Deel dit artikel:

100% Getest: Cannondale SuperSix EVO

Cannondale is de jongste tijd met een redelijk indrukwekkend offensief bezig want zowat in alle sectoren van mountainbike over E-bike, gravel en race kwamen ze de voorbije maanden met interessante nieuwe fietsen. Zo testten we vorig jaar de nieuwe F-Si hardtail mountainbike met de opmerkelijke Lefty-vork, recent gingen we met de Topstone Carbon gravelracer met achtervering aan de slag en op 8 juli kunnen we hier nog een nieuwe Cannondale racefiets presenteren. Maar deze keer draait het hier allemaal om de SuperSix EVO, een fiets die om een update smeekte.

Cannondale lanceerde de eerste SuperSix in het tijdperk dat aerodynamica in de racefietsbranche nog een redelijk inhoudsloos begrip was. In 2013 verscheen de EVO versie van de SuperSix allround inzetbare klimfiets op de markt en ook bij de 2016-update was van aerodynamisch verfijnde buisvormen nog geen sprake. Cannondale verdedigde zich een tijdlang met de stelling ‘dat dunne ronde buizen aerodynamisch niet eens zo slecht zijn’, maar als je alle concurrenten en hun allround racefietsen nadrukkelijk in de richting van de aerofietsen ziet afdrijven kan je als fabrikant uiteraard niet achterblijven. En dus mocht design engineer Nathan Berry alle registers opentrekken.

Links de Cannondale Super Six EVO Disc zoals we die vorig jaar in de Dolomieten testten, rechts de nieuwe Super Six EVO Disc. Zoek de 348 verschillen.

System of Super?

Jarenlang was de SuperSix (en later ook de SuperSix EVO) het neusje van de Cannondalezalm voor wie wedstrijden wou rijden. Vorig jaar introduceerde Cannondale echter de SystemSix aeroracer die volgens Cannondale het ultieme wedstrijdwapen is én blijft. De nieuwe SuperSix EVO is volgens Cannondale wedstrijdklaar, al werd hij voor een veel ruimer gebruik ontwikkeld. Want lag bij de vroegere SuperSixen de nadruk vooral op een laag gewicht, dan werd er voor de nieuwe meer aandacht besteed aan aerodynamica en comfort. Waarmee de SuperSix in de Cannondale line-up een plaatsje verdient tussen de bijzonder sportieve SystemSix en de Synapse comfortracer.

Beperkte stuuruitslag

Gooi je het begrip comfort in de strijd, dan kom je tegenwoordig een beetje als vanzelf uit bij carbon zadelpennen met een beperkte diameter (die kunnen daardoor lekker veel trillingen absorberen), een laag aangezette staande achtervork en bredere banden. De KNOT27 licht aerogeprofileerde carbon zadelpen wordt met een interne wig in de zitbuis geklemd en tussen de vorkpoten is er ruimte voor 30 millimeter brede banden (en dan blijft er nog zes millimeter vrije ruimte tussen de band en de vorkpoten over). De nieuwe vorm van de achtertrein en het gebruik van de nieuwe zadelpen zorgen er volgens Cannondale voor dat de nieuwe SuperSix EVO 18% comfortabeler is dan de versie die nu op pensioen wordt gestuurd. De nieuwe interne zadelklem weegt trouwens slechts 13 gram en de nieuwe zadelpen is zomaar eventjes 35 gram lichter dan het uitgaande model. Zoals het een moderne racefiets past, lopen alle kabels en leidingen binnendoor. In het geval van de SuperSix EVO leidt Cannondale de kabels en leidingen door een holle ruimte voor het balhoofdlager, jammer genoeg zorgt dat net als bij de SystemSix wel voor een beperkte stuuruitslag.

Cannondale blijft de SuperSix EVO in een hi-mod en een standard mod versie aanbieden, minstens even opmerkelijk is dat er van het budgetvriendelijkere standard mod frame ook een versie voor velgremmen wordt aangeboden. Voor elk wat wils dus. De schijfremversie van de SuperSix EVO krijgt nu zowel vooraan als achteraan steekassen (het oude model had enkel vooraan een steekas) en ook hier gaat Cannondale resoluut voor het Speed Release systeem waarbij de steekas bij het wiel blijft.

Aero is alles, alles is aero

Aerodynamica is momenteel het codewoord binnen de fietsbranche en we besparen je de wiskundige formules waarmee we tegenwoordig bij fietspresentaties omver worden geblazen om aan te tonen dat deze of gene vernieuwing op aerodynamisch gebied zoveel beter is dan de vorige. We weten van de aerofietsen allemaal dat druppelvormige buizen aerodynamisch de beste waarden kunnen voorleggen, ellendig aan die druppelvormige buizen is echter dat ze door hun ver naar achter doorgetrokken punt ook flink aan het gewicht zijn. Cannondale zoekt en vindt voor zijn SuperSix EVO allround racefiets de gulden middenweg door de basis van de druppelvorm te bewaren, maar door de puntige achterkant er simpelweg af te zagen. Dat blijkt ook al flink te helpen in de strijd tegen de turbulenties en het gewicht blijft er mee onder controle.

KNOT 45 aerowielen, kabels door de balhoofdbuis en een aero cockpit: de Super Six EVO werd aerodynamisch flink onder handen genomen.

Cockpit uit twee delen

In navolging van de KNOT64 aerowielen (uiteraard met 64 mm hoge carbon velgen en flinke velgbreedte) die vorig jaar hun opwachting maakten in de SystemSix aeroracer, introduceert Cannondale nu voor de SuperSix EVO de KNOT45 wielen met … jawel, 45 mm hoge carbon velgen. Daar omheen geen 23 mm bandjes zoals bij de SystemSix, maar veel beter gekozen rubbers van 25 mm breedte. Alle aero accessoires zet Cannondale tegenwoordig onder het label KNOT in de markt en de KNOT aero cockpit maakt ook op de SuperSix EVO zijn opwachting. Een doordachte combinatie die er heel aero en super geïntegreerd uitziet, maar wel uit een stuurpen en een stuur bestaat. Met andere woorden: de instelopties (je kan het stuur tot acht graden kantelen) en keuzemogelijkheden (lange stuurpen + smal stuur of korte stuurpen + breed stuur) blijven behouden.

Geen pluimpje en geen obees

Net zoals bij de grote Amerikaanse concurrent hameren ze er bij Cannondale nu ook op dat binnen het SuperSix EVO gamma de carbon lay-up van een klein frame anders is dan bij een groot frame. ‘Proportional response’ heet dat bij Cannondale en het zorgt er voor dat een frame in maatje 44 dezelfde rijeigenschappen heeft als een frame in maat 62. En zo weet je meteen ook wat de twee extreme maten van het SuperSix EVO frame zijn. Wat de gewichten betreft meldt Cannondale voor een gelakte SuperSix EVO Disc in maat 56, inclusief alle schroeven en bouten een gewicht van 999 gram, de voorvork voegt 436 gram toe. In dezelfde maat weegt het frame voor velgremmen 976 gram en is de voorvork goed voor 368 gram.

