100% Getest: Birzman schijfremgereedschap

De schijfrem was op de mountainbike al een tijdje de standaard, maar nu ook cyclocrossfietsen, gravelbikes en racefietsen in sneltempo de overstap van velg- naar schijfremmen maken moeten flink wat fietsers investeren in nieuw gereedschap. Birzman heeft drie tools in huis die de afstelling en het onderhoud van je schijfremmen een stuk vergemakkelijken.

27/12/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Nog te veel fietsen met schijfremmen worden verkocht met het jammer genoeg valse verkoopspraatje dat je naar schijfremmen nooit nog moet omzien. Onzin uiteraard, want elk remsysteem vereist een minimum aan onderhoud. De remblokjes correct inremmen, de schijfremmen op de juiste manier onderhouden (gebruik na de wasbeurt van je fiets een specifiek remreiniger) en de staat van je remblokjes regelmatig inspecteren is het absolute minimum. De remblokjes van een schijfrem vervangen is vrij eenvoudig, de olieleidingen ontluchten vereist al wat meer handigheid.

Remklauwuitlijners

De remklauwuitlijners worden per drie in een setje verkocht en dienen om de remklauwen van je fiets honderd procent correct af te stellen op de remschijf. Om een remklauw af te stellen, draai je de bouten waarmee de remklauw op de vorkpoot vast zit een beetje los waarna je het remhendel inknijpt en de bouten terug aanspant. Dat is de standaard procedure, maar om er voor te zorgen dat er precies evenveel ruimte links als rechts van de rotor is, kan je remklauwuitlijners gebruiken. Dat zijn niks meer van roestvaststalen schijfjes die je over de remschijf legt tijdens het uitlijnproces. Absoluut noodzakelijk voor een correcte afstelling van de remmen zijn ze niet, maar als je ze gebruikt weet je wel dat het klusje 200% precies is uitgevoerd. Belangrijk is wel dat je ze zorgvuldig opbergt want eens de uitlijners krom zijn, heb je er niks meer aan.

De remschijfrichter

Het tweede stuk gereedschap hoort wel in de gereedschapskist van elke fietser-met-schijfremmen te zitten. De kans is immers groot dat bij het transport van je fiets één van de remschijven al eens een duwtje krijgt, of misschien is er tijdens een offroad rit wel een joekel van een steen tegen een remschijf geknald. Zo’n lichtjes kromme remschijf remt je niet alleen bij elke omwenteling een ietsiepietsie af, het ‘zingen’ van de remschijven is ook een geluid waar je knettergek van wordt. Heb je een Birzman Rotor Truing Fork, dan kan je die licht verbogen remschijf weer een beetje in de juiste richting plooien. Rakettechnologie is het niet: gewoon het wiel traag ronddraaien, luister en kijk waar de remschijf tegen de remblok aan loopt en gebruik daarna één van de inkepingen in het stuk gereedschap om de remschijf te rechten. Ga daarbij voorzichtig te werk want het stuk stalen gereedschap (234 gram voor een eenvoudige sleutel, alsjeblief) is vele malen sterker dan de dunne remschijf. Voor 12,95 euro is dit een tool die je in huis moet hebben, anders zal je veel sneller dan noodzakelijk remschijven wisselen en die rotors zijn sowieso niet goedkoop.

Remzuigerpers

Het derde en laatste stuk schijfremgereedschap van Birzman is de remzuigerpers. Voorzien van het dikste handvat (dat prima in de hand ligt) en zomaar eventjes 255 gram zwaar is dit het stuk gereedschap waar het meeste kracht op wordt gezet. Voor wie zijn voorzorgen neemt is dit stuk gereedschap niet essentieel, maar wie bij het transport van zijn schijfremfiets in de auto geen plastic schijfjes tussen de remblokken plaatst kan het wel belangrijk zijn. Als er geen remschijf of plastic schijfje tussen de remblokken zit en tijdens het transport wordt het remhendel van de fiets per ongeluk ingeknepen, dan kunnen de remzuigers naar buiten komen. Om die terug op hun plaats te drijven, kan je een beroep doen op bush-mechanica in de vorm van schroevendraaiers, beitels en ander gereedschap dat daar eigenlijk niet voor dient. Met de 23 mm brede remzuigerpers met afgeschuinde kop wrik je de zuigers zo weer op hun plaats zonder dat je de remblokken beschadigt.

De remklauwuitlijner kost 8,95 euro, de remschijfrichter haal je voor 12,95 euro in huis en voor 14,95 euro extra ligt ook de remzuigerpers in je alaambak (Sorry, maar dat typisch Vlaamse woord wou ik al zo lang eens gebruiken. Voor wie het niet kent, een alaambak is een gereedschapskist.)

Al het schijfremgereedschap van Birzman vind je op de website van de fabrikant.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: E-vers Primo
04/11/2019 - Frederik Backelandt

100% Getest: E-vers Primo

Het aantal fietsschoenen dat de voorbije jaren de richting van onze redactie uitkwam, is niet te tellen. Zo nu en dan zit daar dan een paar tussen dat op de nodige ‘ooooh’s’ of ‘aaaah’s’ kan rekenen. Schoenen die doen wat ze moeten doen, maar ook dat tikkeltje extra hebben. De Primo’s van het Duitse merk E-vers hebben dat extraatje. Na ruim duizend testkilometers met een paar witte Primo’s kunnen we (eindelijk) tot een enkele duidelijke conclusies komen.

Getest 100% Getest: Wilier Zero SLR
24/06/2019 - Gilles Bultinck

100% Getest: Wilier Zero SLR

De renners van Total-Direct Energie zullen tijdens de Tour de France op de Zero SLR rijden, het nieuwste paradepaardje van het Italiaanse Wilier. De internationale fietspers werd al begin mei naar Rossano Veneto – de thuishaven van het in 1906 opgerichte merk – uitgenodigd voor een eerste kennismaking met de Zero SLR. We maakten van de gelegenheid gebruik om voor eens en voor altijd uitsluitsel te krijgen over de juiste uitspraak van de merknaam: “Vwiljier”.