100% Getest: Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX

De verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! staat open voor alle racefietsen, gravelbikes of crossfietsen met een krom stuur en een maximumprijs van 5.999 euro. Basso stuurde vorig jaar de Palta gravelbike in, Cannondale leverde voor de verkiezing van dit jaar de Topstone Carbon Ultegra RX aan. De Basso Palta won vorig jaar niet, dit jaar wint ook de Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX niet. Al wil dat niet zeggen dat we daarom iets tegen gravelbikes hebben...

04/01/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: David Stockman

Opgeruimd staat netjes

Vorig jaar was het Cannondale aanbod gravelbikes nog bijzonder uitgebreid en omdat de Amerikanen vanaf verschillende platforms startten (Slate, Synapse SE, SuperX SE) was het voor de klant niet echt duidelijk wat de verschillen tussen de diverse gravelbikes was. Die onduidelijkheid is nu helemaal weg want Cannondale is met de riek en de kam door zijn gravelaanbod gegaan. Blijven nog over: twee Topstone families, één met een aluminium frame en één familie met een carbon kader. Alles samen goed voor tien gravelbikes, netjes verdeeld over vijf carbon fietsen en vijf aluminium fietsen. Met een carbon gravelbike van 5.499 euro als topmodel en een aluminium instappertje van 1.099 euro als basismodel.

Foto links: ex-wielerprof Eric Van De Wiele in actie op de Cannondale.

Sensor en app

Grinta! was deze zomer al op de Smugglers Path’ gravelride aanwezig voor de test van de Cannondale Topstone Carbon, maar toen reden we met het topmodel dat voorzien is van een Sram Force eTap AXS onderdelengroep. Die test lees je hier. De Topstone Carbon Ultegra RX is de tweede fiets in de Topstone line-up en voor 3.799 euro krijg je een mooi afgemonteerde gravelbike. Met een fraai Cannondale Hollowgram crankstel met 46/30 direct mount kettingbladen, Shimano Ultegra aandrijving met RX achterderailleur en zowaar 22 mm hoge HollowGram carbon tubeless ready velgen. De 37 mm brede WTB Riddler banden tref je op wel meer gravelbikes aan, de sensor in het voorwiel werd door Cannondale ontwikkeld en helpt je om in een app een soort van paspoort van de fiets bij te houden.

Ultegra RX achterderailleur, Hollowgram crankstel en carbon velgjes: op vlak van afmontage valt er niks te klagen.

Als een veertje

Het Topstone Carbon frame maakt gebruik van het Kingpin ‘veersysteem’ dat zonder demper op de flexibiliteit van de liggende achtervork werkt. Met slechts één draaipunt (daar waar de staande achtervork aan de zitbuis is aangezet) voegt het systeem amper gewicht toe en ook het onderhoud wordt niet nodeloos ingewikkeld. Het Kingpin veersysteem werkt als een bladveer en zorgt er volgens Cannondale voor dat het achterwiel twaalf millimeter op en neer kan bewegen. Daarbovenop is er de 27,2 mm ranke carbon SAVE zadelpen die - ook volgens Cannondale - achttien millimeter vertikale souplesse in de aanbieding heeft.

Foto rechts: Het Kingpin systeem werkt met slechts één draaipunt.

