Deel dit artikel:

100% Getest: Cannondale Slate Force 1. ANDERS, MAAR BETER?

Gravel is in de Verenigde Staten hotter dan hot en Cannondale wil uiteraard zijn graantje van dit succesverhaal meepikken. Vandaar dat het merk van de Synapse comfortracer en de SuperX en CAADX crossfietsen specifieke gravelversies aanbiedt, al blijft ook de Slate in het gamma. En die geeft in de categorie ‘New Road’ toch wel een heel aparte invulling aan het thema gravel…

De Slate werd midden 2015 gelanceerd en was daarmee één van de eerste echte gravelbikes. Met –uiteraard- de Lefty Oliver voorvork als eyecatcher en met nagenoeg profielloze Maxxis Detonator 42 mm brede banden om de 650b velgen. De olievlek die gravelbike heet, deinde de voorbije jaren echter gevoelig uit en in Europa en Amerika wordt het begrip compleet anders ingevuld. Vandaar de beslissing van Cannondale om het aanbod gravelbikes uit te breiden met de gravelversies van de SuperX en CAADX die meer op Europese leest zijn geschoeid terwijl de Slate in al zijn ‘uniekheid’ aan boord bleef. Met in het geval van de Slate Force 1 een 1x aandrijving en 42 mm banden, maar vanaf nu met WTB Resolute banden met extra profiel zodat de Slate meer off-road capaciteiten krijgt.

Links met de Lefty of rechts met het compleet zichtbare voorwiel: kies zelf maar welke kant van de Slate je de mooiste vindt.

Blij dat ik glij

Ik ben de hele ochtend met de Slate op pad geweest en verbaas mij over de berichtgeving op de radio als ik thuis kom. “Door de ijzel zijn verschillende fietsers ten val gekomen en met botbreuken in het ziekenhuis beland”, leest het nieuwsanker voor. “Tiens, weinig van gemerkt”, bedenk ik voor ik in de douche spring. OK, het was wel bitter koud, maar op mijn zestig kilometers op verharde en onverharde paden ben ik geen enkele keer verrast door de gladde ondergrond. Waarmee het voordeel van die bredere banden al duidelijk is. Twee weken later neem ik op de Slate deel aan de Grinta! X-Mass Ride en bij die Ride Together evenementen is mijn taak altijd duidelijk omschreven: mensen die materiaalpech helpen bij hun terugkeer in het peloton loodsen en op de hellingen in de Vlaamse Ardennen de fietsers die het wat lastiger hebben een duwtje in de rug geven. En voor dat laatste is de Slate ideaal: met de wat bredere banden heb je massa’s grip en stabiliteit zodat je de andere fietsers probleemloos vooruit duwt. En als ze je dan bedanken voor de geboden hulp, dan kijken ze zich altijd de ogen uit naar de Slate. Want een aparte verschijning is het sowieso.

Hard over de kasseien gaat prima met zo’n verende vork en brede banden…

Links, links, links!

Het aluminium frame is een pareltje. De slooping bovenbuis heeft vlak achter het balhoofd een heel grote diameter, maar wordt richting zitbuis een stuk ranker en ‘platter’ in functie van meer comfort. Net zoals bij de carbon hardtail mountainbikes zijn de liggende achtervorken breed, maar heel dun uitgevoerd om ook daar wat souplesse te scoren. En om de geometrie te doen kloppen zit er een opmerkelijk naar achter geknikte 27,2 mm carbon zadelpen in. Allemaal heel mooi en aardig, de eyecatcher blijft evenwel de Lefty Oliver carbon voorvork met –uiteraard- enkelzijdige ophanging. De Lefty ontstond in het jaar 2000 toen een paar Cannondale ingenieurs het maffe idee hadden om een Moto FR vork in twee te hakken en er een enkelzijdig te monteren voornaaf in te zetten. De Moto FR downhillvork stond immers bekend om zijn extreme stijfheid en de ingenieurs wilden wel eens zien wat daar van over bleef als ze de zaak in twee kapten. Nou, dat viel dus wel mee want Brian Lopes won dat jaar de Slalom van het Sea Otter event met een Lefty zodat de vork meteen met een overwinning werd gelanceerd. Het voordeel van een Lefty vergeleken bij een conventionele vork is dat hij lichter kan zijn, ook onder zijdelingse belasting blijft werken (dus bij het insturen van een bocht) en dat er nooit een ongelijke werking tussen de twee vorkpoten kan zijn, simpelweg omdat er nog maar één vorkpoot over is. Een extra voordeel is dat je het voorwiel niet meer uit de vork hoeft te halen om een band te wisselen, maar er zitten ook een paar nadeeltjes aan het ontwerp. Zo is het voorwiel uit de fiets halen als dat om één of andere reden nodig is (transport van de fiets in de auto bijvoorbeeld) een ingewikkelder klus. Eerst moet je de centrale montagebout van de voornaaf los schroeven. Dat volstaat evenwel niet want je moet ook de remklauw los maken, anders kan de remschijf daar niet passeren. Gelukkig voorzag Cannondale daarvoor wel een slimme oplossing: de bouten waarmee de remklauw op de vork vast zitten hoef je niet helemaal los te draaien, een paar slagen volstaan want dan klikt de klauw er langs achteren af. En bij de gravelbikes speelt het minder rol dan in het technischere mountainbiken, maar met een Lefty heb je links en rechts niet evenveel stuuruitslag. Rechts is de stuuruitslag eindeloos, links beperkt omdat de doorgetrokken vorkpoot dan tegen de bovenbuis aan stoot.

