100% Getest: Cervélo Caledonia 5

Sluit even je ogen en keer in gedachten terug naar de piste van Roubaix in 2011. Johan Vansummeren komt, tot zijn eigen verbazing, solo de Vélodrome André Petrieux opgedraaid. En dat doet hij… Juist: op een Cervélo R3. Laat nu net die overwinning de basis gelegd hebben voor de ontwikkeling van de Caledonia. Een, volgens Cervélo, comfortabele alleskunner die op ieder terrein zijn mannetje staat.

21/10/2020 - Tekst: Redactie

Het Canadees- Nederlandse Cervélo focuste in zijn beginjaren – we schrijven midden jaren ’90 - op tijdrit- en triatlonfietsen, maar heeft intussen ook een aardig palmares als het racefietsen betreft. De R-reeks ziet er vrij klassiek uit, de C-reeks zet dan weer alles op comfort en tot slot is er nog de S-reeks waaronder alle aeroracers vallen. Nu komt daar ook nog de Caledonia bij, een aeroracer die comfortabel is en het toelaat bredere banden te monteren. Kortweg, een manusje-van-alles. De Caledonia is volgens Cervélo een fiets die niet in een bepaalde categorie te klasseren valt. Tijdens hun fietstochtjes op donderdagavond wilden de medewerkers van het merk steeds bredere banden op hun Cervélo R5 monteren, omdat ze comfort en tegelijkertijd snelheid nodig hadden.

Comfort en stabiliteit

Met de Caledonia 5 wil Cervélo het beste van twee werelden combineren. Een aeroracer die voldoende ruimte biedt voor bredere banden en dus extra comfort. De Caledonia laat een maximale bandbreedte van 34 mm toe. Je kan met deze fiets dus echt wel overal uit de voeten. De geïntegreerde kabels maken het allemaal net iets verfijnder en met hun spacers die je makkelijk kan verwijderen, omdraaien of toevoegen, hoef je de kabels niet meer te demonteren en kan je het stuur toch hoger of lager zetten zonder de hele voortrein opnieuw op te bouwen. Goed nieuws dus voor de modale wielertoerist die zelf weleens aan zijn fiets sleutelt of die liever niet voor onaangename verrassingen staat aan de kassa van zijn of haar fietsenmaker.

De kabels lopen allemaal netjes door het balhoofd en dat heeft geen invloed op het stuurgedrag van de fiets. Met deze fiets vullen ze bij Cervélo de leemte op die er was tussen de Aspéro en de R-series. Een betere balans tussen stabiliteit en comfort hebben ze hiermee zeker gevonden.

Endurance-apparaat

Als we de Caledonia toch in een hokje zouden moeten duwen, dan brengen we hem graag bij de Endurance racefietsen onder. Lange tochten in alle comfort afwerken, daar is dit apparaat voor gemaakt. De aero-accenten zoals de buisvormen en de aero zadelpen zijn mooi meegenomen. De Cervelo Caledonia 5 is afgemonteerd met een Shimano Ultegra Di2-aandrijving (52/36 kettingbladen, 11-34 cassette) en hydraulische schijfremmen uit dezelfde groep (160 mm rotors voor en achter).

De fiets kost 6.599 euro: daarvoor krijg je er een stel DT Swiss 370-wielen met Vittoria Rubino pro Tubeless ready banden erbij én een Prologo Dimension zadel onder de kont geschoven.

Ruimte voor accessoires

De Cervélo Caledonia 5 is een fiets waarbij veel aandacht is besteed aan details en met een gewicht van 7,7 kg zit hij mooi in het midden tussen aeroracers en klimfietsen. Je kan er ook meerdere accessoires op monteren waaronder spatborden: die plaats je met enkele meegeleverde verbindingsstukjes. Heb je de spatborden niet nodig, dan blijft de fiets clean en merk je niets van de gaten die voorzien zijn.

Wil je een fietscomputer monteren? Dat kan dan weer op een strakke manier aan de stuurpen. Ook de bidonhouder op de onderbuis kan je in een hoge of lage positie monteren. Kortom: het frame is tot in de puntjes afgewerkt.

Conclusie

De Caledonia 5 is een echte comfortracer waarbij ook aandacht aan een optimale aerodynamica werd besteed. Het frame is erg knap afgewerkt en de mogelijkheid om brede banden te monteren (tot 34 mm) zorgt ervoor dat deze fiets een volledig jaar inzetbaar is. Met de Caledonia 5 koop je voor €6599 een high-end endurance fiets die niet superstijf is, maar die zowel op het vlakke als bergop een fijn rijgedrag heeft. De integratie van de kabels en de junction box in de onderbuis zorgen voor een mooi geheel. De zitpositie is sportief, maar toch comfortabel genoeg voor uren rijplezier. Deze Cervélo rijdt comfortabel, stuurt scherp en voorspelbaar en je kan er op alle terreinen mee uit de voeten.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Merida Scultura Disc 5000
04/02/2020 - Bart Vandermaelen

100% Getest: Merida Scultura Disc 5000

Drie jaar geleden werd de Scultura 5000 uitgeroepen tot ‘Racefiets van het Jaar’. Voor deze lange duurtest schoven de Taiwanezen de 2020-versie van die laureaat onder onze bips. Ondertussen is er aan het frame en de afmontage in essentie weinig veranderd. Deze endurance-fiets is er nog steeds voor wielertoeristen die langere tochten in alle comfort willen afwerken én daar geen megabudget voor overhebben. Al schoot de prijs wel een flink stuk de hoogte in: van 1.999 euro in 2017 naar 2.499 euro vandaag. Wij fietsten zo’n 1.500 kilometer met de Merida op variabel terrein én in variabel winterweer, om te ontdekken of de Scultura Disc 5000 dat extra paarse bankbiljet waard is.