De fiets is netjes afgewerkt. De tikkende kabel in ons specifieke testframe was een schoonheidsfoutje. Louter te wijten aan het feit dat de montage van onze testfiets nog in der haast moest gebeuren. Zien we dus door de vingers. De Ultegra RX achterderailleur is een pareltje die de ketting op slecht wegdek prima op spanning houdt. Dat het frame nergens beschermd wordt voor beschadiging (wat op een gravelbike al eens voorkomt) is een gemiste kans. Ook al wees Cannondale er ons op - en wie zijn wij om dit niet voor waar aan te nemen - dat op de Topstones binnen hun toch wel intens gebruikte testvloot geen schade zichtbaar is van het gravel rijden. Met zijn 8,90 kilogram en de hogere rolweerstand van de bredere banden kan de Topstone Carbon op de weg op vlak van efficiëntie uiteraard geen gelijke tred houden met de andere racefietsen. En daar mag je de Topstone ook niet op afrekenen. Beoordeel je de Topstone Carbon binnen zijn categorie (als gravelfiets dus), dan is het verdict genuanceerd. Want het frame is wel stijf genoeg en accelereert snel, maar de OutFront geometrie werkt beter met een breed mountainbikestuur dat meer hefboom biedt dan met een smal koers- of gravelstuur. Waardoor de Topstone Carbon wel snel de bocht uit sprint, maar in de bochten zelf wat meer input van zijn berijder vereist. Ga je voor de meer typische rechttoe rechtaan gravelpaden, dat is deze Topstone ongetwijfeld je ding. Het stuur ligt prima in de hand en het 3,5 millimeter dikke Cannondale gel stuurlint biedt veel grip en helpt om trillingen die vanaf het voorwiel komen te dempen.

Conclusie

Over de gemonteerde onderdelen werd goed nagedacht. De combinatie van Shimano Ultegra (met de RX-achterderailleur als shining star) met een Hollowgram crankstel, prima remmen en top wieltjes is zoals de Amerikanen zeggen ‘spot on’. Wat de rijkwaliteiten van de complete fiets betreft, is dit een fiets die je voor aankoop best eens uitprobeert om zo uit te vogelen of de Topstone Carbon Ultegra RX aansluit bij jouw manier van gravel rijden. Wil je technische parcours rijden (met veel slalomwerk tussen boompjes allerhande), dan zijn er sneller sturende gravelbikes. Is comfort een prioriteit, dan lost de Topstone allicht je verwachtingen in. Met dank aan de technologie die Cannondale met z'n Kingpin veersysteem introduceert, ook al is het effect ervan niet voor elke berijder even goed merkbaar. Is het vooral om lang rechtdoor volgas te gaan over lichtlopend gravel, dan zal de Topstone Carbon voor jou een goede keuze zijn.

Alle details van de fiets vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX
04/01/2020 - Redactie

100% Getest: Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX

De verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! staat open voor alle racefietsen, gravelbikes of crossfietsen met een krom stuur en een maximumprijs van 5.999 euro. Basso stuurde vorig jaar de Palta gravelbike in, Cannondale leverde voor de verkiezing van dit jaar de Topstone Carbon Ultegra RX aan. De Basso Palta won vorig jaar niet, dit jaar wint ook de Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX niet. Al wil dat niet zeggen dat we daarom iets tegen gravelbikes hebben...

Getest Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS
03/04/2019 - Bart De Schampheleire

Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS

Sinds het najaar van 2018 reden al enkele profrenners op prototypes van Srams nieuwe 12-speed onderdelengroep, op dat moment nog met afgeplakte logo’s. Ondertussen is de RED eTap AXS al een poosje gelanceerd. En hoewel we ons wel degelijk aan een budgetvriendelijkere Force eTap AXS variant verwachtten, hadden we niet gedacht dat die al zo snel op de RED zou volgen. Maar vanaf vandaag is Force eTap AXS commercieel beschikbaar en Grinta! kon er al mee testen in en rond Girona.

Getest 100% Getest: GT Grade Carbon Pro
02/09/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: GT Grade Carbon Pro

Bijna dertig jaar geleden fietste ik twee seizoenen op rij op mountainbikes van Gary Turner. Eerst op een Avalanche, daarna op een Zaskar. Twee mountainbikes die er ondanks hun aluminium frame toch in slaagden om een surplus aan comfort te bieden, met dank aan het Triple Triangle Design van het frame. Dat ontwerp werd voor de GT Grade Carbon Pro aangepast en het resultaat is een gravelbike die het woord comfort met hoofdletter C schrijft.