Lock-out en rebound instelling binnen handbereik. En ja, ik ben een nagelbijter.

Luchtjes er over

De Lefy Oliver heeft 30 mm veerweg in de aanbieding en centraal bovenop de veerpoot zit een drukknop waarmee je de lock-out bedient. Druk je de knop in, dan staat de vork vast. Met de rode draaiknop die ‘rond’ de groene drukknop zit stel je de rebound snelheid in, aan de onderkant van de vorkpoot zit het ventiel om meer of minder lucht in de vork te pompen en daarmee de veervoorspanning te regelen. De standaard voorgeschreven veervoorspanning vind ik aan de hoge kant want dan komt de Lefty op een kasseiweg nogal ‘bokkerig’ voor de dag. Mijn voorkeur gaat er naar uit om met wat minder veervoorspanning te rijden zodat je op slecht wegdek maximaal van de soepele vering geniet, op goed wegdek parkeer je de vork dan in ‘locked’ modus. Al hoeft dat laatste eigenlijk niet –naar mijn gevoel toch- want zelfs als de vering actief is deint de Lefty Oliver amper. 30 mm veerweg is meer dan je denkt en ook op onverharde paden met veel zware steenslag perfect bruikbaar. Want bovenop die drie centimeter veerweg van de Lefty komt nog de souplesse van de 650b banden met groot volume, daar zit ook nog veel vering in.

Over de kasseien kan perfect, maar in het gootje ben je waarschijnlijk nog sneller met een gravelbike als de Slate.

Ruim compact

Zit je in het zadel, dan moet je wel wennen aan de aparte looks van een Lefty voorvork in combinatie met een koersstuur. De vrees voor een instabiele voortrein omdat al het gewicht aan één kant zit is ongegrond want je kan probleemloos zonder handen fietsen. Wel geeft de Lefty een iets ander gevoel bij het insturen van een linker- dan wel een rechterbocht. Lastig te omschrijven hoe dat anders aanvoelen precies … aanvoelt, maar het vergt wel een korte gewenningsperiode. Met zijn 9,85 kilogram (exclusief pedalen) is de Slate Force 1 geen pluimgewicht en dat voel je. Na een bocht heeft het weinig zin om uit alle macht te proberen om telkens weer naar topsnelheid uit te accelereren want dat vreet krachten. Beter is het om door de 11-42 cassette te schakelen (grote stappen, zeker in combinatie met het 44T enkele kettingblad, maar het schakelen met de Force 1 gaat snel en trefzeker) en de boel weer rustig op gang te brengen. Eens op tempo is de Slate ultra stabiel, op technischere zones in het veld moet je nadrukkelijk vanuit de heupen mee sturen om de Slate op het juiste pad te houden. Ondanks het profiel en de 42 mm breedte valt de rolweerstand van de WTB Resolute banden op de weg prima mee en ook in het veld kan je er prima mee uit de voeten. Met 160 mm remschijven voor en achter is de Slate Force 1 op alles voorbereid, de Force 1x aandrijving is heel prettig om mee te rijden en de rem/schakelgrepen voor hydraulische remmen liggen gelukkig beter in de hand dan hun lelijke uiterlijk doet vermoeden. Het Cannondale C3 stuur draagt de toevoeging ‘compact’ in de modelnaam hoewel de drop toch nog altijd vrij ruim uitvalt. Standaard wordt de Slate Force 1 geleverd met een nogal ‘gekuipt’ Scope Radius Elite zadel van Fabric, omdat ik bij Cannondale als notoire draaikont bekend sta (ik beweeg veel over mijn zadel) werd de testfiets geleverd met een iets vlakker Fabric Scoop Pro Team zadel met carbon rails (169,90 euro) dat mijn achterwerk prima ondersteunde.

Kan er mij de volgende keer bij een fotoshoot iemand op wijzen dat mijn rode streepjes niet mooi in lijn staan? Jongens toch…

Heb je al een racefiets en een mountainbike en zoek je er nog een gravelbike ‘voor erbij’, dan is 3.499 euro een fikse investering. Ben je een niet-competitieve fietser die met één fiets overal aan de slag wil kunnen, dan is de Slate Force 1 een prima keuze die onder andere omwille van de vork en het Cannondale Si crankstel anders is dan alle andere fietsen.

Waarom zou je een tweede kettingblad en een voorderailleur mee sleuren als het ook zo kan? Let ook op de Speedplay SYZR pedalen met hoogtecorrectie.

Alle details over de Slate Force 1 vind je hier.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE