Deel dit artikel:

100% Getest: Cadex 42 Disc Tubeless

Niet alleen carbon velgen, maar ook carbon spaken zorgen bij de nieuwe Cadex-wielen voor een opmerkelijk laag gewicht. Het dochtermerk van Giant heeft echter nog meer troeven achter de hand om er een wedstrijdwaardige wielset van te maken.

De eigen wielen van Giant hebben we eigenlijk alleen maar getest op Giant-fietsen, maar ook die waren al en zijn nog steeds voortreffelijk. Toch wou de Taiwanese constructeur nog een stapje hogerop. Daarom blies het de naam Cadex nieuw leven in. Al in 1987 bracht Giant onder die noemer zijn eerste carbon frames op de markt. Nu ligt de focus voor Cadex echter op onderdelen uit het hogere segment, met naast wielen ook sturen, zadels en banden.

Die focus op topkwaliteit merk je in de materiaalkeuze. Geen ‘ordinaire’ metalen spaken maar wel van carbon. De platte, aero spaken zitten niet in de velg en naaf verlijmd, zoals bij bijvoorbeeld Lightweight-wielen, maar kregen traditionele metalen nippels en schroefdraad, allebei verwerkt in het carbon, wat de stevigheid en levensduur alleen maar ten goede komt, vooral dan met het oog op een eventuele reparatie. De spaakspanning is aangepast om ideaal te zijn tijdens het fietsen, wat blijkbaar niet hetzelfde is als de toestand in stilstand – ‘Dynamic Balanced Lacing’ noemen ze het.

De carbon velg is evenmin standaard. De carbonvezelstructuur loopt constant door en de binnenkant heeft geen haak om de band vast te houden, maar gebruikt het ‘hookless’-principe. Dat betekent dat je niet elke tubeless band kan gebruiken, maar in principe zullen de meeste wel werken. De interne velgbreedte bedraagt 19,4 millimeter, wat moderne waardes zijn. Dat combineert vlekkeloos met banden van 25 of 28 millimeter breed. Rond onze testwielen zaten overigens Cadex Race-banden, die opvielen met hun soepelheid en grip. Bovendien verloren ze quasi geen lucht, waardoor ze weinig extra aandacht vroegen.

De naven zijn eveneens van eigen makelij en hebben een industriële, functionele look. Cadex gebruikt gewone in de plaats van ceramische lagers, maar over de soepelheid waarmee de naven ronddraaiden, konden we met geen slecht woord reppen.

Upgrade die naam waardig

Krijgen we een nieuwe wielset in handen, dan stuurt onze ingebouwde weegschaal meteen een signaal dat ons laat weten of we onder de indruk moeten zijn of niet. Het gewicht van 1327 gram zorgde inderdaad voor goedkeurende geluiden en die werden alleen maar luider eens we ermee op pad gingen. De lichte velgen met hun specifieke spaakconstructie creëren in combinatie met het lage gewicht een zeer directe wielset. We durven deze Cadex 42’s gerust bovenaan in het rijtje zetten bij de stijfste en snelst reagerende wielen. Wie overschakelt van een respectabele carbon wielset zal al een verschil merken, maar wie de standaard, vaak zware wielen vervangt met deze snelle jongens, zal zijn fiets niet meer herkennen. Meteen een herinnering hoe essentieel wielen zijn voor het gedrag van een fiets.

Een stijve wielset associeer je al vlug met een gebrek aan comfort, maar daarvan hadden we eigenlijk geen last. Mede door de soepele banden brengen deze wielen je niet in de problemen met een springerig gedrag. Ook van de wind krijg je geen negatieve invloed. De hoogte van 42 millimeter en de moderne velgvorm lijken namelijk geen problemen te hebben met een windstootje vanuit de flank.

Conclusie

Die combinatie van factoren maakt van deze Cadex 42 een ideale allrounder, maar dan moet je beurs het wel aankunnen. Het lage gewicht, de hoge stijfheid en de carbon spaken oefenen in elk geval hun aantrekkingskracht uit.

Prijs: 2599,90 euro

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE