100% Getest: BikeShield

De meeste fietsers brengen wel bescherming aan op hun fietsframe waar de rem- en derailleurkabels langs de balhoofdbuis schuren. Bike Shield heeft daarvoor foliekits beschikbaar, maar even goed bescherm je veel meer van je frame…

14/05/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Heel veel valt er aan een beschermende folie uiteraard niet te testen. In eerste instantie is er het gemak (of het ongemak) waarmee je de folie aanbrengt, daarna kan je enkel nog de esthetische kant van de zaak en de beschermingsgraad evalueren.

Het Zweedse Sports Cover belooft dat de Bike Shield folie bijzonder gemakkelijk aan te brengen is en ‘binnen de zeven dagen gegarandeerd vrij van blazen en bubbels is’. Dat moet je echter met een korreltje zout nemen want de folie (zowel in mat als helder beschikbaar) is vrij dik en stug. Het voordeel daarvan is dat de folie prima beschermt tegen steenslag en beschadigingen allerhande, het nadeel is dat je toch wel je verstand moet gebruiken als je de folie aanbrengt. Begin sowieso met het oppervlak te reinigen en met een ontvetter te behandelen. Op een rechte buis valt het nog mee om de folie te bevestigen, als er meerdere bollingen en rondingen in het frame zitten dan kan het helpen om de folie met een haardroger een ietsje soepeler te maken. Is de folie te groot en moet je die bijknippen, zorg er dan voor dat je de hoeken afrondt. Afgeronde hoeken zullen minder snel loskomen dan puntige hoeken. Moet je -zoals in mijn geval- de folie aanbrengen op een onderbuis waarvan het onderste deel al beschermd is door een stuk kunststof, dan gebruik je best een heel scherpe scalpel om knoeiwerk te voorkomen. Van zodra je in de smiezen krijgt dat je verkeerd bezig bent, begin je best zo snel mogelijk van voor af aan opnieuw. Eens de folie er bijna helemaal aan hangt en je moet dan nog herbeginnen, dan is dat veel minder evident.

Weinig kleurverschil

Eens de folie goed en wel is aangebracht is, merk je dat amper want je ziet bijna geen kleurverschil tussen de framedelen met en zonder folie. Heb je de randen goed aangedrukt, dan zal er geen vocht onder kruipen. En gezien de dikte van de folie is de bescherming prima.

De BikeShield folie is op rol (links) of in kits (rechts, enkel voor de onderbuis) beschikbaar. Daarna beslis je zelf welke delen van het frame je beschermt.

Tegen de kleine schade

Of je een dergelijke folie nodig hebt om je racefiets te beschermen, hangt vooral af van de manier waarop je de fiets transporteert en hoe lomp je zelf bent. Zet je je fiets achteloos in de schuur en parkeren je kinderen er daarna vier kinderfietsen tegen, dan is zo’n folie aangewezen. Hetzelfde geldt voor mensen die hun racefiets heel vaak in de kofferbak of achterop de auto vervoeren, ook situaties waarbij lakschade heel frequent voorkomt. Daarnaast is BikeShield interessant voor mountainbikers, gravelrijders en fietstoeristen want bagage die langs je frame schuurt kan eveneens voor lelijke krassen en schuurplekken zorgen. Een beetje handigheid bij het aanbrengen en eventueel de hulp van een tweede persoon is nuttig, voor de rest zit je met BikeShield op rozen. (Zonder doornen.)

De BikeShield producten worden verdeeld door Busy Bee. Alle BikeShield producten vind je hier, dit zijn de prijzen:

Cableshield glans/mat (om schade van schurende kabels op het balhoofd te voorkomen): 6,95 euro

Forkshield glans/mat: 12,95 euro

Tubeshield glans/mat: 22,95 euro

Halfpack glans/mat: 23,95 euro

Fullpack glans/mat: 27,95 euro

Fullpack oversized glans/mat: 39,95 euro

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Wilier Zero SLR
24/06/2019 - Gilles Bultinck

100% Getest: Wilier Zero SLR

De renners van Total-Direct Energie zullen tijdens de Tour de France op de Zero SLR rijden, het nieuwste paradepaardje van het Italiaanse Wilier. De internationale fietspers werd al begin mei naar Rossano Veneto – de thuishaven van het in 1906 opgerichte merk – uitgenodigd voor een eerste kennismaking met de Zero SLR. We maakten van de gelegenheid gebruik om voor eens en voor altijd uitsluitsel te krijgen over de juiste uitspraak van de merknaam: “Vwiljier”.

Getest Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS
03/04/2019 - Bart De Schampheleire

Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS

Sinds het najaar van 2018 reden al enkele profrenners op prototypes van Srams nieuwe 12-speed onderdelengroep, op dat moment nog met afgeplakte logo’s. Ondertussen is de RED eTap AXS al een poosje gelanceerd. En hoewel we ons wel degelijk aan een budgetvriendelijkere Force eTap AXS variant verwachtten, hadden we niet gedacht dat die al zo snel op de RED zou volgen. Maar vanaf vandaag is Force eTap AXS commercieel beschikbaar en Grinta! kon er al mee testen in en rond Girona.