100% Getest: Bontrager XXX Wavecell

Dit voorjaar zette Bontrager de fietswereld op zijn kop met de bewering dat hun nieuwe helmen met Wavecell-technologie tot 48 keer veiliger zijn dan klassieke fietshelmen. Intussen hebben we de Bontrager XXX racehelm met Wavecell getest en kunnen we er één en ander over vertellen.

21/07/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Bart De Schampheleire / BCA

Alle details van Wavecell vind je in het verhaal dat we op 20 maart hier publiceerden, maar in een notendop gezegd komt het er op neer dat Bontrager in zijn Wavecell-helmen een stuk van het EPS vervangt door een nieuw materiaal, Wavecell dus. Wavecell is een soort van kunststof lamellen (vergelijk het met golfplaten) die een pak meer impactenergie kunnen absorberen dan klassiek EPS wat niet veel meer is dan hard samengeperst piepschuim. Volgens Trek/Bontrager heeft Wavecell dus een enorme positieve invloed op de veiligheid met slechts een minimaal extra gewicht van 53 gram als nadeeltje.

En toch is het gewicht het eerste wat opvalt als je de Bontrager XXX Wavecell in handen neemt want 356 gram voor een racehelm in maat medium (54-60 cm) is best zwaar. Ooit las ik ergens dat de mens in staat is om een verschil in gewicht van tien procent te voelen. Met andere woorden: het verschil tussen 100 en 110 gram kan je voelen, net zoals je het verschil tussen 1.000 en 1.100 gram kunt voelen. Neem je dan een Abus AirBreaker van 218 gram in de ene hand en een Bontrager XXX Wavecell van 356 gram in de andere hand, dan valt dat extra gewicht van 138 gram echt wel op.

Bij de XXX Wavecell in rood en wit worden de stickers van het Trek Segafredo team meegeleverd.

Het vestje wappert, de riempjes niet

Eens op het hoofd is dat extra gewicht gelukkig een stuk minder voelbaar omdat de pasvorm van de helm zowel in de hoogte als wat de omtrek betreft instelbaar is. Achterop de helm zit een Boa-draaischijf waarmee je de helm aan je hoofdomtrek aanpast en het retention system is in de hoogte in vijf posities instelbaar. De voering loopt doorheen de volledige binnenkant van de helm zodat elk mogelijk steunpunt van de helm op het hoofd ‘gevoerd’ is. De riempjes zijn vrij dun, prima instelbaar en liggen vrij dicht tegen de slapen aan. De pootjes van je bril over de riempjes dragen is altijd een goed idee om elke mogelijke vorm van riempjes die in de rijwind beginnen te flapperen, wapperen en klapperen tegen te gaan.

Calimero

Over de afwerking van de XXX Wavecell valt helemaal niks negatiefs te zeggen want de helm zit goed in de lak en dankzij de inmold structuur die heel diep is doorgetrokken is ook de onderkant van de helm goed beschermd als je de helm ergens op een tafel neerzet. De XXX Wavecell is vrij compact van formaat zodat hij niet als de eierschaal van Calimero op je kop staat. Jammer is wel dat de Wavecell panelen bij de XXX helm in de effen kleuren zwart, rood en wit in een soort van doorschijnend fluogeel zijn uitgevoerd. Wat mij betreft storend in de looks van mijn witte testhelm. Bij de zwart/blauwe en zwart/gele varianten van de XXX helm gebruikt Bontrager gewoon doorschijnend Wavecell-materiaal en dat ziet er toch net iets chiquer uit.

Meer ovaal dan rond

Door het gebruik van Wavecell kon Bontrager heel grote ventilatiesleuven in de XXX helm toepassen. Frontaal wordt de lucht door drie massieve en twee iets kleinere luchtsleuven op de zijkant van de helm naar binnen gezogen en de golfplaten van het Wavecell hinderen de luchstroom in de helm amper zodat de ventilatie ruim voldoende is. Achterop de helm zitten vier openingen waarlangs de warme lucht de XXX Wavecell opnieuw kan verlaten. De pasvorm van een helm is een heel persoonlijke zaak en de XXX Wavecell zal mensen met een ovalen hoofd net iets beter passen dan eigenaars van een heel ronde bol. Ikzelf moet de spanning op de Boa vrij hoog opvoeren om te voorkomen dat de helm tijdens het fietsen op slecht wegdek stukje bij beetje naar achter op mijn hoofd verschuift.

Conclusie

Het strekt Trek/Bontrager tot eer dat ze het aandurven om hun fietshelmen van een nieuw materiaal te voorzien waarmee ze de veiligheid van de fietser vergroten. De afwerking van de XXX Wavecell staat boven elke verdenking, de looks zijn meer dan OK en de ventilatie ondervindt geen nadeel van de Wavecell paneeltjes. Het extra gewicht is tijdens het fietsen minder erg dan ‘in de hand’, al blijft het wel een psychologisch drempeltje. Want als ik thuis voor de rit uit een aantal fietshelmen kan kiezen, dan grijpen mijn handjes toch al snel naar de hele lichte helmen en moet de Bontrager XXX Wavecell (al te) vaak werkloos toekijken…

De Bontrager XXX Wavecell kost 249,99 euro. Alle details op de site van Bontrager.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Specialized Roubaix
10/04/2019 - Bart De Schampheleire / Joyce Verdonck

100% Getest: Specialized Roubaix

Vijftien jaar geleden stelde Specialized zijn eerste comfortracefiets voor en die kreeg de naam ‘Roubaix’ opgekleefd. In het voorbije anderhalve decennium werd de Roubaix meermaals vernieuwd, maar de fiets bleef ook indruk maken in de Helleklassieker want sinds de eerste Specialized Roubaix op de markt verscheen zegevierde de fiets zes keer op de Vélodrome André Pétrieux. Komende zondag starten alle door Specialized gesponsorde profrenners op de nieuwste Specialized Roubaix die sinds vandaag ook in de winkel staat.

Getest 100% Getest: Look 785 Huez Disc
04/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Look 785 Huez Disc

De jury heeft getest en de stemmen zijn geteld: we zitten in de laatste rechte lijn naar de bekendmaking van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! op zaterdag 19 januari op Velofollies. In de twee weken voor de officiële uitreiking van de titel brengen we elke werkdag een test van een deelnemende racefiets die het niet tot de top drie schopte. De derde fiets in de rij komt uit Frankrijk, maar werd door de importeur speciaal voor de Belgische markt aangepast: de Look 785 Huez Disc.