100% Getest: Canyon Grail CF SL 8 eTap

Slechts één fabrikant durfde het aan om een gravelfiets in te zenden voor Racefiets van het Jaar 2021, en dat was dan nog het winnende merk van vorig jaar. Een gewaagde keuze, maar kon de Canyon Grail de aero concurrentie achter zich houden?

18/02/2021 - Tekst: Steven Kins // Foto's: David Stockman

Terwijl de Canyon Endurace van vorig jaar iedereen meteen overtuigde, was het deze keer niet voor elk jurylid even gemakkelijk om zich in te leven in het gravelbiken, zeker gezien de Grail de enige gravelfiets in een poule van volbloed racefietsen was. Nochtans was het totaalplaatje wel de moeite: carbon frame, wielen, cockpit en zadelpen, een draadloze elektronische schakelgroep, en een uniek uiterlijk. Dat laatste komt voornamelijk door de carbon CP07 Gravelcockpit, die eigen is aan de carbon Grail-modellen.

Dubbeldekker

Die aandachtstrekker zullen we dan maar meteen fileren. De gedachte erachter is dat je door die Gravelcockpit niet alleen een gestroomlijnd profiel krijgt, maar door de flexibiliteit in het bovenste deel van het ‘dubbeldekstuur’ ook nog eens extra comfort krijgt. Toegegeven, met je handen bovenop dat bovenste deel voel je de doorbuiging, maar dat is een positie die je op een gravelbike eigenlijk alleen op lange, rechte (grind)wegen aanneemt. Als je jouw handen gewoon op de remhendels legt, merk je eigenlijk niets van die demping. Wordt het technisch en leg je jouw handen in de beugels, dan moet je al gaan zoeken waar je jouw duim positioneert. Zeker op onverwacht moeilijke stukken parcours kan dat een lastige zaak worden.

Een ander mogelijk probleem voor wie niet meteen een goede zitpositie vindt, is de beperkte mogelijkheid om spacers onder de stuurpen te schuiven. Slechts anderhalve centimeter speling heb je daar. Gelukkig zijn er zeven framematen en vonden wij meteen de goede positie. We vonden trouwens wel dat we meer aan het zoeken waren met onze handen dan bij een vorige test met een Grail. Het lijkt erop dat de combinatie van dit stuur met de Sram-shifters bij ons voor problemen qua handposities zorgde.

Mooi is hij wel, die Sram Force eTap AXS-groep met draadloze derailleurs. Dankzij de 2x12 versnellingen heb je een perfect bereik op zowel vlakke als heuvelachtige parcoursen en vermijd je de te grote sprongen van een single voorblad. De schakelactie, waarbij je links tikt om achteraan lichter te schakelen, rechts om af te schakelen en op beide knoppen tegelijk om de voorderailleur te bedienen, werkt heel intuïtief. De overgang van de ketting op de cassette verloopt niet zo geraffineerd en soepel als bij de Japanse concurrent, maar we kwamen niet voor onaangename verrassingen te staan, dus ook daarover geen klachten.

Pluimgewicht in de gravelwereld

Het carbon SL-frame weegt 1040 gram – de duurdere SLX verlaagt dat nog tot een ongelofelijke 830 gram – en de vork blijft onder de 300 gram. Zo heb je automatisch al een leuke basis om het totaalgewicht laag te houden. Samen met de mooie onderdelen levert dat een fiets van 8,74 kilo op. In deze prijsklasse zijn er niet veel gravelbikes die het beter doen.

Ondanks zijn extreme uiterlijk is de Grail een redelijk normale gravelfiets met een niet al te extreme geometrie. Dat plaatst hem in het snellere gravelsegment, waardoor het niet de beste keuze is voor wie zich aan het betere mountainbikewerk wil wagen. Ook de maximale bandruimte van 42 millimeter maakt dat duidelijk. Wie lange fietstrips wil maken, zal dan weer ontgoocheld zijn dat er geen nokjes voor extra bidonhouders of fietstassen te vinden zijn. Zoek je echter een stabiele en snel accelererende fiets voor het lichtere offroadwerk, dan zal de stijfheid en de lange bovenbuis van de Grail jou zeker bekoren.

Toponderdelen

Achterin heb je meer comfort dan vooraan, met dank aan de bekende zadelpen uit twee helften. Het is altijd opnieuw even wennen, maar daarna apprecieer je het comfort dat uit die doorbuiging voortvloeit. Met de nieuwe Fizik Argo Tempo R5 er bovenop waren we evenzeer blij, want dat korte en brede model is een pak comfortabeler dan we gewoon zijn van de oudere Fizik-zadels.

De Schwalbe G-One Bite-banden van 40 millimeter breed zijn goede allrounders. Zeker op diverse droge ondergronden heb je alle grip die je kan wensen. Als het echt modderig wordt, kennen ze hun beperkingen, maar zelfs dan zitten ze nog altijd bij de betere gravelbanden op dit terrein. De knappe Reynolds ATR-wielen zijn specifiek gemaakt voor het gravelwerk. Hun interne velgbreedte van 23 millimeter biedt voldoende ruimte om een band mooi te laten uitzetten. Dat zorgt ervoor dat je met lagere druk kan rijden zonder dat je kans maakt op een band die omvouwt, waardoor je onderstuur zou krijgen. Over de betrouwbaarheid van Reynolds zijn we tot nu toe altijd zeer positief geweest en ook het gewicht van 1685 gram is niet slecht voor wielen met een velghoogte van 40 millimeter. Hun jarenlange ervaring met tubeless-ready velgen is ook mooi meegenomen.

Conclusie

Door de specifieke vormen, en de zadelpen en het stuur die voor extra comfort moeten zorgen, zou je vermoeden dat dit een van de avontuurlijkste gravelfietsen is, maar eigenlijk is de Grail eerder gericht op de snellere, meer rechttoe rechtaan grindarbeid. De speciale cockpit vraagt wat aanpastijd en zal zelfs dan niet iedereen kunnen bekoren, maar je valt er wel gegarandeerd mee op. Dat je toponderdelen voor een prima prijs krijgt, staat ook bij deze Canyon weer buiten kijf.

De adviesprijs van de Canyon Grail CF SL 8 eTap is 3999 euro (+ verzending). Meer info vind je op de website van Canyon.

+ Laag gewicht naar gravelnormen
+ Prachtige onderdelen
+ Uniek uiterlijk
+ Stabiel
- Dubbeldekstuur heeft zijn beperkingen
- Beperkte bandruimte volgens de jongste standaarden
- Geen bevestigingspunten voor accessoires

Tags:

Gerelateerde artikels