Electric 6

Net zoals dat al bij de SystemSix aeroracer werd geïntroduceerd, voorziet Cannondale de high-end versies van de SuperSix EVO af-fabriek van een Power2Max vermogensmeters. Je vindt deze vermogensmeters op alle SuperSix EVO modellen met Shimano Dura-Ace Di2, Ultegra Di2 en mechanische Dura-Ace onderdelengroepen, maar om de vermogensmeter ook effectief te kunnen gebruiken moet je hem eenmalig activeren. En dat kost je een stevige 490 euro. Bij Cannondale besteden ze trouwens steeds meer aandacht aan elektronica, herinner je uit de test van de Cannondale F-Si mountainbike met Lefty Ocho verende voorvork de augmented reality app die ze bij Cannondale voor die vork ontwikkelden. Met de app kan je bij wijze van spreken ‘in’ de vork kijken om te zien hoe alles werkt en je vindt er alle onderdeelnummers voor als er wat vervangen moet worden. Cannondale gaat op die digitale weg verder want in samenwerking met Garmin ontwikkelden de Amerikanen een wielsensor die tot 900 uur aan informatie kan opslaan over snelheid, tijd en afstand. De sensor wordt vlak bij de naaf tussen de spaken gemonteerd en hoef je nooit op te starten of af te sluiten, van zodra het wiel begint te draaien begint de sensor te registreren. Gekoppeld aan de Cannondale App Tour kan je al je fietsprestaties bijhouden, maar tegelijk ook veel meer dan dat. Want als je je fiets aan de App koppelt, kan je daar ook alle serienummers van alle onderdelen terugvinden (handig als er wat vervangen moet worden), je vindt er informatie over de dichtstbijzijnde Cannondale dealer (altijd handig als je onderweg brokken maakt) en de app geeft leuke extra informatie over bijvoorbeeld hoeveel gram Co2 uitstoot je bespaard hebt door te fietsen in plaats van je met de auto te verplaatsen. Ook over de onderhoudsintervallen van je fiets krijg je informatie en de handleidingen van je fiets heb je nu ook digitaal bij de hand.

De Power2Max vermogensmeter zit er standaard op, de activatie van dat ding kost jammer genoeg (veel) geld. De sensor in het voorwiel krijg je er wel gratis bij en hij doet ongemerkt zijn werk.

Zichtbaarheid

Was de Cannondale SuperSix EVO jarenlang een fiets met een weliswaar klassieke framevorm, maar dan met een eigen invulling, dan is het nieuwe framedesign een stuk meer ‘mainstream’. Of je dat nu erg vindt of niet, productontwikkelaars zoeken voor de allround inzetbare racefietsen allemaal naar de beste oplossing en daarbij komen ze steeds vaker bij een framedesign uit met licht geprofileerde buizen, een laag aangezette staande achtervork en interne kabelgeleiding. Met een vorkkroon die een beetje in de onderbuis meedraait en een geïntegreerde cockpit is de SuperSix EVO helemaal mee met de jongste trends. Afgemonteerd met een Shimano Dura-Ace Di2 aandrijving komt mijn testfiets in maat 56 zonder pedalen aan 7,4 kilogram. Dat is niet slecht, maar tegelijk ook niet spectaculair. Nog voor de testrit laat ik het stuur een centimetertje zakken want de SuperSix EVO wordt met flink wat (openklikkende) spacers onder de stuurpen geleverd. Mocht het trouwens mijn fiets worden, ik zou de voorkant nog een beetje laten zakken want de geometrie is weliswaar sportief, maar zeker niet extreem diep vooraan. Of om het in cijfers uit te drukken: in een 56 cm frame zit een 16,4 cm hoge balhoofdbuis. De fiets is tot in de puntjes afgewerkt en in het lakwerk van de achtertrein en de zadelpen zijn reflecterende details verwerkt zodat je bij trainingen in het duister beter zichtbaar bent voor achteropkomend verkeer.

Of je op zo’n Super Six EVO de bocht door komt? Nou, dat valt wel mee, ook op nat wegdek…

