100% Getest: Canyon Aeroad CFR

De nieuwste Canyon Aeroad CFR moeten we wellicht niet meer introduceren. Kort nadat we al een tipje van de sluier lichtten over de remake van de aerotelg uit de Duitse renstal, wint Mathieu van der Poel er prompt de Ronde van Vlaanderen mee. De overwinning van MVDP zet onze claim dat de nieuwe Aeroad enorm veelzijdig is alvast kracht bij.

28/10/2020 - Tekst: Gilles Bultinck

Sinds zijn lancering in 2014 heeft de Canyon Aeroad heel wat successen op het hoogste niveau geboekt. Ondanks het feit dat een aantal inzichten intussen voorbijgestreefd zijn, is het voor de ingenieurs in Koblenz geen eenvoudige klus geworden om de nieuwe Aeroad, met productcode R065, naar een hoger en dus sneller niveau te tillen.

In samenwerking met Swiss Side

Doordat de graphics nog steeds in Canyons gekende huisstijl uitgevoerd zijn, moeten we twee keer met de ogen knipperen. Maar dan beginnen de verschillen toch wel op te vallen. De staande achtervorken zijn vlakker en forser geworden. De zadelbuis is nog een stuk meer geprofileerd. Beide wijzigingen zijn het resultaat van de samenwerking met de ingenieurs van Swiss Side, die gespecialiseerd zijn in aerodynamica.

En ook de kabels zijn – eindelijk – volledig geïntegreerd. Doordat dat laatste eigenlijk een evidentie is voor aeroracers anno 2020, zouden we haast vergeten zijn dat dit bij de oude aeroad nog niet het geval was.

De cijfers waarmee de marketingafdeling van Canyon ons rond de oren slaat, zijn in ieder geval niet mis. Tot 7.4 watt sneller, al weten we helaas niet aan welke snelheid dit gemeten is. Maar 14% stijver en tegelijkertijd tot 170 gram lichter, is sowieso best indrukwekkend.

Oogt strak, ook voor de wielertoerist

Aangezien een fietsenfabrikant alleen maar kan blijven bestaan dankzij verkoop aan consumenten, werd er bij het ontwikkelen van de Aeroad ook daadwerkelijk rekening gehouden met die doelgroep. De gemiddelde wielertoerist heeft doorgaans immers een minder agressieve fietspositie dan veel profrenners. En daarom hebben ze bij Canyon beslist om de ‘stack’ iets te verhogen, waardoor het stuur wat hoger komt. Zo kan je als wielertoerist een strakke zit creëren zonder spacertoren onder je cockpit.

Unieke cockpit

Over die cockpit valt sowieso één en ander te zeggen. De nieuwe CP0018 stuur-stuurpencombinatie heeft een instelbare stuurbreedte met een speling van 40 millimeter dankzij een opbouw uit drie delen. De stuurbochten kunnen van de kern gedemonteerd worden om je stuurbreedte te wijzigen, én om makkelijker in fietskoffers te passen. Of om verstuurd te worden in de Bikeguard-dozen waarmee Canyon tot nader order nog steeds fietsen levert rechtstreeks aan de consument. Daarnaast is de bevestiging van de CP0018 op de vorkbuis volledig herdacht. Deze schuift als een huls over de vorkbuis heen, waardoor het stuur ook makkelijk in hoogte verstelbaar is. Enig nadeel is wel dat je hiervoor een specifieke tool van Canyon nodig hebt.

Keuze tussen type en afmontage

Het Aeroad frame komt er in drie versies. Bovenaan het gamma staat de Aeroad CFR. Hierbij staat CFR voor Canyon Factory Racing. De technische details besparen we u alvast, belangrijk om te weten is dat dit de lichtste (en dus duurste) versie is, zoals we eerder ook al bij het platform van de Ultimate allround racer zagen. Daarna komen de Aeroad CF SLX en de Aeroad CF SL. Die laatste wordt overigens niet met de nieuwe cockpit afgemonteerd.

Neusje van de zalm

Zoals dat bij fietstesten wel vaker gebeurt, krijgen wij één van de topmodellen voorgeschoteld. De Canyon Aeroad CFR Disc DI2, uiteraard afgemonteerd met Shimano Dura-Ace DI2 R9100. Prijzig, maar tegenwoordig standaard geleverd met vermogensmeter. Zoals het een aerobike betaamt, is ons testexemplaar voorzien van 62 mm hoge DT Swiss Arc Dicut 1100 wielen.

Uitgebalanceerd

Dankzij de 28 mm Continental GP5000 achteraan en eenzelfde band in 25 mm vooraan, biedt de Aeroad een uitgebalanceerd geheel. Ook de SP0046 VCLS CF zadelpen draagt omwille van de flex bij tot een comfortabele achterzijde. Door het ongeziene comfort zouden we haast vergeten dat we met een aeroracer op pad zijn. Gelukkig doet de reactieve voorkant ons daar snel terug aan herinneren. Als je echt op zoek gaat naar comfort in plaats van rijsensatie, valt het zelfs te overwegen om de standaard voorband in te wisselen voor een breder exemplaar. De Aeroad CFR stuurt in zoals je dat van een goeie racer kan verwachten. In maat large is de voorkant vinnig maar niet té nerveus. We zijn alvast benieuwd of dat bij de kleinere maten ook het geval is. Qua gewicht zit onze testfiets inclusief bidonhouders en pedalen net onder de 7,5 kilogram. Daarmee moet de Aeroad CFR het op de weegschaal afleggen tegen een aantal concurrenten. Al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat die doorgaans voorzien zijn van iets lagere velgen. Bij Canyon benadrukken ze dan ook dat, wanneer er keuzes gemaakt moesten worden, het voordeel van de aerodynamica primeerde op gewicht.

Zonder hoge velgen is als Appermont zonder Kaell

Die hoge DT Swiss Arc Dicut 1100 wielen zorgen er wel voor dat je bij zijwind moet tegenwringen. De 62 mm hoge carbon velgen mogen dan wel klieven door de wind, met 5 beaufort van links komt er best wat stunt- en vliegwerk aan te pas. Een lagere wielset zou in dergelijke omstandigheden soelaas kunnen bieden, maar dat zou een regelrechte verkrachting van deze strakke bak betekenen. Daar volgen we Canyon wel in. De Aeroad zonder hoge velgen, dat is zoals Luc Appermont zonder Bart Kaëll: niet compleet.

Als gegoten

Als er twee zaken erg persoonlijk zijn bij een fiets, dan is het wel de keuze van zadel en cockpit. Het Selle Italia SLR zadel is strak en licht, en past op die manier perfect bij het geheel. De CP0018-cockpit - die qua systeem trouwens wel wat weg heeft van een vintage ‘quill stem’ - ligt heerlijk in de hand. Maar nogmaals, ook dat is persoonlijk. Veel platte aerosturen zijn met kleinere handen lastig of oncomfortabel, maar de CP0018 voelt aan als gegoten. Dat het stuur bestaat uit drie delen die met stelschroefjes aan elkaar gezet zijn, voel je tijdens het rijden niet. Wil je je fiets in een koffer vervoeren voor een wedstrijd, stage of fietsvakantie, denk er dan wel aan om het stuurlint niet verder richting het midden te wikkelen dan waar de aansluiting zich bevindt.

Stealth mist z’n doel

In de zwarte Stealth-kleurstelling oogt de Aeroad CFR behoorlijk strak. De Dura-Ace componenten en DT Swiss wielset matchen wondermooi. Het maakt dat de nieuwe Aeroad CFR de hoofden doet draaien wanneer je andere fietsers passeert. Op die manier doet de stealth-lakking niet wat de naam doet vermoeden. Wat het voor ons trouwens moeilijk maakte om de Aeroad CFR voor de buitenwereld verborgen te houden tijdens het testen.

Conclusie

In de eerste plaats blijft de Aeroad een bolide die gebouwd is voor pure snelheid. Toch is de nieuwste versie een stuk toegankelijker dan zijn voorganger. Voorzien op bredere banden en met een minder agressieve geometrie kan je met de Aeroad ook het lange en zware werk aan. Het feit dat Mathieu van der Poel voor de Ronde van Vlaanderen de Aeroad verkoos boven de allround Ultimate, én ook nog eens wist te winnen, spreekt zeker in het voordeel van de aero racer. Op esthetisch vlak moet je natuurlijk wel zijn voor zo’n aerofiets. Zonder de hoge velgen, verliest ‘ie meteen een groot deel van zijn charmes. Ook dat moet je erbij nemen. Maar naast een aantal persoonlijke voorkeuren staat het gewoon vast dat Canyon opnieuw een scherp geprijsde superklasser aflevert. Wie waarde hecht aan de return bij een investering, komt met de Aeroad nooit bedrogen uit. Of het nu in de CFR, CF SLX of CF SL uitvoering is. Die laatste komt er met een Shimano 105 en carbon Reynolds AR58 wielset al voor 3399 euro.

Prijzen

Aeroad CFR Disc Campagnolo Super Record EPS: 8999 euro

Aeroad CFR Disc Sram Red eTap AXS: 7999 euro

Aeroad CFR Disc Shimano Dura-Ace Di2: 7499 euro

Aeroad CF SLX 8 Disc Sram Force eTap AXS: 5299 eurà

Aeroad CF SLX 8 Disc Shimano Ultegra Di2: 4999 euro

Aeroad CF SL 8 Disc Shimano Ultegra: 3799 euro

Aeroad CF SL 7 Disc Shimano 105: 3399 euro

Aeroad CF SL 7 Shimano 105: 2699 euro

Meer info over de nieuwe Aeroad vind je op de website van Canyon.

Strakke look dankzij nieuw stuurpensysteem en verhoogd balhoofd
Instelbare stuurbreedte kan handig zijn voor gevarieerd gebruik
Absolute topfiets voor ‘slechts’ 7499 euro. Veel geld, maar tot 30% goedkoper dan anderen.
Speciale tool van Canyon nodig om stuurpen/balhoofd bij te regelen

Tags:

Gerelateerde artikels