bij al is de Oltre XR4 in deze afwerking dus best een prijzig modelletje. De hoge kostprijs zit hem uiteraard in het stijve topframe dat je bij elke pedaalslag stevig voortstuwt. Tegelijk zorgt de door Bianchi vaak gebruikte CounterVail-technologie voor wat vergevingsgezindheid (leg dat woord maar eens neer bij een potje Scrabble) op vlak van comfort. De kern van CounterVail is een visco-elastisch hars dat in het carbonweefsel wordt verwerkt om daar de trillingen te dempen. Het carbon gaat dus de strijd aan met de vibraties vanuit het wegdek, waardoor je lichaam en spieren die minder moeten opvangen.

Het frame van de Oltre XR4 is ook niet alleen door de carbon lay-up een eersteklas racebak. Ook de agressieve geometrie doet zijn duit in het zakje: de reach van deze fiets is aan de lange kant. Je zit dus diep voorover, zeker met je handen in de beugels. Maar tegelijk hangt je lichaamsgewicht niet pal boven de voorsteven, waardoor de fiets uitgebalanceerd en niet nerveus aanvoelt. De Oltre XR4 laat zich makkelijk besturen en reageert voorspelbaar op iedere beweging van de stuurbocht.

Eens op tempo stoom je aan boord van de Bianchi lekker door, maar zoals gezegd: een stel topwielen zouden deze strakke bolide nog een stuk vinniger en speelser maken. Eén van onze testers merkte bijvoorbeeld op dat de combinatie met de alu Fulcrum-hoepels het fungehalte wat afroomt, terwijl hij zich nog de velgremversie van de XR4 kon herinneren als één van de levendigste en leukste fietsen die hij ooit had getest.

Conclusie

Het staat als een appelblauwzeegroene paal boven water dat de Bianchi Oltre XR4 op elk terrein een snelle, uitgebalanceerde fiets is. Het efficiënte frame is intussen een oude bekende, maar blijft een allround hebbeding voor wedstrijdrijders met een boon voor Italiaanse flair. Al hangt er natuurlijk wel een prijskaartje aan vast, want afgemonteerd met een nette Ultegra Di2-groepset en een Metron 5D-cockpit zit je al meteen een flink eind boven de 6000 euro. En dan zal je nog een extra zakcentje aan je suikertante moeten vragen voor een set snelle wielen. Want de Fulcrum Racing 418 DB-wielen horen niet echt thuis onder zo’n staaltje topcarbon en halen toch de schwung wat uit je versnellingen. En wanneer je ook die geïntegreerde carbon cockpit wegdenkt, dan is 5999 euro wel pittig. Maar goed, het oog wil ook wat en met zo’n celeste Bianchi ben je er wèl zeker van dat de kopjes in jouw richting draaien wanneer je voorbij snelt. Hou je het toch liever subtiel? Dan is een volledig zwarte Oltre XR4 misschien meer je ding.

Meer weten over deze fiets of andere uitvoeringen? Check zeker eens de website van Bianchi.

• Uitgebalanceerd rijgedrag
• Efficiënt topframe
• Countervail-technologie voor trillingsdemping en extra comfort
• Onze testfiets had niet de correcte cockpit
• Middelmatige wielen en geen topbanden
• Prijzig

Tags:

Gerelateerde artikels