Instant vertrouwen

Rij op de SuperSix EVO weg en het voelt alsof je de fiets al jaren onder de bips hebt. Vanaf de eerste meter overvalt je een gevoel van ‘dit zit goed’. Hoewel de SuperSix EVO niet vederlicht is, accelereert hij dankzij de overtuigende framestijfheid heel snedig en de verbeterde aerodynamica van het frame zorgt er in combinatie met de 45 mm hoge velgen voor dat de nieuwe Cannondale zijn tempo prima vasthoudt. Bij de accelraties voelt de SuperSix EVO een stuk kwieker en lichtvoetiger aan dan de SystemSix aerofiets, het stuurgedrag is precies en direct zonder dat het nerveus wordt. Ondanks het directe stuurgedrag blijft de fiets in héél snelle afdalingen lekker stabiel zodat je met een karrevracht vertrouwen op de fiets zit. Nee, op vlak van geometrie valt er voor de sportieve toerrijder en de wielrenner niks te klagen. Op vlak van comfort ook niet trouwens want voor de SuperSix EVO greep Cannondale terug naar een ‘realistische’ combinatie van een bredere velg met een 25 mm brede band. Op die brede KNOT45 velg staat de bijzonder soepele Vittoria Corsa draadband een beetje als een 27 à 28 mm band en dat is een gouden combinatie. Want de lichte Vittoria verhoogt bij het klimwerk het roterend gewicht van de wielen niet te veel terwijl hij op slecht wegdek voor veel comfort en in afdalingen voor een vertrouwenwekkend stuurgedrag en meer dan voldoende remkracht zorgt. Opmerkelijke vaststelling is dat Cannondale de SuperSix EVO van een heerlijk comfortabel Prologo Dimension zadel voorziet en dat terwijl accessoiremerk Fabric (onderdeel van de Cannondale-groep) ook een ruim gamma zadels voert. Het HollowGram SAVE stuur ligt voortreffelijk in de hand en wie klachten heeft over de werking van Shimano Dura-Ace Di2, die bestelt zijn lidkaart van de online klaagclub ‘De zagende zeveraars’.

Conclusie

Qua looks volgt de nieuwe Cannondale SuperSix EVO de moderne trends en daarmee is de herkenbaarheid van de fiets een beetje verloren gegaan. Maar lang hoef je daar niet bij stil te staan want de complete make-over van de fiets heeft voor een fantastisch eindresultaat gezorgd. De beperkte stuuruitslag is het enige mini-minpuntje aan een fiets die voor de rest alle verwachtingen inlost. De SuperSix EVO voelt nooit echt overweldigend aan, maar doet alles gewoon prima en laat tegelijk geen enkele steek vallen. Met zijn sportieve geometrie, bovengemiddeld comfort, kwieke acceleraties en heel voorspelbare stuureigenschappen is de SuperSix EVO voor 90% van de sportief fietsende Vlamingen de beste keuze in het Cannondale gamma. Voor het topmodel moet je diep in de buidel tasten om daar 10.999 euro uit op te diepen, maar er is al een SuperSix EVO vanaf 2.299 euro.

Foto: Ook al is de fiets nog zo goed, als de conditie niet top is blijft het bergop puffen.

Zo ziet de line-up er uit:

Schijfremmen

SuperSix EVO Hi-Mod Disc Dura-Ace Di2: 10.999 euro

SuperSix EVO Hi-Mod Disc Ultegra Di2: 7.499 euro

SuperSix EVO Hi-Mod Disc Dura-Ace: 6.499 euro

SuperSix EVO Hi-Mod Disc Ultegra: 4.499 euro

SuperSix EVO Carbon Disc Sram Force eTap AXS: 5.499 euro

SuperSix EVO Carbon Disc Ultegra: 3.499 euro

SuperSix EVO Carbon Disc 105: 2.799 euro

SuperSix EVO women Carbon Disc Ultegra: 3.599 euro

SuperSix EVO women Carbon Disc 105: 2.799 euro

Velgremmen

SuperSix EVO Carbon Ultegra: 2.899 euro

SuperSix EVO Carbon 105: 2.299 euro

Scroll hieronder door de fotospecial van alle SuperSix EVO modellen door op de pijltjes links of rechts op de foto te klikken. Het volledige gamma vind je ook op de site van Cannondale.

Outfit Check

Helm: Abus GameChanger

Bril: Tifosi Aliant

Shirt: Calobra Mountains Aero Shirt

Armwarmers: Gore Bike Wear

Broek: Calobra Arta Bibshort

Beenwarmers: MAAP Leg Warmers

Schoenen: Time Osmos 15

Sokken: Rapha Pro Team Socks Regular

Overschoenen: Velotoze

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE