100% Getest Cádomotus Omega Aerospeed

Het Nederlandse bedrijf Cádomotus richt zich van origine vooral op de schaats- en de skeelersport. Hun helmen zijn in het marathonschaatsen behoorlijk populair, maar ze misstaan ook allerminst op een racefiets, zo stelden we na enkele maanden intensief gebruik vast.

13/06/2019 - Tekst: Roel van Schalen // Foto's: Roel van Schalen

Eerst die opmerkelijke naam maar eens ontleden, Cádomotus. ‘Cado motus’ is latijn voor ‘valbeweging’ en dat is de essentie van alle speedskate sporten (schaatsen en skeeleren). Daarbij ‘val’ je als het ware in je afzet, loodrecht op de glij- of rolrichting. Dit vallen levert je ‘gratis’ energie op die je omzet in voorwaartse snelheid en het is ook daarom dat schaatsen en of skeeleren er zo gemakkelijk uitziet bij iemand die de techniek goed onder de knie heeft. Topschaatsers geven de indruk zich rustig wiegend toch op zeer hoge snelheid voort te bewegen.

Met of zonder vizier, met oranje boven val je immer op!

Een toepasselijke naam dus, Cádomotus, eentje die bijblijft ook, en van het bedrijf uit Wezep (bij Zwolle) mag de naam gerust ook in wielerkringen nog wat bekender worden. Vandaar dat we een Omega Aerospeed kregen toegestuurd, inclusief magnetisch vizier.

Het ei van Columbus?

De Omega Aerospeed valt op door zijn strakke design. Compact, eivormig en op twee forse luchtinlaten aan de voorzijde na volledig dicht. De kleur oranje is een prima signaalkleur en doet je al van verre opmerken. Veilig dus, net als de versies in rood, geel of blauw. Je kunt ook opteren voor zwart, wit of grijs, kleuren die in elke betekenis van het woord minder opvallend zijn.

Niet alleen het design trekt de aandacht. Ook inhoudelijk springen er bij de Aerospeed zaken in het oog, te beginnen met de honingraatstructuur waarmee de enige twee luchtinlaten van de helm ‘gevuld’ worden. Ze voegen extra stijfheid en sterkte toe en als gratis extra fungeert de honingraat ook als insectennet. Een dergelijke dichte structuur zou de luchtinstroom kunnen hinderen, al valt dat in de praktijk mee. De luchtstroom wordt in de structuur geperst en via interne kanalen kan er binnenin voldoende lucht passeren om overtollige warmte goed af te voeren. De voorbije maanden met semi-zomerweer hield de helm het hoofd koel genoeg om geen zweetdruppels naar beneden te voelen waggelen over je wangen.

Via de honingraatstructuur wordt lucht door de helm heen geperst, wat best veel verkoeling oplevert.

Vizier op scherp

Ook anders dan bij het gros van de reguliere fietshelmen is de magneetsluiting. Geen nieuwigheid (onder andere Specialized gebruikt het al), maar de Cádomotus-versie werkt beter dan andere ons bekende versies. Vastmaken gaat door de krachtige magneet bijna vanzelf, losmaken kan met één hand. Dat geeft triatleten wellicht het gevoel dat ze hun helm nóg sneller af kunnen gooien bij het wisselen van fietsen naar lopen. Dezelfde sterke magneetwerking vind je bij het vizier. Breng de lens richting de helm en kloenk, hij hecht zich onweerstaanbaar gretig vast aan de drie magneetpunten op de voorkant. Wil je even geen ‘bril’, dan klik je de lens gewoon omgekeerd op de helm uit beeld. Het vizier is overigens heerlijk comfortabel. Na enige tijd fietsen vergeet je het vizier op te hebben en blijkt het een prima alternatief voor een bril, waarvan de pootjes of de neusbrug na verloop van tijd wel eens gaan zitten irriteren. De geteste SkyLight-uitvoering verhoogt het contrast en verzadigt de kleuren: het geeft een scherper én een mooier beeld. Andere opties voor de lens zijn een neutrale lens, een gele (met BlueRevo coating die het blauwe licht in sneeuw in ijs reflecteert – voor bij schaatsen) of een rode lens.

Ook de pasvorm van de Omega Aerospeed beviel van meet af aan prima. De Cádomotus zit gewoon lekker en het verstelsysteem sluit perfect aan op je achterhoofd. Het gebruiksgemak en de functionaliteit van de Omega spreken voor zich, het enige waar je bij deze helm over moet nadenken is om hem netjes op te bergen in de meegeleverde helmtas, anders gaan krassen en vingerafdrukken na verloop van tijd het zo fraaie aero-oppervlak bezoedelen.

De Omega Aerospeed is er in zeven uni-kleuren en in drie maten (S, M, L) en hij kost € 179,50. Het vizier kost € 64,50 extra en daarbij kun je kiezen uit vier verschillende kleuren.

Verdere info vind je op cadomotus.nl

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS
03/04/2019 - Bart De Schampheleire

Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS

Sinds het najaar van 2018 reden al enkele profrenners op prototypes van Srams nieuwe 12-speed onderdelengroep, op dat moment nog met afgeplakte logo’s. Ondertussen is de RED eTap AXS al een poosje gelanceerd. En hoewel we ons wel degelijk aan een budgetvriendelijkere Force eTap AXS variant verwachtten, hadden we niet gedacht dat die al zo snel op de RED zou volgen. Maar vanaf vandaag is Force eTap AXS commercieel beschikbaar en Grinta! kon er al mee testen in en rond Girona.

Getest 100% Getest: Merida Big Nine XT
30/04/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Merida Big Nine XT

Wereldwijd zijn de hardtail mountainbikes aan een vrije val begonnen, al is die trend in Vlaanderen en Nederland nog altijd niet zo zichtbaar. Omdat wij het met relatief weinig uitdagend terrein moeten stellen om te mountainbiken en omdat veel Laaglanders nog altijd overtuigd zijn van de voordelen van een hardtail. Of je er ook een 24-uur MTB-race mee kunt rijden, zochten we in Hooglede-Gits uit aan het stuur van een Merida Big Nine XT.